خبرنگاران 15 میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه کرونای نیشابور احتیاج است

به گزارش تا بینهایت، مشهد- خبرنگاران- رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: دستگاه های آزمایشگاه کرونای این شهرستان در استانه فرسودگی است که برای تجهیز و ارتقای ادوات آن به 15 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

خبرنگاران 15 میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه کرونای نیشابور احتیاج است

دکتر محسن عظیمی نژاد روز یکشنبه در نشست ستاد کرونای این شهرستان گفت: از ابتدای فروردین سال جاری پنج هزار و 800 مورد آزمایش پی سی آر در این شهرستان گرفته شده و به علت حجم زیاد آزمایش ها، دستگاه های آزمایشگاهی در معرض فرسودگی و ازکارافتادگی دائمی است.

وی با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در این شهرستان توضیح داد: در بعضی روزهای اخیر تا 67 درصد از آزمایش های کرونا مثبت بوده است و میانگین مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به دوره یکساله سپری شده از زمان شروع شیوع کرونا، به بیشترین میزان رسیده است به گونه ای که ناگزیریم در روزهای آینده 2 مرکز در کلینیک امام سجاد (ع) و شورای اسلامی شهر نیشابور را برای پذیرش مبتلایان کرونا اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه زمان طلایی برای مهار ویروس از دست رفته است، اضافه کرد: اواخر سال گذشته شرایط شیوع کرونا رو به بهبودی می رفت و 17 روز پایانی اسفند و 2 روز ابتدایی سال جاری هیچ فوتی بر اثر کرونا نداشتیم و انتظار می رفت در تعطیلات نوروز با اعمال محدودیت های بیشتر، این روزهای خوب تداوم پیدا کند که متاسفانه چنین نشد و باید این واقعیت را بپذیریم که اگر کرونا را جدی نگیریم دچار لطمات جدی می شویم.

دکتر عظیمی نژاد با اشاره به افزایش تعداد مراجعان سرپایی و لزوم گسترش زیرساخت ها برای نمونه گیری، گفت: در بهمن و اسفند پارسال شمار فوتی های کرونا در شهرستان نیشابور به ترتیب 19 و 5 نفر بود که این رقم در مدت سپرس شده از فروردین سال جاری به 23 نفر رسیده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور توضیح داد: در 24 ساعت گذشته 2 نفر فوتی قطعی بر اثر کرونا داشته ایم و با اضافه کرده شدن 26 نفر به تعداد بستری های کرونا در نیشابور، شمار بستری ها به 117 نفر رسیده است که 10 نفر هم در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و تعداد کل بستری های شهرستان از شروع پیدایش ویروس به هفت هزار و 992 نفر رسیده است.

وی اعلام کرد: در فروردین سال جاری چهار هزار و 410 مورد بازرسی از اماکن، مراکز و اصناف سطح شهرستان انجام شد و در این مدت 503 مورد اخطار داده و 57 مورد پلمب اجرا شده است.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور نیز گفت: حداکثر پاسخ گویی دستگاه های آزمایش کرونا در 2 نوبت کاری روزانه 400 نفر است که بعضی روزها این میزان به 900 نفر می رسد و این رقم از توان و ظرفیت تجهیزات درمانی شهرستان فراتر خواهد رفت.

علیرضا قامتی اضافه کرد: 68 درصد تلفات کرونا بر اثر جلسات و دورهمی ها بوده است که نشان می دهد به شدت احتیاجمند فرهنگ سازی در این خصوص هستیم.

وی گفت: در ایام عید سال جاری با حجم زیادی از مسافر روبه رو بودیم به گونه ای که بعضا شبکه آب رسانی شهر نیشابور قادر به جوابگویی میزان احتیاج نبود.

وی بیان نمود: مخاطرات اجتماعی را باید به صورت اجتماعی حل کرد و به صورت دستوری و فردی حل نمی گردد و در موضوع کرونا هم گام اول فرهنگ سازی است که شهفرایندان باید پای کار بیایند.

فرماندار نیشابور توضیح داد: امروز 19 نفر در بخش مراقبت های ویژه کرونا بستری هستند و با این فرایند آمار بستری ها قطعا افزایش خواهد یافت و به 200 نفر خواهد رسید و اگر به محدودیت ها پایبند نباشیم شرایط بسیار سختی خواهیم داشت.

قامتی اضافه کرد: مبنای ما تعطیلی اماکن عمومی، صنفی و دینی نیست بلکه اساس کار بر ایجاد محدودیت و رعایت موازین بهداشتی با هدف کاهش شیوع کرونا است و مسوولیت تعطیلی بازار پرنده ها و نیز جلوگیری جدی از اُتراق شهفرایندان در بوستان ها برعهده شهرداری است که باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

مرکز شهرستان 400 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1610

به "خبرنگاران 15 میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه کرونای نیشابور احتیاج است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 15 میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه کرونای نیشابور احتیاج است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید