بدون این سوغات بندرعباس از جنوب برنگرد!

به گزارش تا بینهایت، بندرعباس در استان هرمزگان یکی از بنادر و بازارهای تجاری مهم ایران است که در بین مردم سرزمینمان محبوبیت بالایی دارد. خلیج فارس و جاذبه های تاریخی از جاهای دیدنی این شهر هستند. به همین علت است که هر ساله گردشگران زیادی برای سرگرمی و بعلاوه تجارت به این شهر می آیند. صنایع دستی و سوغات بندرعباس تنوع زیادی دارند و بسیاری از آنها صرفا بومی بندرعباس هستند. صنایع دستی بندرعباس از جمله حصیر بافی و پارچه دوزی در این شهر زیبا در جنوب ایران رونق دارد. خرما، کنجد، مرکبات، انبه سبز محلی، ماهی و میگو از جمله معروف ترین سوغات خوراکی بندرعباس هستند.

بدون این سوغات بندرعباس از جنوب برنگرد!

برترین سوغات بندرعباس

در این بخش از راهنما با انواع سوغات بندرعباس آشنا خواهیم شد.

  • خرمای بندری

خرمای بندری بسیار خوش طعم و مرغوب بوده و از معروف ترین سوغات بندرعباس به شمار می رود. استان هرمزگان با توجه به هوای گرم و خشک بستر مناسبی را برای فرآوری خرما فراهم نموده است. شهرستان های حاجی آباد، میناب و روداب در نزدیکی شهر بندرعباس، فراورینمایندگان عمده نخل استان هستند. خرمای هرمزگان تقریباً بیست درصد کل فراوری کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشکیل داده و علاوه بر مصرف داخلی به اروپا، آسیا و آمریکا نیز صادر می گردد.

انواع درجه دو و سه این محصولات برای مصرف به عنوان عسل خرما، شهد خرما و غیره در نظر گرفته می شوند. برترین نوع صادراتی خرمای جنوب مربوط به حاجی آباد بوده و این شهرستان فراوری نماینده اصلی آن می باشد. این نوع خرما بسیار معروف بوده و عنوان گران ترین و خواستنی ترین خرمای دنیا را به خود اختصاص داده است. خرما سرشار از ویتامین B1 و B2، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است. خرمای بندر یکی از برترین گزینه های سوغات خوردنی بندرعباس است، پس خرید آن را نباید فراموش کنید.

  • مرکبات بندرعباس

از دیگر سوغات بندرعباس می توان به مرکبات و محصولات به دست آمده از آنها اشاره نمود. بندرعباس دارای باغات مرکباتی است که سالانه درصدی از آنها می تواند استان های اطراف و کشورهای حاشیه خلیج فارس را در این منطقه تامین کند. عمده مرکباتی که در استان هرمزگان و در شهرستان بندرعباس کاشته می شوند شامل نارنگی، پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال و گریپ فروت هستند. اگر می توانید سفری به شهر بندرعباس در فصل بهار داشته باشید، حتما از میوه های خوش طعم این شهر زیبا بهره ببرید و از خوردن این سوغات معروف بندرعباس لذت ببرید.

  • ماهی و میگو بندرعباس

بندرعباس و سایر بنادر استان هرمزگان در سواحل خلیج فارس منبع غنی انواع میگو و ماهی هستند. از این رو یکی از مشاغل قدیمی که در این شهر به طور سنتی ادامه پیدا نموده، ماهیگیری است. ماهی و میگوهای خوشمزه و باکیفیت این شهر در فهرست سوغات بندرعباس محبوبیت بسیار بالایی دارند.

اهالی محلی این شهر ماهی های صید شده خود را در بازار بندرعباس به فروش می رسانند که ماهی سه کله، سرخو، شیر ماهی و ماهی مقوا از جمله پرطرفدارترین این ماهی ها هستند و افراد محلی و جهانگرد ها به راحتی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

علاوه بر ماهی، میگو هم یکی دیگر از سوغات مخصوص بندرعباس است. میگو سرشار از ویتامین A، B، C، D، E و آهن، منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم و روی است و از دیگر گونه های موجود در بندرعباس است که دارای ارزش غذایی بسیار بالا بوده و برای بدن انسان مفید است. با توجه به این توضیحات در سفر بعدی تان به بندرعباس، حتما ماهی و میگو را به عنوان یکی از اصلی ترین سوغات بندرعباس در نظر گرفته و تهیه کنید.

  • ادویه جنوب

ادویه ها در جنوب ایران بسیار خوش طعم و خوشمزه بوده و در غذاهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. ادویه های معروف بندرعباس شامل دارچین، گشنیز، فلفل قرمز، برگ بو، زیره، زردچوبه و ادویه ترشی هستند.

  • ترشی بندر

ترشی های بندری در سراسر ایران معروف بوده و به عنوان یکی از برترین سوغات بندرعباس هواداران منحصر به فرد خودشان را دارند. ترشی های جنوب ایران بسیار خوشمزه، بی نظیر، پرطرفدار و حتی متفاوت از سایر نقاط ایران هستند. در این میان ترشی انبه بسیار معروف است. در بندرعباس می توانید ترشی های بسیار خوشمزه ای تهیه کنید و اگر دنبال ترشی انبه هستید یکی از برترین جاها برای تهیه آن بندرعباس است.

ترشی انبه یکی از ترشی های خاص هرمزگان است که در بندرعباس، میناب و رودان رایج است. در این ترشی از انبه، تمر هندی، زردچوبه، رب گوجه فرنگی و سرکه استفاده می گردد. همه مواد را با سرکه ترکیب نموده و مدتی در ظرف در بسته نگهداری می نمایند تا آماده گردد. از دیگر ترشی های خوشمزه جنوب می توان به ترشی لیمو ترش خشک و ترشی بادمجان اشاره نمود که در بندرعباس به وفور یافت می شوند.

  • گواوا

در بازار بندرعباس و حتی گوشه و کنار این شهر مردمی را می بینید که میوه ای را به نام زیتون می فروشند. اما شما زیتونی نخواهید دید. در بندرعباس به گواوا زیتون می گویند، البته شباهت زیادی به زیتون ندارد و در واقع شما میوه هایی کوچکتر از گلابی با ظاهری متفاوت را خواهید دید.

این میوه معروف به گواوا، میوه ای گرمسیری است که فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان می روید. میوه های استوایی به جز در مناطقی از جنوب ایران بسیار کمیاب هستند. گواوا که میوه ای معطر و خوش طعم است شبیه گلابی و انار است و طعمی ترش و شیرین دارد. رنگ پوست میوه گواوا به طور کلی زرد و سبز است و داخل آن صورتی، کرم، زرد یا سفید است.

اگر به بندرعباس سفر می کنید، حتماً گواوا بخورید و برای دوستان و خانواده خود سوغاتی بیاورید. این سوغات خوشمزه معمولاً از نیمه اول آبان تا فروردین در استان یافت می گردد و نوع رسیده گواوا به پوست زردش معروف است. گواوا خواص زیادی دارد. برای پاکسازی پوست صورت، کنترل دیابت و قند خون و درمان ریزش مو مفید است. از آن مربا درست می نمایند و اگر پوست آن را بجوشانید برترین مسکن برای معده درد است و غیر از آن زخم ها را نیز به سرعت التیام می بخشد. اگر دانه ای از این میوه را در دست یا کیف خود قرار دهید، عطر بی نظیر آن تا مدت ها همراه شما خواهد بود و شما را به یاد سفر خوش تان به بندرعباس خواهد انداخت.

صنایع دستی و سوغات بندرعباس

معروف ترین سوغات بندرعباس در زمینه صنایع دستی عبارتند از:

  • گلدوزی

گلدوزی شامل رودوزی، زردوزی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، کمه دوزی، بادله دوزی، سوزن دوزی و بافتنی مانند چنته بافی و شک بافی از دیگر سوغاتی های معروف استان های جنوبی ایران، هرمزگان، بندرعباس و قشم است که گاهی در بوشهر هم وجود دارد.

  • صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی را می توان از زیباترین سوغات استان هرمزگان، و شهرهای بندرعباس، قشم، بوشهر و سایر شهرهای جنوبی ایران دانست. اگر به سواحل بندرعباس رفته باشید حتما دیده اید که در ساحل صدف های بسیار زیبایی وجود دارند. در جریان جزر و مد دریا، تعداد زیادی صدف، حلزون و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل جزایر متعدد این خلیج (کیش، ابوموسی، لارک، قشم، هرمز و غیره) باقی می مانند.

مردم بومی و خوش ذوق آنها را جمع آوری می نمایند و انواع نقاشی های برجسته، آویز، پرده، تزئینات، مجسمه ها و اقلام مختلف را برای فروش در بازار درست می نمایند. مواد اولیه مورد استفاده شامل پوسته حلزون، صدف، استخوان ماهی و مرجان است و برای چسباندن قطعات انتخاب شده از چسب فوری استفاده می گردد. برای دوستانی که عاشق وسایل تزئینی هستند، خرید صنایع دستی دریایی به عنوان سوغات بندرعباس می تواند گزینه خوبی باشد.

  • سفال

سفالگری در ایران قدمتی طولانی دارد. همین موضوع باعث مجذوب کنندهیت سفال ها برای گردشگران به خصوص جهانگرد های خارجی شده و آنها را به یکی از محبوب ترین سوغات بندرعباس تبدیل نموده است. سایر شهرهای ایران مانند لالجین، همدان، میبد و نطنز نیز از معروف ترین شهرهای صنعت سفالگری هستند. سفال و سفالگری دو واقع تلفیقی از صنعت و هنر است.

سفال یکی دیگر از صنایع دستی استان های جنوبی ایران است. با توجه به اهمیت حیاتی آب در شهرهای گرم جنوبی، از دیرباز مرسوم بوده است که مردم تجهیزات و وسایلی برای خنک کردن آب و خنک نگه داشتن آن در اختیار داشته باشند. کارگاه های سفالگری بندرعباس محصولات سفالی مانند کوزه، مجسمه های سفالی، سر قلیان، انواع دیگ، کاسه و بشقاب را فراوری می نمایند. خاک سفالگری معمولاً از شهرهای اطراف تهیه می گردد و از چرخ سفالگری سنتی استفاده می نمایند. سفال در شهرهای بندرعباس و میناب بیشتر رواج دارد و یکی از معروف ترین سوغات بندرعباس است.

  • حصیربافی

یکی از رایج ترین، پرکاربردترین و زیباترین صنایع دستی و معروف ترین سوغات بندرعباس به علت فراوانی برگ و الیاف و گیاه خرما در باتلاق ها و شوره زارها، دستباف از برگ خرما است که به حصیربافی معروف است.

مردم خلاق و خوش ذوق هرمزگان و بندرعباس، قشم، بوشهر و سایر شهرهای جنوب ایران قسمت مفید درخت خرما که میوه ها و فرآورده های آن است را مصرف نموده و از برگ خرما نیز برای ساختن صنایع دستی جالب و کاربردی استفاده می نمایند.

از آنجایی که آب و هوای بندرعباس گرم و خشک است، محصولات حصیری بسیار کاربردی و مفید هستند، بنابراین صنایع دستی حصیری از رونق زیادی برخوردارند. ساکنین این نواحی محصولاتی را با برگ خرما و کاه فراوری می نمایند و در بازار می فروشند. به علت وجود درختان خرما، مردم با این درختان صنایع دستی زیادی درست می نمایند، لوازم متنوعی از ظروف آشپزخانه گرفته تا سبدهای تزیینی که همگی از کیفیت بالا و زیبایی خیره نماینده ای برخوردار هستند.

حصیربافی اغلب به وسیله بانوان هنرمند در بندرعباس و شهرستان های میناب، بشاگرد، بندرلنگه و اطراف آن انجام می گردد. سایر محصولات حصیری سوغات بندرعباس عبارتند از: قالیچه حصیری، بادبزن، درب کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ، دیگ حصیری، ظرف میوه، کاسه هایی برای نگهداری نان و غیره. حصیرهای بافته شده به عنوان فرش، پوشش سقف خانه و لوازم منزل مورد استفاده قرار می گیرند که برترین آنها را می توان در بندرعباس و سپس روستای میناب در 110 کیلومتری شرق هرمزگان یافت. هنرمندان این خطه با خلاقیت خود مدل های مختلفی از صنایع دستی را خلق می نمایند.

  • برقع

یکی از لباس های سنتی زنان حاشیه شمالی خلیج فارس، برقع یا صورت پوش های خاص آنهاست که در انواع مختلفی در بندرعباس وجود دارد.

حتما تا به حال تصاویری از زنان جنوبی با لباس های رنگارنگ و ماسک های مجذوب کننده دیده اید. این ماسک ها برقع نام دارند و در رنگ های مختلف سبز، قرمز و مشکی به فروش می رسند. برقع یکی از زیباترین لباس های زنانه در شهرهای جنوب ایران است که در بازارهای بندرعباس نیز به فروش می رسد. بیشتر گردشگرانی که به جنوب ایران سفر می نمایند برقع می پوشند و عکس می گیرند. بعضی نیز این سوغات بندرعباس را خریداری می نمایند تا آن را همواره در میان وسایل خود داشته باشند. این برقع ها از بالای ابرو تا زیر بینی را می پوشانند.

  • گلیم جنوب

گلیم و فرش ایرانی معروفیت دنیای دارد. گلیم بافی یک سنت دیرینه در میان زنان جنوب ایران است. در استان هرمزگان، در بندرعباس و در روستاهای توجان و حاجی آباد و قشم، زنان به فراوری فرش، قالیچه و گلیم به عنوان یکی از برترین سوغات بندرعباس مشغول هستند.

  • چادرشب

یکی از برترین سوغاتی های جنوب و شمال ایران، چادرشب است. چادرشب بافی یک صنعت اصیل و سنتی است که قدمتی بسیار طولانی دارد. چادرشب پارچه ای ابریشمی است که بافت آن هنر دست زنان ایران زمین بوده و از جمله نفیس ترین سوغات بندرعباس به شمار میرود.

چادر شب در واقع به عنوان روتختی، روبالشی، رومیزی، پرده یا زیرانداز استفاده شده و در دو نوع رنگی و سیاه و سفید فراوری می گردد. معمولا در چادرشب های رنگارنگ از رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد استفاده می گردد و این نوع چادر شب جایگاه ویژه ای در فرهنگ جنوب ایران دارد؛ به طوری که یکی از ملزومات جهیزیه دختران است. به گفته کارشناسان، چون در گذشته از آن برای رختخواب در شب استفاده می شد، به آن چادر شب می گفتند. مواد اولیه بافت چادرشب در گذشته به علت عدم افزایش جمعیت پنبه، پشم گوسفند یا پشم شتر بود. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و پیدایش الیاف مصنوعی، در بعضی نواحی از این نوع مواد اولیه هم استفاده می گردد.

جمع بندی درباره سوغات بندرعباس

بندرعباس که در ساحل خلیج فارس واقع شده است، دومین شهر بزرگ جنوب ایران و مرکز استان هرمزگان است. این شهر یکی از مهم ترین شهرهای بندری ایران و یک مرکز تجاری در آسیا است. موقعیت استراتژیک بندرعباس آن را به شهری مهم در طول تاریخ ایران تبدیل نموده است. مردم بندرعباس به مهربانی و مهمان نوازی بی بدیل معروف هستند. آنها فارسی را با لهجه خاص خودشان صحبت می نمایند و فرهنگ و سنت های جالب آنها در کشور بی نظیر است. بندرعباس برترین مکان برای آشنایی با فرهنگ غنی جنوب ایران است. در این راهنما کوشش شد تا شما عزیزان را با برترین سوغات بندرعباس تا حد ممکن آشنا کنیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2192

به "بدون این سوغات بندرعباس از جنوب برنگرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون این سوغات بندرعباس از جنوب برنگرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید