امید: علمی کاربردی نباید دانشگاه شاغلین باشد

به گزارش تا بینهایت، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه نباید دانشگاه شاغلین باشد، گفت: سال جاری 94 درصد از ورودی های دانشگاه های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند و اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده ایم.

امید: علمی کاربردی نباید دانشگاه شاغلین باشد

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین امید در جلسه با روسای مراکز علمی کاربردی استان خوزستان که امروز (23 مهر) در اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: سال گذشته ما از دانشجویان فارغ التحصیل خود نظرسنجی کردیم که 20 درصد دانش آموختگان با رشته های تحصیلی خود مشغول به کار بودند اما سال جاری این عدد به 39 درصد ارتقا یافته است. اطمینان می دهم که اگر دانشگاه علمی کاربردی همین راستا را ادامه دهد، تبدیل به دانشگاه پیشتاز آموزش عالی کشور می گردد و اگر همه دانشگاه های کشور با کمبود دانشجو روبرو شوند، مراکز علمی کاربردی با کمبود دانشجو روبرو نخواهند شد.

وی اضافه نمود: در یک دوره ای پنج میلیون دانشجو در سطح کشور وجود داشت که سهم دانشگاه علمی کاربردی 650 هزار دانشجو بود که بیشتر این دانشجویان شاغل بودند اما هم اکنون تعداد دانشجویان در سطح کشور به سه میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که حدود 35 درصد از تعداد دانشجویان کاسته شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این کاهش دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه مردم متوجه شده اند که بدست آوردن مدرک دانشگاهی به تنهایی کاربرد ندارد و مردم مدرک گرا نیستند. هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در کل کشور دارای مدرک دکتری هستند که با توجه به اینکه آمار جذب نیرو کم است، این مدارک کاربردی ندارند.

وی اعلام کرد: اگر این فکر در جامعه جا بیفتد که دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی باسواد هستند، در تخصص خود مهارت کافی را دارند و بیکار نمی مانند، بسیاری از دانشجویان دانشگاه های دولتی به مراکز علمی کاربردی روی خواهند آورد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری با بیان اینکه سال جاری در همه دانشگاه ها بسیاری از جایگاه ها خالی ماندند و دانشگاه علمی کاربردی هم مستثنی نیست، گفت: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در جذب دانشجو از بعضی دانشگاه ها بهتر است. توجه به مسائل فرهنگی در مراکز علمی کاربردی اهمیت دارد و مراکز موظف هستند که 5 درصد از شهریه ها را در زمینه فعالیت های حوزه فرهنگی هزینه نمایند.

امید مطرح نمود: سال جاری 94 درصد از ورودی های دانشگاه های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند، اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده ایم. پیش از این تعداد دانشجویان غیرشاغل ما 50 درصد بود. نباید دانشگاه شاغلین باشیم. البته برای شاغلین هم برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

امید ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم باید 50 درصد دانش آموزان دبیرستان ها در هنرستان تحصیل نمایند و باید این دانش آموزان را جذب کنیم. سال جاری 48 درصد از داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکردند که تعدادی از این ها به دلیل مسائل مالی انتخاب رشته نکرده اند. بعضی دیگر هم امیدی به اشتغال با مدرک تحصیلی دانشگاه ندارند. امیدواریم در تکمیل ظرفیت که مجوز آن گرفته شده است، این داوطلبان باقی مانده را جذب دانشگاه علمی کاربردی کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: در خوزستان ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی وجود دارد که عراقی ها هم علاقه مند به تحصیل در مراکز علمی کاربردی هستند. باید نیازهای استان شناسایی شوند. دانشگاه علمی کاربردی خوزستان باید برنامه درازمدت برای توسعه و ایجاد اشتغال در سطح استان داشته باشد. با توجه به زرخیز بودن استان خوزستان، باید بیکاری ریشه کن گردد و شرط آن ایجاد مهارت در دانشجویان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 482

به "امید: علمی کاربردی نباید دانشگاه شاغلین باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید: علمی کاربردی نباید دانشگاه شاغلین باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید