ترکیه خرید سیستم موشکی از چین را لغو می نماید

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران: منابع مطلع ترکیه ای و اروپایی امروز چهارشنبه اعلام کردند که ترکیه احتمالا طرح جنجالی خرید سیستم دفاع موشکی از چین را لغو می نماید.

ترکیه خرید سیستم موشکی از چین را لغو می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع مطلع در حالی از لغو احتمالی طرح خرید سیستم دفاع موشکی ترکیه از چین خبر داده اند که آمریکا و متحدان غربی آن پیش از این نسبت به این تصمیم آنکارا هشدار داده بودند.

ترکیه که یکی از اعضای ناتو به شمار می رود سپتامبر سال گذشته اعلام نموده بود که وارد مذاکراتی با چین شده تا به نخستین سیستم ضد موشکی دور برد دست یابد.

ولی این طرح به شدت موجب نگرانی آمریکا شد چرا که واشنگتن تحریم هایی را علیه شرکت چینی فراوری نماینده این سامانه دفاع موشکی اعمال نموده است. آمریکا این شرکت چینی را به ارسال اسلحه به ایران و سوریه متهم نموده است.

یک منبع مطلع دولت ترکیه که خواست نامش فاش نگردد در این باره گفت: چندین گزینه روی میز است که یکی از آنها شامل لغو مناقصه ای است که شرکت چینی در آن برنده شده است.

ترکیه این شرکت چینی را به پیشنهادهای مطرح شده از سوی شرکت های آمریکایی لاکهید مارتین و ری تئون ترجیح داده است. شرکت صادرات تسلیحات روسیه و یوروسام متشکل از شرکت های ایتالیایی و فرانسوی نیز در این مناقصه شرکت نموده بودند.

ارزش این قرارداد بیش از 2.9 میلیارد یورو برآورد شده است. غیر از نگرانی های راهبردی، متحدان ترکیه در ناتو همچنین نگرانی خود را از امکان انطباق و هماهنگی سیستم دفاع موشکی چینی را سیستم های دفاعی خود اعلام نموده اند.

فراوری مشترک این سامانه دفاع موشکی یکی از مهمترین مفاد قرارداد بین ترکیه و چین بوده است. ترکیه پیش از این قرار بود در تابستان تصمیم نهایی خود را در مورد این قرارداد اعلام کند ولی سپس از رقبای شرکت چینی دعوت کرد تا پیشنهادهای جایگزین خود را ارائه نمایند.

یک منبع اروپایی در آنکارا نیز تاکید نمود که ما اطلاعاتی را دریافت نموده ایم که ترکیه در نهایت آماده می گردد تا یک مناقصه جدید را برگزار کند تا به عنوان اولویت مهم خود با شرکت های اروپایی و آمریکایی مذاکره نماید.

سفارت چین در مورد این خبر موضع گیری ننموده است.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 538

به "ترکیه خرید سیستم موشکی از چین را لغو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه خرید سیستم موشکی از چین را لغو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید