رشد 96 درصدی بارش نسبت به سال قبل، میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است

به گزارش تا بینهایت، ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا 29 شهریور مجموع بارش های کشور 317 میلی متر بوده که در مقایسه با سال قبل رشد 96 درصدی داشته است.

رشد 96 درصدی بارش نسبت به سال قبل، میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت میزان بارش در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ابتدای مهر تا 29 شهریور مجموع بارش های کشور 317 میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل 162 میلی متر و بلندمدت 232 میلی متر بوده است.

او با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل 96 درصد و بلندمدت 37 درصد رشد داشته است، اضافه کرد: این درحالی است که سال گذشته در این بازه زمانی میزان بارش نسبت به نرمال 37 درصد کمبود بارش داشته است.

ضیاییان مجموع بارش یک سال زراعی را 232.2 میلی متر بیان نمود و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی تاکنون بیش از 36 درصد نسبت به نرمال افزایش بارش داشتیم.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمامی استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، بیان نمود: در این میان استان ایلام با 99 درصد و لرستان با 88 درصد بیشترین و کرمان با 3 درصد و اردبیل با 6 درصد کمترین میزان بارش را نسبت به دوره بلندمدت تجربه کرده است.

به گفته او، بنابر بولتن های هواشناسی پیش بینی می شود که میزان بارش تا پایان سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت در محدوده 37 تا 38 درصد باقی بماند.

ضیاییان میزان بارش و دما در ماه های آینده را پیش بینی کرد و گفت: بنابر نقشه های اقلیمی، میزان بارش در سه ماه آینده قدری بیش از نرمال خواهد بود، اما به طور کلی انتظار می رود که در مهر میزان بارش در محدوده نرمال، آبان قدری بیش از نرمال و آذر کمتر از نرمال باشد. ضمن آنکه میزان دما برای مهر قدری بیش از نرمال، آبان نرمال و آذر قدری بیش از نرمال پیش بینی می شود. هر چند احتمال تغییر نقشه های اقلیمی دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز خشکسالی درباره تاثیر بارش های مناسب سال زراعی جاری بر وضعیت آب های سطحی بیان نمود: از دیدگاه هواشناسی به سبب رشد 37 درصدی بارش نسبت به سال قبل، وضعیت آب های سطحی نرمال است، هر چند به صورت طبیعی تا پایان شهریور میزان آب های سطحی به کمترین میزان خود می رسد. اما در خصوص آب های زیرزمینی اطلاعی نداریم و وزارت نیرو باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی در پایان درباره اینکه میزان بارش های نرمال و بیش از نرمال در ما ه های آینده به معنای خروج از دوره خشکسالی است، شرح داد: با توجه به اینکه صحت پیش بینی های فصلی 60 تا 70 درصد است، از این رو با قاطعیت نمی توان گفت که از دوره خشکسالی در سال زراعی جدید خارج می شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 402

به "رشد 96 درصدی بارش نسبت به سال قبل، میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 96 درصدی بارش نسبت به سال قبل، میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید