باغ موزه هرندی؛محل اقامت رضاخان در زمان تبعید، عکش

به گزارش تا بینهایت، باغ موزه هرندی توسط یکی از صاحبان قدرت نظامی به نام عدل السلطنه در زمان قاجار ساخته شد اما بعدها این باغ در سال 1313 توسط یکی از تجار مشهور کرمان به نام ابولقاسم هرندی خریداری شد.

باغ موزه هرندی؛محل اقامت رضاخان در زمان تبعید، عکش

جهت دریافت خدمات طراحی و اجرای ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

جالب است بدانید نقشه ساخت این باغ را پسر عدل السلطنه از فرانسه فرستاده است بنابراین دور از انتظار نیست که معماری آن ترکیبی از ایرانی و فرانسوی باشد.

بنابراین در باغ می توانید بخش هایی چون ساختمان اندرونی و بیرونی،حمام، قسمت بهار خواب، اتاق های خدمه دیدن کنید. اما بخش هایی چون آشپزخانه تبدیل به ساختمان اداری شده همچنین بخش هایی دیگری مانند اسطبل و انبار نیز تخریب شده اند.

برای آبیاری باغ نیز از گاو چاه استفاده می کردند که هم اکنون تمام وسایل مورد استفاده از آن در ضلع غربی این با موجود است. (گاوچاه: چاهی است که برای کشیدن آب از آن، از گاوهای عظیم و کوهان دار استفاده می کردند)

معماری عمازت و با موزه هرندی کرمان

موقعیت ساختمان اصلی که در قسمت شمالی باغ و در جوار آب نماها قرار داد در دو طبقه احداث شده است. این ساختمان دارای سقفی گنبدی شکل است، کف بنا با پوشیده از آجرهای قدیمی بوده که اکنون برای جلوگیری از فرسایش سرامیک شده است. بر روی قسمت پشت بام ساختمان نورگیری چند ضلعی قرار گرفته است تا نور ساختمان را تامین کند.

موزه ساز

امروزه باغ موزه هرندی گنجینه ای غنی از 250ساز بی نظیر سنتی و اشیای تاریخی و باستانی را در خود جای داده است.

حسین مسعود کرمانی در سال 1378 بیان کرد که میخواهد موزه ای به نام موزه ساز در این باغ موزه راه اندازی کند او که از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و آخرین نفری بود که مهارتی در زدن تار به روش قدیمی داشت انواع سازهای سنتی و ایرانی را در این موزه برای بازدید عموم گرد هم آورد. اما به دلیل وجود مشکلاتی برای مدتی این موزه تعطیل شد که پس از برطرف آن دوباره درهای آن به روی بازدید کنندگان باز شد. امروزه می توانید از این گنجینه ارزشمند در طبقه همکف بازدید کنید.

باغ موزه هرندی کرمان

جالب است بدانید این بخش از موزه مجهز به راهنمای صوتی می باشد که تجربه ای از صدای سازهای باستانی مانند قیچک، کوزک بم، نی، بربط، کاسوره خوزستان و غیره را به بازدیدکنندگان می دهد. اما متاسفانه هنوز توضیحات باغ موزه هرندی به زبان های دیگری چون انگلیسی ضعیف عملکرده که این موضوع باعث استبال نکردن زیاد گردشگران خارجی نسبت به موزه موسیقی اصفهان شده است.

موزه باستان شناسی

در سال 1349 ساختمان و قسمتی از باغ برای تبدیل شدن به موزه به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد اما مدتی بعد کل باغ توسط این وزارت خریداری شد و نام این اثر هم همانند دیگر آثار نفیس کرمان در لیست آثار ملی ثبت شد.

باغ موزه هرندی خواستگاه موزه ای دیگر به نام موزه ایران باستان نیز می باشد که مجموعه آثار ارزشمندی است که از منطقه جیرفت و شهداد کشف شده است. در طبقه دوم ساختمان اصلی می توانید از موزه باستان شناسی دیدن کنید. هدف از ساخت این موزه معرفی معرفی تمدن های کهن منطقه جنوب شرق ایران و ارتباط آنها با تمدن های همجوار بوده است.

غرفه های باغ موزه هرندی کرمان

به طور کلی این موزه از دو بخش قبل و بعد اسلام تشکیل شده است که غرفه هایی را در خود جای داده است:

غرفه جازموریان

این غرفه دارای دو بخش قبل از تاریخ و بعد از تارخ است:

پیش از تاریخ

آثاری که در این غرفه وجود دارد شامل جام های سفالین، کوزه، بشقاب و انواع سفال های خاکستری رنگ می باشد که به صورت هنرمندانه ای با رنگ مشکی تزئین شده اند می باشد.

بعد از تاریخ

آثاری که دراین بخش نگهداری می گردد مربوط به دوران سلویان، اشکانیان، است که در آن نشانه هایی از فرهنگ یونانی، آسیای مرکزی، هند، فلات مرکزی ایران و بین النحرین دیده می گردد. این آثار شامل ظرف های سفالی و سر حیواناتی مانند اسب، گاو و نیم تنه انسان می باشد. از معروف ترین اثر این باغ موزه می توان به سورنا متعلق به دوران هخامنشی اشاره نمود.

غرفه شهداد

همانطور که از اسم این غرفه نمایان است آثاری که از منطقه شهداد کرمان کشف شده نگهداری می گردد. این آثار شامل زیورآلاتی مانند گردنبند و ظروف سنگی شبیه به ظرفی برای نگهداری دوات است که قدمت آن به اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد مسیح می رسد.

غرفه شماره چهار

در این قسمت ظرف های سفالی منقش و حیوانات کوچک از جنس مفرغ نگهداری می گردد.

غرفه اسلامی

در این غرفه می توانید از اشیای شیشه ای وفلزی مانند ظروف پیه سوز و عطر دیدن کنید همچنین کنیبه های سنگی مربوط به دوران اسلامی در این غرفه وجود دارند. جالب است بدانید بخشی از ستون تخت جمشید که توسط افرادی دزدیده شده بود در این موزه نگهداری می شد اما در سال 1385 به خواستگاه خود ینی تخت جمشید بازگردانیده شد.

جاذبه های دیدنی نزدیک باغ موزه هرندی کرمان

فاصله باغ موزه هرندی کرمان تا حمام و مسجد گنجعلی خان: 2.4 کیلومتر

فاصله باغ موزه هرندی کرمان تا یخدان زریسف: 5 کیلومتر

فاصله باغ موزه هرندی کرمان تا قلعه اردشیر (دژ هفتواد):4.6

فاصله باغ موزه هرندی کرمان تا قلعه دختر:4.3 کیلومتر

فاصله باغ موزه هرندی کرمان تا موزه ساعت: 4.3 کیلومتر

هتل های نزدیک باغ موزه هرندی کرمان

هتل سنتی شهباز

هتل اخوان

هتل پارس کرمان

هتل هزار

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1130

به "باغ موزه هرندی؛محل اقامت رضاخان در زمان تبعید، عکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه هرندی؛محل اقامت رضاخان در زمان تبعید، عکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید