ییلاقی مملو از جاذبه های طبیعی به نام روستای لاویج

به گزارش تا بینهایت، مازندران یکی از زیباترین و سرسبز ترین استان های شمالی کشور است و بیشتر گردشگران ایرانی در تعطیلات، این استان را برای سفر انتخاب می نمایند. روستای لاویج یکی از منطقه ها سرسبز استان مازندران است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می نماید. در این روستای زیبا جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی بسیاری وجود داشته که مسافران می توانند از آن ها لذت ببرند. اگر شما هم می خواهید سال جاری ایران گردی را از مازندران آغاز کنید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران درباره روستای لاویج و جاذبه های گردشگری آن توضیحات کاملی ارائه شده است.

ییلاقی مملو از جاذبه های طبیعی به نام روستای لاویج

روستای لاویج کجاست؟

روستای لاویج یکی از روستاهای بسیار زیبا در شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا در دامنه های البرز و در 18 کیلومتری جنوب چمستان قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستای سرسبز و زیبا، ابتدا باید به سمت شهرستان نور حرکت کرد. سپس مسافران باید چمستان رفته و پس از عبور از مسیر 18 کیلومتری چمستان به لاریج، به این روستای زیبا برسند. نزدیکن ترین شهر به روستای لاریج، چمستان است. به همین علت افرادی که به نور یا چمستان مازندران سفر می نمایند، در بیشتر اوقات از این روستا بازدید می نمایند. این منطقه ییلاقی منظره بسیار زیبایی داشته و مسافران زیادی را به خود جذب می نماید.

آشنایی با روستای لاویج

قدمت و تاریخ روستای لاویج به بیش از 2000 سال پیش می رسد. علاوه بر این که طبیعت روستا بسیار بکر و زیباست، در این روستا آثار باستانی متعددی هم در طی سالیان سال پیدا شده است. یکی از معروف ترین آثار تاریخی و باستانی که در این منطقه پیدا شده است، قبرهای باستانی هستند که با نام گورهای گبری شناخته می شوند. از دیگر آثار باستانی یافت شده در این روستا می توان به زیورآلات و ظروف سفالی اشاره نمود.

کتیبه های یافت شده در روستای لاویج، به دوران پیش از اسلام باز می گردند و از نظر تاریخی ارزش بسیار بالایی دارند. بعلاوه در جنگ های تاریخی اجرا شده در ایران، این روستا و تنگه ای که داخل آن قرار گرفته است، نقش بسیار مهمی در پیروزی ارتش ایران ایفا نموده اند. امروزه هم این روستای زیبا و تاریخی یکی از مهم ترین منطقه ها ایران از نظر گردشگری شناخته می گردد. بعلاوه بسیاری از تاریخ دانان و جامعه شناسان برای آشنایی با آداب و رسوم مردم محلی به این روستا مراجعه می نمایند.

جاذبه های گردشگری روستای لاویج

علاوه بر اهمیتی که روستای لاویج از نظر تاریخی و مردم شناسی برای ایران دارد، این روستا دارای جاذبه های گردشگری فراوان و طبیعتی زیبا هم است. مسافران می توانند در این منطقه از این جاذبه های گردشگری طبیعی لذت برده و خاطرات بسیار خوبی برای خود بسازند. در ادامه این بخش، بعضی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای لاویج معرفی شده اند.

جنگل لاویج

جنگل لاویج یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری روستای لاویج است. این جنگل مملو از گونه های جانوری مختلف است و در آن می توانید انبوهی از درختان هیرکانی قدیمی را مشاهده کنید. برترین زمان بازدید از این جنگل سرسبز و زیبای روستای لاویج، در اوایل بهار است. در این زمان درختان جنگل به سرسبزترین حالت خود رسیده و آب و هوای جنگ بسیار خنک است. مسافرانی که برای پیک نیک به این جنگل می روند در نظر داشته باشند که تنها مهمان گونه های جانوری این جنگل هستند و نباید محیط زندگی آن ها را آلوده نموده و به درختان و پوشش گیاهی آن آسیب بزنند.

پارک جنگلی کشپل

زمانی که از چمستان به روستای لاریج بروید، با پارک جنگلی کشپل روبرو خواهید شد. این پارک جنگلی حدود 21 هکتار مساحت داشته و در آن درختانی مانند توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و بسیاری از پوشش های گیاهی دیگر پیدا می گردد. مسافرانی که از راه دور می آیند می توانند مدتی را در این پارک جنگلی استراحت نمایند یا این که پس از استراحت در روستای لاویج، سری به این پارک زده و از پوشش های گیاهی آن لذت ببرند.

فیل سنگی

فیل سنگی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای لاویج است. این فیل سنگی در واقع یک سنگ بزرگ است که در گذر زمان فرسوده شده و به شکل یک فیل بزرگ درآمده است. افسانه ها و داستان های بسیاری پیرامون مجسمه فیل سنگی وجود دارد که خود این افسانه ها باعث شده تا کسی به این سنگ بزرگ آسیب نرساند. این سنگ در نزدیکی آب گرم لاویج قرار گرفته و افرادی که به چشمه آب گرم می روند می توانند بعد از مدتی پیاده روی به این سنگ بزرگ برسند و از آن تماشا نمایند.

آب گرم لاویج

آب گرم لاویج یکی از چشمه های آب گرم کشور با خواص معدنی بسیار بالاست که می تواند بسیاری از بیماری ها مانند درد مفاصل را درمان کند. امروزه تمامی مسافران چه زن و چه مرد می توانند به استخرهای آب گرم لاویج که با لوله کشی و امکانات به روز مجهز شده اند رفته و از خواص درمانی این چشمه استفاده نمایند.

سوغات روستای لاویج

معروف ترین و شناخته شده ترین سوغات روستای لاویج، عسل این منطقه است. آب و هوای بسیار عالی این منطقه باعث شده تا پوشش گیاهی بسیار خوبی در این منطقه به وجود آمده و در نتیجه یکی از برترین عسل های ایران با خواص بسیار زیاد به این منطقه تعلق دارد. علاوه بر عسل، محصولات لبنی و محلی این روستا هم هوادار بسیاری داشته و بیشتر مسافران از این محصولات مانند کره و روغن حیوانی و محصولات لبنی خرید می نمایند. علاوه بر خوراکی های خوشمزه و مفیدی که در روستای لاویج پیدا می گردد، می توانید صنایع چوبی و حصیری بسیار زیبایی هم در بازار محلی روستای لاویج پیدا کنید. توصیه می کنیم که حتما از بازار محلی روستای لاویج تماشا نموده و از فروشندگان محلی حمایت کنید.

برترین اقامتگاه های روستای لاویج

در چند سال اخیر و با پیشرفت صنعت گردشگری در روستای لاویج، تعداد اقامتگاه ها و هتل های این روستا افزایش یافته است. امروزه علاوه بر کلبه ها و ویلاهای شخصی، افراد می توانند از مهمان پذیر یا اقامتگاه های مختلف این روستا استفاده نمایند. بعلاوه این روستا فاصله زیادی با چمستان و نور نداشته و افراد می توانند در صورت تمایل در چمستان اقامت داشته باشند و تنها برای گردش به این روستا بیایند. در هر صورت هم در چمستان و هم در روستای لاویج، اقامتگاه های بسیاری برای مسافران وجود خواهد داشت.

امکانات روستای لاویج

در چند سال اخیر امکانات روستای لاویج بسیار افزایش داشته و مسافران می توانند در آسایش کامل در این روستا اقامت داشته باشند. در این روستا کتابخانه، مسجد، درمانگاه، اقامتگاه، بازارچه محلی و انواع فروشگاه های مختلف برای خرید مایحتاج روزمره وجود دارد. برای خرید سوغاتی های روستای لاویج هم می توانید به بازارچه های محلی این روستا مراجعه کنید. در کل می توان گفت که هر آنچه برای یک اقامت راحت و بی دردسر در روستای لاویج احتیاج داشته باشید در این روستا پیدا می گردد.

برترین فصل سفر به روستای لاویج

روستای لاویج یکی از روستاهای مازندارن است که در ارتفاعات این استان واقع شده است. به همین علت هم بارندگی در این روستا زیاد و دمای هوا پایین است. به همین علت سفر به روستای لاویج در فصل زمستان یا اواخر پاییز خیلی پیشنهاد نمی گردد. هرچه به فصل تابستان نزدیک تر شویم، آب و هوای این روستای سرسبز هم متعادل تر شده و پوشش گیاهی آن رنگ بیشتری به خود می گیرد. به همین علت توصیه می کنیم که در اواسط بهار تا اواسط تابستان از این روستای زیبا و سرسبز تماشا کنید.

کلام آخر درباره روستای لاویج

در این مطلب با روستای گردشگری لاویج و منطقه ها مختلف آن آشنا شدیم. ایران روستاهای زیبای بسیاری دارد که گردشگران مختلف می توانند در طول سال از آن ها تماشا نمایند. روستای لاویج هم یکی از این روستاهاست که در کل طول سال طبیعت بسیار زیبایی داشته و افراد می توانند از آن لذت ببرند. بعلاوه این روستا یکی از برترین روستاهای مازندران برای آشنایی با آداب و رسوم مردم محلی و تاریخ این استان است. در صورت که می خواهید با منطقه ها بیشتری از ایران آشنا شوید، سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید. از همراهی شما تا خاتمه این مطلب بسیار سپاس گزاریم.

روستای لاویج کجاست؟

روستای لاویج یکی از روستاهای استان مازندران در نزدیکی شهرستان نور و چمستان است.

معروف ترین سوغات روستای لاویج کدام است؟

معروف ترین سوغات روستای لاویج عسل و محصولات لبنی این روستاست. سایر سوغات این روستا در این مطلب معرفی شده است.

جاذبه های گردشگری لاویج کدام اند؟

بعضی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شامل جنگل های لاویج، پارک جنگلی این روستا و فیل سنگی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2311

به "ییلاقی مملو از جاذبه های طبیعی به نام روستای لاویج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاقی مملو از جاذبه های طبیعی به نام روستای لاویج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید