احداث تله کابین کرمانشاه غیر کارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی بوده است

به گزارش تا بینهایت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، احداث تله کابین کرمانشاه غیر کارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی بوده است.

احداث تله کابین کرمانشاه غیر کارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی بوده است

حمیدرضا سهیلی در نشستی خبری، در پاسخ به سوال پیرامون آخرین شرایط پروژه های تله کابین، ثبت جهانی طاق بستان، کریدور توریستی بیستون به طاق بستان و موزه منطقه ای اظهار کرد: شهرداری کرمانشاه پروژه های مختلفی را شروع نموده که متولی صدور مجوز بسیاری از این پروژه ها میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در بحث پروژه تله کابین نیز شهرداری بدون اینکه مجوزی از میراث فرهنگی بگیرد، اقدام به شروع این پروژه نموده و کار اجرا شده هم غیر کارشناسی و غیر علمی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه نمود: اگر می خواهیم طاق بستان ثبت جهانی گردد، با اجرای طرح فعلی تله کابین، این مسئله دچار مسائل عدیده ای خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه میراث فرهنگی استان آمادگی کاملی برای همکاری با شهرداری در رابطه با پروژه تله کابین دارد، مطرح نمود: این پروژه را میتوان با تغییر راستا و رعایت ضوابط میراث فرهنگی اجرا کرد و در این زمینه هم با پژوهشگاه میراث فرهنگی رایزنی می کنیم تا آنها را هم پای کار بیاوریم.

سهیلی یادآور شد: متاسفانه شهرداری در سنوات گذشته برای اینکه میراث فرهنگی را در کار صورت گرفته قرار دهد، پایه های تله کابین را بدون اخذ مجوز احداث نموده که این مسئله خلاف ضوابط میراث فرهنگی است و باید این مشکل از سوی شهرداری رفع گردد.

وی متذکر شد: بعلاوه شهرداری هنوز یک طرح را با جزئیات کامل به میراث فرهنگی ارائه نداده، با این وجود با حفظ قوانین میراثی و جانمایی مناسب، پیگیر احداث این پروژه توریستی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه در رابطه با پروژه ثبت جهانی طاق بستان هم گفت: این مسئله یکی از اولویت های میراث فرهنگی استان است، اما به علت مسائلی که در عرصه وجود دارد و بخش هایی از آن به مرور زمان تصرف شده، اکنون احتیاج به اعتبار مناسبی برای تملک آن داریم که کاری زمان بر است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت ثبت جهانی طاق بستان برای شهر کرمانشاه، باید سایر دستگاه های ذیربط همانند شهرداری و راه و شهرسازی نیز پای کار باشند تا با معوض کردن زمین با رستوران داران بتوانیم این واحدهای پذیرایی را تملک کنیم.

سهیلی در ادامه پیرامون آخرین شرایط پروژه بزرگ کریدور توریستی بیستون به طاق بستان هم شرح داد و گفت: در این پروژه المان های مختلفی برای کار توریستی وجود دارد و اساس این است که باید سرمایه گذار بخش خصوصی را برای اجرای آن پای کار آورد.

وی یادآور شد: بودجه های ناچیزی هم که طی سالهای قبل به این پروژه تزریق شده، فرایند احداث آن را بسیار کند نموده است، با این وجود به علت اهمیت اجرای این پروژه برای توریستی استان، کوشش داریم تحرکی در آن ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه نمود: با حمایت های استاندار کرمانشاه مقدار اعتبارت میراث فرهنگی استان در امسال حدود پنج تا شش برابر سالهای قبل شده که علیرغم اینکه رشد خوبی داشته، اما هنوز باتوجه به مسائلی که در این حوزه داریم کافی نیست، با این وجود برای تحرک بخشیدن به پروژه هایمان کوشش خواهیم کرد.

وی به شرایط نامناسب موزه منطقه ای کرمانشاه نیز اشاره نمود و اضافه نمود: متاسفانه به علت گذشت چند دهه از شروع این پروژه، سازه آن قدیمی شده و باید بازنگری هایی در آن صورت گیرد تا تبدیل به مجموعه ای فاخر برای استان گردد، در این راستا اعتباراتی از محل سفر ریاست جمهوری برای آن در نظر گرفته شده است.

سهیلی در بخش دیگری از سخنانش به تاکیدات رئیس جمهور در سفر اخیرش به کرمانشاه مبنی لزوم عدم تزاحم میراث فرهنگی برای ساخت و ساز مردم هم گفت: در این رابطه بازدیدی را از بافت تاریخی شهر کرمانشاه داشتیم و مقرر شد تا با تدوین طرحی ظرف مدت دو ماه شرایط این بافت تاریخی را مشخص تکلیف کنیم.

این مسئول که بتازگی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه منصوب شده، در ادامه گفت: معتقدم یکی از مسائلی که در استان برای جذب توریست باید مورد توجه قرار گیرد، بحث رویدادسازی است.

وی اضافه نمود: رویدادسازی می تواند جاذبه های توریستی کرمانشاه را معرفی کند و برای تحقق این هدف هم احتیاج به کار بین بخشی است و باید بعضی نهادهای دیگر همانند ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و ... پای کار بیایند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه برای معرفی جاذبه های توریستی کرمانشاه با رویدادسازی کوشش خواهیم کرد، گفت: در این رابطه بنا داریم تا در یک بازه زمانی مناسب تقویم رویدادهای سالانه توریستی کرمانشاه را داشته باشیم که اگر تحقق پیدا کند، با اطلاع رسانی مناسب آن می تواند جذب توریست در منطقه ها مختلف استان صورت گیرد.

به گفته این مسئول، چهار فصل بودن استان کرمانشاه این امکان را فراهم نموده تا در فصول مختلف سال رویداهای مختلفی را بتوان در شهرستانها برگزار کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2092

به "احداث تله کابین کرمانشاه غیر کارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث تله کابین کرمانشاه غیر کارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید