با صید ناپایدار مخالفیم، محیط زیست امکان رصد شناورها ندارد

به گزارش تا بینهایت، مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه این سازمان نسبت به اخبار منتشر گردیده درباره صید ترال کشتی های چینی در آبهای ایران و تهدید گونه های زیستی چه موضعی دارد به خبرنگاران گفت: طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی، تمام مباحث مربوط به صید آبزیان و حفاظت و بهره برداری و همین طور ارزیابی ذخایرشان به سازمان شیلات ایران بر می شود و آن ها مستقلا وظیفه دارند که هم ارزیابی ذخایر بکنند و هم میزان و روش صید را مشخص بکنند.

با صید ناپایدار مخالفیم، محیط زیست امکان رصد شناورها ندارد

داوود میرشکار در پاسخ به اینکه اگر برای سازمان محیط زیست مسجل گردد روش صید، چه به لحاظ گونه و چه به لحاظ میزان برداشت، تنوع زیستی را تهدید می نماید آیا اساساً امکان برخورد و ورود به مساله را دارد یا نه گفت: ما در حدود حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض و همین طور حفظ زیستگاه هایمان وظیفه مند عمل می کنیم و گزارش هایمان را می گیریم اما آن بخشی از کار که ایراد دارد آنجاست که ما تجهیزات لازم را برای آنکه بتوانیم در دریا حضور کامل داشته باشیم و بتوانیم این شناورها را رصد بکنیم نداریم اما همکاری های محدودی را داریم.

وی در پاسخ به اینکه اساساً چه مسائلی در حوزه صید آبزیان برای سازمان محیط زیست مهم و مورد توجه است گفت: ما باید خیلی حساب گردیده عمل کنیم. به این شکل که تمام منابع و ذخایر ارزیابی بگردد و به آن میزانی بهره برداری از منابع آبزی داشته باشیم که به صورت پایدار اتفاق بیافتد نه اینکه بهره برداری مقطعی باشد و از ذخایر ما کم کند. این موردی است که باید رعایت گردد.

میرشکار اضافه کرد: آنچه که مد نظر ماست این است که سعی کنیم بخشی از این امور را بهبود بخشیم. چون توسعه آبزی پروری مخصوصاً آبزی پروری در قفس یا دریا الان اتفاق می افتد و ما هم در این زمینه همکاری نزدیکی با سازمان شیلات ایران داشتیم. پهنه ها احصا گردیده، هم پهنه ها در دریا برای استقرار قفس ها و هم پهنه های پشتیبان؛ نگاه ما این است و در جلساتی که با سازمان شیلات و مقامات این سازمان داشتیم هم دیدگاه ما این بوده که بتوانیم صید را با آبزی پروری جایگزین کنیم.

وی در پاسخ به اینکه سازمان شیلات چه اندازه در این زمینه همکاری داشته گفت: امیدوار هستیم که سازمان شیلات ایران هم در سیاست هایش این موضوع را بگنجاند. البته می دانیم این موضوع دغدغه خود سازمان شیلات هم هست. ولی آن ها هم مشکلاتی در سواحل دارند. مشکلاتی با صیادان غیرمجاز و مشکلاتی با صیادانی که غیرمسئولانه صید می نمایند. اما علیرغم همه این ها می دانیم که سازمان شیلات ایران هم دغدغه این را دارد که بتواند صید را کنترل کند و امیدوارم این موضوع را در صدر سیاست هایش قرار بدهد که آبزی پروری را جایگزین صید بکند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 15

به "با صید ناپایدار مخالفیم، محیط زیست امکان رصد شناورها ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با صید ناپایدار مخالفیم، محیط زیست امکان رصد شناورها ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید