سمینار تجارب مرمتی ایوان خسرو تخت سلیمان در ارومیه برگزار گردید

به گزارش تا بینهایت، سمینار آنالیز تجارب مرمتی در مجموعه تخت سلیمان تکاب در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی برگزار گردید.

سمینار تجارب مرمتی ایوان خسرو تخت سلیمان در ارومیه برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، سمینار یک روزه آنالیز تجارب اقدامات و مطالعات مرمتی انجام گرفته در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب، امروز یکشنبه 6 آبان 97 با حضور تعدادی از دانش پژوهان و علاقه مندان در سالن آمفی تئاتر این اداره کل برگزار گردید.

در ابتدای این سمینار جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در چند سال اخیر این اداره کل با رایزنی با سازمان متبوع و مراکز علمی ، شرایط حضور و فعالیت هیئت های علمی و پژوهشی مختلفی را فراهم نموده است که پژوهش هیئت دانشگاه درسدن آلمان در تخت سلیمان تکاب و هیئتی از دانشگاه اینسبورگ اتریش در محوطه تاریخی چورس شهرستان چایپاره از آن جمله است.

او ادامه داد: محوطه ها و آثار تاریخی ارزشمند زیادی در این استان وجود دارند که حفظ و مرمت آنها جزء اولویت های کاری این اداره کل است و به همین منظور از همکاری گروههای پژوهشی و مراکز علمی داخل و خارج کشور استقبال می کنیم ضمن اینکه از منظر گردشگری فرهنگی و علمی نگاه ویژه ای به این آثار داریم.

جباری با اشاره به شاخص بودن تخت سلیمان تکاب گفت: تخت سلیمان تکاب نماد توجه ایرانیان به آب بوده و به عنوان مجموعه ای از آثار معماری ادوار مختلف تاریخی، همیشه جزئی از پروژه های مهم این اداره کل محسوب می گردد و ما به منظور معرفی و شناساندن هرچه بیشتر این اثر ، پیشنهاد داده ایم که جشنواره ملی تخت سلیمان در اداره کل سال آینده برگزار گردد که از هم اکنون برنامه ریزی ها و ستاد آن در این اداره کل فعال شده است.

مظفر عباس زاده مدیرمجموعه تخت سلیمان و همچنین سرپرست هیئت پژوهش و مرمت دانشگاه آلمان که از سال 96 در این مجموعه مشغول فعالیت هستند ، آخرین اقدامات و فعالیتهای مرمتی انجام یافته در مورد ایوان خسرو (ایوان غربی) این مجموعه را تشریح کرد.

ایوان خسرو ، بلندترین نقطه مجموعه و یکی از شاخص های تخت سلیمان است که بیست متر ارتفاع دارد و همچون دیگر آثار پیرامونی ، دست آورد دوره ساسانی است که در دوره ایلخانی احیاء و تحکیم شده و الحاقاتی نیز به آن اضافه شده است.

در سال 1337 شمسی اولین اقدامات اولیه برای برطرف خطر ریزش و تخریب این ایوان با نصب داربست هایی بعنوان نگهدارنده انجام شد که بعداً این داربست ها بیشتر شد و به مرور جزئی از ایوان شد.

در چند سال اخیر برای تحکیم چارچوب کلی این ایوان و سایر بخشهای آن ، پروژه ها و انتها نامه های متعدد از سوی گروه های دانشجویی و مراکز پژوهشی ارائه شده است که تقریبا اکثر آن ها بدون نتیجه بوده است ؛ با توجه به احتیاج موجود ، در این خصوص استفاده از دانش و تجارب پژوهشگران خارجی مد نظر نهاده شد که به همین منظور از سال 96 هیئتی از پژوهشگران مرمت گران آثار تاریخی دانشگاه در این مجموعه آغاز به فعالیت نموده اند.

هیئت مذبور در این مدت برای تحکیم بخشی ایوان اقداماتی از قبیل ترمیم ترک ها و شکافهای دیوار انجام داده است و در صدد است در نهایت با اتمام کار و اطمینان از برطرف خطر، داربست های موجود کنار ایوان برداشته گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 331

به "سمینار تجارب مرمتی ایوان خسرو تخت سلیمان در ارومیه برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمینار تجارب مرمتی ایوان خسرو تخت سلیمان در ارومیه برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید