استخوان 40 هزارساله و تاریخ شگفت انگیز لباس چرمی!

به گزارش تا بینهایت، مطالعه بر روی یک قطعه استخوان کشف شده در اسپانیا محققان را به این نتیجه رسانده است که انسان در حدود 40 هزار سال قبل از لباس های دوخته شدۀ چرمی استفاده می نموده است.

استخوان 40 هزارساله و تاریخ شگفت انگیز لباس چرمی!

خبرنگاران | تیمی از باستان شناسان و انسان شناسان از دانشگاه های بوردو و بارسلونا ابزاری باستانی را یافته اند که به نظر می رسد در اواخر دوران دیرین سنگی (حدود 40 هزار سال قبل) برای دوخت لباس های چرمی به کار می رفته است.

به گزارش خبرنگاران ؛ در این مطالعه، محققان یک قطعه استخوان را آنالیز کردند که سوراخ های متعددی روی آن وجود داشت؛ سوراخ هایی که به باور این محققان می توانند جزئیات جدیدی از تاریخ بشری را آشکار نمایند. این قطعه استخوان که بخشی از استخوان ران یک پستاندار بزرگ است، در یک سایت باستانی در منطقۀ کانیارس (Canyars) در نزدیکی شهر بارسلون یافت شد.

(تجمعی از استخوان پستانداران مختلف که در سایت باستانی کانیارس از زیر خاک بیرون آورده شدند)

از آن جایی که هیچ کلاژنی در این استخوان وجود نداشت، مشخص قدمت آن به صورت مستقیم امکان پذیر نبود. اما باستان شناسان توانستند قدمت آن را با استفاده از مواد اطراف آن مشخص نمایند. نهایتا معلوم شد که این قطعه استخوان 39 هزار سال قدمت دارد و مربوط به اواخر دورۀ دیرین سنگی است.

به گفتۀ محققان در آن دوران اروپا و از جمله اسپانیا هوایی بسیار سرد را تجربه می کردند و وضعیتی مشابه وضع امروز سیبری داشته اند. سرمای هوا لزوم استفاده از لباس های گرم را در پی داشته است؛ لباس هایی که باید از پوست جانوران تهیه می شد.

اما برای اینکه پوست حیوانات به طور مناسبی روی بدن بنشیند و آن را به درستی در بر بگیرد، احتیاج بود که قطعات مختلف چرم به هم متصل شوند. اما در آن موقع هنوز سوزن های دارای سوراخ اختراع نشده بودند؛ بنابراین برترین راه برای رد کردن یک رشته از درون چرم این بود که با استفاده از ابزاری درفش مانند ابتدا سوراخی در چرم ایجاد نمایند. برای سوراخ کردن چرم نیز باید ابتدا آن را روی یک سطح قرار می دادند.

(نمونه هایی از ابزارهای نوک تیز سنگی که در کانیارس یافت شده اند)

محققان معتقدند که سوراخ های نسبتا منظم روی قطعه استخوان یافت شده نشان می دهد که از آن به عنوان پایه یا سطحی استفاده می شده که در هنگام سوراخ کردن چرم زیر آن قرار می گرفته. از نظر محققان این سوراخ ها در اثر فشار درفش یا شیء نوک تیزی ایجاد شده اند که برای سوراخ کردن چرم به کار می رفته.

این نتیجه گیری با آنالیز دقیق سوراخ های روی استخوان به دست آمد. این سوراخ ها طوری منظم و در یک راستا کنار هم قرار دارند که امکان ندارد اثر دندان حیوان یا انسان باشند. به علاوه محققان در یک آزمایش، خودشان چندین نمونه درفش ساختند و با استفاده از آن ها قطعاتی از چرم را که روی استخوان حیوان قرار داده شده بود سوراخ کردند. نتیجه این بود که سوراخ هایی مشابه با نمونۀ باستانی بر روی استخوان ها ایجاد شدند.

احتمالا انسان های دوران دیرینه سنگی با استفاده از همین روش می توانستند غیر از لباس ملزومات دیگری مثل کیف و کفش را هم بسازند.

منبع: فرادید
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2222

به "استخوان 40 هزارساله و تاریخ شگفت انگیز لباس چرمی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخوان 40 هزارساله و تاریخ شگفت انگیز لباس چرمی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید