3 گزینه خرید خودرو برای دست های خالی ما

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران: زمان زیادی از آخرین بلندپروازی های خودروسازان ایرانی می گذارد و مونتاژکاران به ظاهر خصوصی در کنار چند مجموعه دولتی مدت هاست تنها سعی دارند با روزمرگی همراه شوند. نه خبری از محصول تازه ای هست و نه حجم بزرگ و سالانه یاری های ارزی و ریالی به چیزی ختم شده است. در بهترین حالت سانروفی اضافه می گردد، کاسه چراغ ها عوض می شوند و موتور اندکی ارتقا می یابد، اما از توسعه سطوح تکنولوژی، ایمنی و کیفیت سواری خبری نیست. معلوم نیست صنایع خودروسازی ظاهرا ملی ما پس از سه دهه ممنوعیت واردات و یاری دریافت از دولت، چه اندازه بنیه و توان دارد.

3 گزینه خرید خودرو برای دست های خالی ما

توان ناتعیین این شرکت ها البته به وقت تحریم و کاهش درآمد ارزی خود را نشان می دهد و ضعف جدی و ساختاری فراوری را در این سازند/ان هویدا می سازد. خودشان البته قبول نمی نمایند، ولی آنچه واضح است ناتوانی در عرضه محصولات متنوع و مورد احتیاج خریداران در دوره هایی مثل عصر فعلی است. الان بازار در سال جدید احتیاجمند یک خودرو 40 تا 50 میلیونی ارزان، کم مصرف و ساده است که اندکی ایمنی داشته باشد و توده مردم هم قادر به خرید آن باشند. آیا خودروسازان قادرند به چنین خواستی جامه عمل بپوشانند؟ قطعا خیر.

حتی با اعطای ده سال زمان هم قادر به چنین کاری نیستند، چون از اساس امکانپذیر نیست و اقتصاد و صنعت دولتی هم شرایط را بدتر می نماید. وقتی محصولات معمول فروش نمی نمایند و فراوریات داخلی هم هوادار ندارند، چه کسی تن به توسعه یک محصول جدید می دهد؟ طبیعی است در این شرایط واردات و یا مونتاژ خودرو های چینی بهترین گزینه باشد. ضمن اینکه تمرکز روی تداوم مونتاژ بی تغییر محصولات بومی که هزینه زیادی بابت توسعه خط فراوری آن ها اجرا شده، دیگر راهکار خودروسازان در سال 99 است.

بنابر این ما با توجه به شرایطی که صنعت خودرو ایران در سال پیش رو دارد، سراغ سه گزینه نسبتا جدید بازار می رویم که یکی از آن ها ایرانی و دو مدل دیگر چینی هستند. سمند سورن توربو پلاس، جک s7 توربو و ام وی ام x55 سه خودرو مدنظر ما برای سال پیش رو هستند. خودرو هایی که قادرند با همه ضعف هایی که دارند، در بخشی از بازار مشتریان تازه ای را به سمت خود جذب نمایند.

1. ام وی ام x55

یکی از جدیدترین خودرو های شرکت چری که تعیین نیست در نسخه فیس لیفت به بازار ارائه می گردد یا پایه. با اینحال مدت هاست بازار ایران منتظر چنین خودرویی است. محصولی که به خوبی می تواند عطش خریداران محصول موفقی نظیر X33 را پاسخ دهد و فروش مناسبی را نصیب سازنده چینی نماید. ام وی ام x55 البته معایبی هم دارد، اما کفه مزایای خودرو سنگین تر است و به رغم قیمت گزافی که وی آن نصب شده، ارزش آنالیز توسط مشتریان را دارد.

البته سطح تجهیزات خودرو قابل قبول است. نمایشگر لمسی 9 اینچی HD، پنل 4.8 اینچی پشت فرمان برای نمایش اطلاعات خودرو، پشتیبانی از دو سامانه اپل کارپلی و اندروید اوتو، استارت دکمه ای، دی لایت، اتولایت و چراغ بدرقه، مه شکن جلو با لنز چرخشی، سقف پانوراما با پرده برقی (بدون سانروف)، فرمان با روکش چرم و دکمه های چندکاره، کروز کنترل، بلوتوث هندزفری و شیشه های برقی هر چهار پنجره بعضی دیگر از تجهیزات رفاهی ایکس55 هستند. در بخش تجهیزات ایمنی هم خودرو حرف هایی برای گفتن دارد به طوری که از جمله مهم ترین امکانات و تجهیزات ایکس55 در بخش ایمنی می توان به مواردی مثل سامانه ESP ساخت بوش، دوربین دید عقب، سیستم کمک به آغاز حرکت در سربالایی ها، سنسور پارک، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها، سازه مستحکم در بخش کابین، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای ساخت شرکت سوئدی اتولیو (Autoliv) اشاره نمود.

درباره شرایط ایمنی این خودرو پس از تست تصادف هم موسسه انکپ چین شرایط چهار ستاره با عملکرد خوب را به این خودرو داده که با توجه به سطح سختگیری این نهاد، به معنی نمره ای کاملا متوسط است. خب ترکیب این تجهیزات با فرم ظاهری مناسب احتمالا باعث خواهد شد تا این خودرو سطحی از تقاضا را به دست آورد. کاری که در چین هم اتفاق افتاده و چری را با دست پر از این کلاس سخت و پیچیده راهی ایران نموده است. قیمت این خودرو فعلا در محدوده 400 میلیون تومان قرار گرفته است. عددی که با توجه به شرایط امروز قیمت ها در بازار ایران، احتمالا فروش سالانه 1500 تا 2 هزار دستگاهی را برای چری به ارمغان خواهد آورد.

2. سمند سورن توربو پلاس

بیایید واقع نگر باشیم. ما می دانیم بازار ایرا چقدر انحصاری و اقتصاد ایران یک مدیریت کاملا دولتی دارد ازینرو سورن سال را نباید با نسل تازه الانترا یا خودرو جدید تویوتا مقایسه کرد. این خودرو با پرداخت 125 میلیونی گرچه پر از ایراد و اشتباه است، اما چیزی هایی هم دارد که شاید در خودرو هایی با دو تا سه برابر قیمت یافت نشوند. یکی از آن ها موتور خودرو است. اگر شانس کمک کند و موتور اصلاح شده و توربوشارژ سورن این بار دست از آزار و اذیت خریدارانش بردارد، احتمالا سورن سال با پسوند توربو پلاس قادر خواهد بود فروشی بهتر از قبل را تجربه کند و نظر خریداران را جلب کند.

چیزی که نکته اصلی مدنظر ما برای ورود سورن سال به این لیست بوده است. البته کابین و ظاهر خودرو هم اندکی تغییر نموده که با چشم غیرمسلح قابل شناسایی است. به غیر از تغییراتی که در تریم داخلی چراغ های جلو و عقب داده شده، یک دست رینگ جدید، بعضی تجهیزات تازه در اتاق و البته یک موتور قدرتمند در فهرست امکانات سورن سال دیده می گردد. خب وقتی آریزو 5 توربو با موتوری 145 اسبی، طراحی زیبا و امکانات به روز قیمتی 300 میلیونی دارد، چرا یک خودرو زشت، اما اسپورت با همان سطح قدرت و هزینه نگهداری یک سوم را به بهای 125 میلیون نخریم؟ اگر می توانید با وسوسه سریع رفتن و شتابگیری با خودرو سبک وزنی مثل سورن بجنگید، پس شما قطعا به این خودرو احتیاجی ندارید. اما اگر دستتان به خودرو های سریع بازار نمی رسد و با ظاهر خاص سورن مسئله ای ندارید، پس این اسب ایرانی پیر گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

3. جک s7 توربو

راه و رسم ساخت خودرو توسط شرکت چینی جک در همه این سال ها با استقبال خریداران ایرانی روبرو شده و خب در نسخه گران و عظیم و پراامکانات s7 هم احتمال موفقیت بالاست. مخصوصا اینکه سازنده گمنام چینی المان هایی از بنز و هیوندای تا بیوک و لکسوس را به هم آمیخته تا بتواند خودرو در خوری را برای کلاسی سخت و فشرده آماده کند. اس 7 با این تعاریف و شرایط محصولی شبیه به اس 5 محصول دیگر جک است که شانس موفقیتش کم نیست. منوط به اینکه کرمان موتور قادر باشد بازار را به خوبی به این محصول متمایل سازد. خب خودرو برای این مهم چند ویژگی مهم دارد. مثلا با‭ ‬داشتن‭ ‬هفت‭ ‬صندلی‭ ‬و‭ ‬صندوق‭ ‬بار‭ ‬750‭ ‬لیتری، ‭ ‬یک محصول‭ ‬خانوادگی‭ ‬عظیم‭ ‬است که در‭ ‬ظاهر آن از حجم های سیال، قطعات کرومی بدلی و البته خطوطی سردرگم استفاده شده است.

در بخش فنی، ‬موتور‭ ‬خودرو یک شرایط ناتعیین دارد و ممکن است کار دست جک بدهد. وزن 1800 کیلویی بدنه و طول حدودا 5 متری آن گرچه موجب شده تا جک‭ ‬S7‭ ‬به راحتی برای ‭ ‬7‭ ‬نفر ‭ ‬گنجایش داشته باشد، ‭ ‬اما قطعا خودرویی نیست که بتواند لذت رانندگی یا حضور در طبیعت را به خریدارانش هدیه دهد. البته با توجه به ‬طول‭ ‬جک‭ ‬S7‭ ‬ما با محصولی روبروییم که عظیمتر از ‭ ‬کیا‭ ‬سورنتو‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬با نصف مبلغی که بابت این خودرو کره ای می پردازیم، قادر به تجربه یک مسافرت خانوادگی پرجمعیت هستیم.

چیزی که تا به امروز توسط محصولات چینی امتحان نشده است. از این گذشته امکانات خودرو واقعا خوب است. به غیر از رینگ و لاستیک‭ ‬18‭ ‬اینچی‭ ‬اسپورت، ما در اتاق اس 7 ‬به‭ ‬سیستم‭ ‬نمایش‭ ‬اطلاعات‭ ‬روی‭ ‬شیشه‭ ‬یا ‭ ‬Head-Up دیسپلی، ‭ ‬تهویه‭ ‬مطبوع‭ ‬دوکاناله، ‭ ‬دوربین‭ ‬دید‭ ‬360‭ ‬درجه، ‭ ‬نمایشگر‭ ‬فشار‭ ‬باد‭ ‬لاستیک، ‭‬صفحه‭ ‬نمایش‭ ‬لمسی‭ ‬10‭ ‬اینچی‭ ‬و‭ ‬صفحه‭ ‬پشت‭ ‬آمپر‭ ‬دیجیتال‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬شش‭ ‬ایربگ دسترسی داریم. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

زبانی هم که برای ارایه ایده اس 7 به کار رفته عجیب، اما قابل قبول است. در‭ ‬طراحی‭ ‬ظاهری‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬نشانه هایی‭ ‬از‭ ‬طراحی‭ ‬مدل های‭ ‬مختلف‭ ‬لکسوس‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬می خورد‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬داشبورد‭ ‬آن‭ ‬تا‭ ‬حدودی‭ ‬شبیه‭ ‬داشبورد‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬مدل های‭ ‬مرسدس بنز‭ ‬است، ‭ ‬کپی کاری‭ ‬که‭ ‬قبلاً‭ ‬در‭ ‬خودروهایی‭ ‬همچون‭ ‬جک‭ ‬S5‭ ‬دیده‭ ‬بودیم‭ ‬البته‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬باید‭ ‬اذعان‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬نتیجه‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬کپی‭ ‬بودن‭ ‬قسمت هایی‭ ‬از‭ ‬آن، ‭ ‬آنچنان‭ ‬هم‭ ‬بد‭ ‬نشده‭ ‬است‭! ‬

جک‭ ‬S7‭ ‬در بازار چین برای‭ ‬رقابت‭ ‬با‭ ‬خودروهایی‭ ‬مانند‭ ‬نیسان‭ ‬اکس تریل‭ ‬و‭ ‬هوندا‭ ‬CR-V‭ ‬طراحی‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬قیمت‭ ‬تمام‭ ‬شده‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬با‭ ‬رقبای‭ ‬ژاپنی‭ ‬بسیار‭ ‬متفاوت‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬بهتر‭ ‬باشد‭ ‬در‭ ‬ایران، ‭ ‬جک‭ ‬S7‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬خودروهایی‭ ‬چون‭ ‬تیگو‭ ‬8‭ ‬یا‭ ‬چری‭ ‬اکسید‭ ‬قرار‭ ‬دهیم. معرفی این خودرو در بازار به یک دوره رقابت تازه در رده قیمتی 500 تا 600 میلیون تومان می انجامد. جدالی که برنده آن هنوز تعیین نیست. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

منبع: برترین ها
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1080

به "3 گزینه خرید خودرو برای دست های خالی ما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 گزینه خرید خودرو برای دست های خالی ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید