آیا شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز می گردد؟

به گزارش تا بینهایت، شاید شما هم این باور قدیمی را شنیده باشید که قولنج شکستن انگشتان باعث بزرگ شدن مفاصل انگشت می گردد. اما آیا قولنج شکستن مفاصل انگشت ها می تواند باعث تخریب مفاصل یا آرتروز گردد.

آیا شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز می گردد؟

اول ببینیم که چرا بسیاری از افراد به اصطلاح قولنج مفاصل را می شنمایند؟ این رفتار برای بسیاری از افراد لذت بخش است و به صورت یک عادت یا شیوه ای برای آرام شدن در می آید و بعضی از افراد هم می گویند که این کار باعث رها شدن تنش ها می گردد. در مقابل عده ای آن را کاری آزارنده و عادتی نامناسب می شمارند.

اما بعضی از افراد به قولنج شکستن عادت می نمایند. قولنج شکستن بیش از حد هم مانند سیگار کشیدن می تواند تبدیل به عادتی گردد که رهایی آن سخت باشد. یک دلیل دیگر برای قولنج شکستن رهایی از استرس است.

اما دلیل صدای ترق و تروق که هنگام قولنج شکستن از مفاصل بلند می گردد، چیست؟

پاسخ این است که هنوز آنالیز های علمی کافی برای شرح دادن سازوکار زمینه ساز ایجاد این صدای ترق و تروق انجام نشده است، اما دو فرضیه درباره ایجاد آنها وجود دارد.

فرضیه اول می گوید این صدای ترق و تروق می تواند ناشی از حرکت همه ساختارهای موجود در انگشت باشد، از جمله استخوان ها، تاندون ها و لیگامان ها یا رباط ها.

فرضیه دوم مایع سینوویال یا زلاله ای (مایعی که باعث لغزندگی مفاصل می گردد) و گاز ایجاد شده از این مایع را عامل ایجاد این صدا می داند. حرکت این گاز به درون و بیرون فضای تنگ مفاصل انگشت می تواند صدای ترق و تروق ایجاد کند. شاید به همین دلیل باشد که شما نمی توانید بلافاصله برای بار دوم قولنج یک مفصل را بشکنید، چرا که مدتی طول می کشد تا حباب های گاز در مفصل جمع شوند.

اما آیا قولنج شکستن انگشتان می تواند باعث تخریب غضروف مفصل و دچار شدن به آرتروز یا استئوآرتریت گردد؟

یک یک آنالیز در سال 1990 درباره پیامدهای قولنج شکستن عادتی به این نتیجه می رسد که افرادی که چنین عادتی دارند، نسبت به افرادی که این عادت را ندارند، با احتمال بیشتری ممکن است دچارتورم و کاهش قدرت گرفتن دست شوند.

اما این آنالیز بعلاوه به این نتیجه می رسد که شواهد واضحی در این باره که این عادت با آرتروز ارتباط دارد، وجود ندارد.

متخصصان می گوید گرچه آنالیز های کافی درباره رابطه میان قولنج شکستن و دچار شدن به آرتروز مفاصل وجود ندارد، از لحاظ نظری دستکاری کردن شدید مفاصل به دفعات متعدد برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب تماشا مفاصل گردد.

پیشنهاد کارشناسان این است که تحقیقات بیشتری و برای مدت های طولانی تری درباره این رفتار انجام گردد تا بتوان به نتیجه ای قطعی درباره رابطه آن با بیماری های تحلیل برنده مفصلی مانند آرتروز رسید.

در مجموع، قولنج شکستن به طور گاهگاهی بدون ضرر به نظر می رسد، و هر چند که گزارش های موردی درباره در رفتگی یا آسیب تاندون ها در موارد قولنج شکستن با شدت زیاد وجود دارد، اما این موارد استنثنا هستند نه قاعده.

اما بسیاری از افرادی که به انجام این کار عادت دارند، می گویند آن را در پاسخ به استرس و اضطراب انجام می دهند. بنابراین انجام تمرینات تنفسی و مراقبه می تواند با برطرف استرس و اضطراب به ترک این عادت یاری کند. مهم این است که انجام تمرینات تنفسی یا مراقبه به صورت یک کار روتین برای خود درآورید.

افراد اغلب به طور ناخودآگاه و بدون توجه شکستن قولنج را انجام می دهد. بنابراین بهتر است دست هایتان را به انجام کار دیگری مشغول نگهدارید، مثلا فشردن توپ های استرس، بازی با فیجت ها یا طراحی کردن یا کارهای مشابه. باید کاری را پیدا کنید که برای شما و موقعیت شما مناسب ترین باشد.

سایر روش های رایج برطرف استرس و اضطراب مانند خوردن غذاهای سالم، ورزش، ارتباط گرفتن با دیگران و یادداشت روزانه نویسی هم سودمند هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2226

به "آیا شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید