کتاب بهزاد دایرةالمعارف اسامی بزرگان ریاضی در عصر ماست، شش دهه فراز و نشیب ریاضیات در ایران در این کتاب نمایان است

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران ؛ این استاد مبرز در طول زندگی حرفه ای خود توانسته منشأ خدمات ارزنده و منحصربه فردی خاصه در ترویج علم ریاضی باشد. وی را پدر گراف ایران و پایه گذار مسابقات المپیاد ریاضی می دانند.

کتاب بهزاد دایرةالمعارف اسامی بزرگان ریاضی در عصر ماست، شش دهه فراز و نشیب ریاضیات در ایران در این کتاب نمایان است

به بهانه انتشار کتاب بهزاد، پای صحبت دکتر محسن شاهرضایی؛ نویسنده کتاب بهزاد و مدیرکل دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان نشسته ایم:

برای آغاز از انگیزه تان برای نوشتن این کتاب بگویید.

استاد بهزاد یکی از مفاخر عصر ماست که توانسته در مجامع بین المللی هم صندلی خود را تثبیت کند؛ به طوری که حدس بهزاد در علم گراف، سال هاست که به اسم یک مسئلۀ باز در مجامع بین المللی ریاضی مطرح است. این استاد پیشکسوت در فرهنگستان علوم هم عضویت پیوسته دارد و هم در پیش از انقلاب و هم پس از آن، منشأ خدمات ارزنده ای به جامعۀ علمی کشور بوده و هست. این کتاب در واقع نوعی پاسداشت و عظیمداشت این چهرۀ علمی، ترویجی و بین المللی است.

ایده اولیه این کتاب چگونه در فکر شما شکل گرفت؟

در سال 1398 در ذیل برگزاری پنجاهمین کنفرانس ریاضی در شیراز، مراسم نکوداشت مرحوم استاد منوچهر وصال شیرازی و تکریم استاد فقید جواد بهبودیان، دو تن از ریاضیدانان عظیم کشور به همت بنیاد نخبگان استان فارس برگزار گردید. در همان مراسم من به اسم یکی از سخنرانان، ایده نوشتن زندگینامۀ مفاخر ریاضی کشور را مطرح کردم که البته با استقبال زیادی روبرو شد و در همان جلسه تصمیم بر آن شد که به پاسداشت بیش از شش دهه فعالیت علمی کم نظیر، در گام نخست زندگینامۀ استاد بهزاد نوشته گردد که خوشبختانه این مهم میسر شد.

در نگارش این کتاب از چه شیوه ای استفاده کردید؟ آیا در کتاب اصول داستان نویسی و درام رعایت شده و یا بیشتر جنبۀ مستند و اپیزود دارد؟

کوشش شد بعد از 50 ساعت مصاحبه با استاد و همین اندازه تحقیق میدانی و پژوهش، کتاب بهزاد با شیوۀ مستند روایی در هشت گذار نوشته گردد تا هم تمام رخدادها و کنش ها و مناسبات آن واقعی و مستند باشد و هم بتواند با شیوۀ روایتگری، مخاطب، خاصه نسل جوان را جذب کند؛ مخصوصاً اینکه در فرصت های مقتتضی، به شرایط اجتماعی و فرهنگی این 6 دهه و فضای حاکم بر اجتماع ریاضیدانان کشور در طول این سال ها، گریزهایی هم زده شده است. از طرفی در این کتاب برای اولین بار از دو نامۀ استاد فقید دکتر غلامحسین مصاحب به استاد بهزاد رونمایی و در کنار آن نام بسیاری از چهره های عظیم اما ناشناخته ریاضی کشور در این 60 سال ذکر شده که از این جنبه می توان بهزاد را دایره المعارف اسامی عظیمان ریاضی در عصر معاصر دانست.

آیا زمان مراسم رونمایی از این کتاب تعیین شده است؟

کتاب بهزاد در پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران در کرمان به صورت اجمالی معرفی گردید؛ اما قرار است که مراسم رونمایی از آن با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در فرصت مقتضی برگزار گردد.

با توجه به اهمیت این اقدام در معرفی و پاسداشت نخبگان و تثبیت و ارتقاء منزلت و صندلی اجتماعی آنان، آیا دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان این اقدام را به صورت مستمر در برنامۀ کاری خود قرار خواهد داد؟

قطعاً. نوشتن زندگینامۀ مفاخر علمی و فرهنگی کشور با قلم روایی، یکی از اولویت های این دفتر است؛ اما این اقدام نیازمند حمایت بیشتر دستگاه ها و نهادهای ذی ربط است و با توجه به بودجۀ محدود و منابع موجود نمی توان به کمال به این مطلوب دست یافت. چنین کار مهم و ارزشمندی نیازمند ساختار و سیر مطالعاتی پیوسته است؛ به همین منظور دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد تا در این زمینه با همۀ مراکز علمی و تحقیقاتی، نهادهای مرتبط و دانشگاه ها همکاری کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1774

به "کتاب بهزاد دایرةالمعارف اسامی بزرگان ریاضی در عصر ماست، شش دهه فراز و نشیب ریاضیات در ایران در این کتاب نمایان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بهزاد دایرةالمعارف اسامی بزرگان ریاضی در عصر ماست، شش دهه فراز و نشیب ریاضیات در ایران در این کتاب نمایان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید