سفر به شهر اولین ها و روستای صخره ای کندوان

به گزارش تا بینهایت، شهرها و روستاهای شمال غرب ایران با طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع یکی از مقاصد پرگردشگر سفرهای داخلی است. استان آذربایجان شرقی دیدنیهای تاریخی و طبیعی بیشماری دارد و سفر به این استان می تواند خاطراتی فراموش ناشدنی برای گردشگران عزیز بسازد، در این میان شهر تاریخی تبریز و روستای تاریخی کندوان از مقاصد جذاب گردشگری در استان آذربایجان شرقی به شمار می آیند. برای اینکه بتوانید از دیدنی های این استان استفاده کنید، می توانید در اقامتگاه های آذربایجان شرقی اقامت نموده و لحظاتی شاد را تجربه کنید.

سفر به شهر اولین ها و روستای صخره ای کندوان

از سفر با تور کانادا تابستان 99 لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

سفر به تبریز؛ شهر اولین ها

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، شهر اولین ها، پایتخت گردشگری دنیا اسلام و یکی از متمدنترین شهرهای ایران به لحاظ فرهنگ و تاریخ است. تبریز زیبا پر از جاذبه های دیدنی است و یکی از پیشنهادهای ما برای یک سفر داخلی پربار، سفر به تریز است. در ادامه تعدادی از جاذبه های گردشگری تبریز و روستای کم نظیر و صخره ای کندوان آورده شده است.

جاذبه های گردشگری تبریز

باغ ایل گلی یا شاه گلی را میتوان نماد شهر تبریز به حساب آورد. این باغ یادگار دوران حکومت آققویونلوها در تبریز است و در زمان حکومتهای صفوی و قاجار گسترش بیشتری داشته است. ویژگی شاخص این پارک استخر بزرگی با عمق 12 متر در میان پارک است و در وسط استخر عمارت کلاه فرنگی با کاربری رستوران و تالار واقع است. زیبایی این باغ همواره نظر گردشگران زیادی را به سوی خود جلب میکند.

مسجد کبود یکی از شاهکارهای اسلامی معروف در تبریز است که به دستور صالحه خانم دختر دنیاشاه پادشاه قراقویونلو در قرن نهم ه.ق تأسیس شد و به همین دلیل به مسجد دنیاشاه نیز معروف است. این مسجد در کنار موزه آذربایجان قرار گرفته است و ویژگی شاخص آن کاشیهای معرق لاجوردی، تلفیق آجر و کاشیهای رنگارنگ است که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند.

بازار سرپوشیده سنتی تبریز، ارگ علیشاه، برج خلعتپوشان و موزه عصر آهن از دیگر مکانهای دیدنی تبریز است. اما جاذبه های گردشگری این شهر به چند نمونه آورده شده ختم نمی گردد؛ موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه مشروطه، مقبرةالشعرا، مجموعه باغلارباغی و... نیز دیدنی های دیگر تبریز هستند.

برای سفر به تبریز، رزرو سوئیت و آپارتمان برای اجاره روزانه بهترین گزینه ها هستند. سایت مکانچی با معرفی چند آپارتمان و ویلا در مناطق مختلف شهر تبریز امکان رزرو اقامتگاه در تبریز را به راحتی در اختیار مسافران قرار می دهد. اما در این میان، بهترین پیشنهاد می تواند اقامت در اقامتگاه های روستای کندوان باشد؛ بعد از چند روز گشت و گذار و تماشای جاذبه های گردشگری تبریز، اقامت در روستای کندوان تجربه متفاوتی از سفر به تبریز برای مسافران این راستا است.

روستای کندوان؛ زندگی در دل صخره ها

در فاصله کمی از شهر تبریز و بعد از عبور از اسکو، روستای شگفت انگیز کندوان در دامنه کوه سبلان با آب و هوایی سرد یکی از دیدنی های سفر به تبریز است. کندوان تبریز با قدمتی هفت هزار ساله یک روستای تاریخی است. کندوان میان سلطان داغی قرار گرفته است، اما قدمت خانه های صخرهای خود روستا 700 ساله است روایت های مختلفی در خصوص کندوان وجود دارند؛ به روایتی ساخت آن به دوران حمله مغولها در ایران میرسد و همچنین جزو سه روستای صخرهای دنیا است، دو روستای دیگر یکی کاپادوکیه در ترکیه و دیگری داکوتا در آمریکاست که هر دو خالی از سکنه بوده، اما در روستای کندوان همچنان زندگی جریان دارد و همین موضوع بر جذابیت آن می افزاید.

معماری روستا کندوان، صخرهای و مخروطی شکل است و قطر دیوارها بسیار نازک و حدود 2 متر است، از این روست که داخل خانه ها در تابستان ها خیلی خنک است و زمستان ها هم به طور طبیعی گرم می ماند، همچنین به دلیل کله قندی بودن و شباهت خانه های روستا به کندوی عسل بدین نام معروف شده است. شمایل کلی روستا به صورت سازه های سنگی با شکل های افقی، ستونی، مخروطی و هرمی شکل است که بعد از عقب نشینی حوضه دریاچه کندوان سر از خاک بیرون برآوردند و نمای اولیه روستای کندوان نیز نمایان شد. مخروطه ها بعد از اینکه از دل آب بیرون آمدند، به صورت طبقه طبقه تا بالای کوه را پوشاندند. این مخروط های نرم در دوره های نخستین زمین شناسی، زمانی که هنوز پوسته زمین سرد نشده بود، در اثر جابه جایی کوه ها و فشارهای ناشی از این موضوع به صورت طبقه طبقه از محیط اطرافشان جدا شدند و به مرور با سایش باد، باران و برف فرم گرفتند و تغییر حالت دادند و همچنین به دلیل دخالت آدم ها به این شکل و شمایل درآمده اند. در حال حاضر 117 خانواده در روستای کندوان زندگی می نمایند و قصدشان بر این است که روستا و خانه های خود را به همین شکل حفظ نمایند. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری است. نیمه اول سال بهترین زمان برای سفر به این روستای صخره ای و دیدنی است.

در اطراف روستای کندوان نیز آپارتمان های جدیدی ساخته شده اند و برای کسانی که اقامت در خانه های معمولی را ترجیح می دهند مناسب است اما خانه های بومگردی، همچنان سنت و بافت خود را حفظ نموده اند. صاحبان خانه های بومگردی کندوان با فراهم کردن امکانات اقامتی مناسب، هر خانه را به یک هتل مجهز تبدیل نموده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 661

به "سفر به شهر اولین ها و روستای صخره ای کندوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهر اولین ها و روستای صخره ای کندوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید