خبرنگاران مجلس صربستان به دولت جدید رای اعتماد داد

به گزارش تا بینهایت، بلگراد-خبرنگاران- مجلس صربستان چهارشنبه شب با 227 رای موافق در مقابل 5 رای مخالف به خانم آنا برنابیچ نخست وزیر و اعضای کابینه وی رای اعتماد داد.

خبرنگاران مجلس صربستان به دولت جدید رای اعتماد داد

به گزارش خبرنگاران، برنابیچ که در 4 سال پیش به عنوان اولین زن در مقام نخست وزیری در تاریخ صربستان انتخاب شده بود برای دومین بار متوالی پس از اخذ رای اعتماد به همراه اعضای کابینه خود در حضور نمایندگان مجلس، مقامات سیاسی، فرهنگی، مذهبی این کشور سوگند یاد کرد.

در هنگام رای گیری از 250 نماینده مجلس صربستان 232 نماینده حضور داشتند.

شانزدهمین دولت صربستان 21 وزارت خانه و دو وزیر مشاور دارد و 5 نفر از وزیران در مقام معاونین نخست وزیری فعالیت دارند. در این دولت شش وزیر جدید هستند و یازده تن از وزیران را بانوان تشکیل می دهند.دولت جدید صربستان نسبت به دولت قبلی 3 وزارت خانه بیشتر دارد.

دولت جدید از وزارت خانه های امور خارجه، دفاع، کشور، ادغام اروپایی، بهداشت و درمان، کار- ایثارگران و امور اجتماعی، ورزش و جوانان، فرهنگ و اطلاع رسانی، آموزش و پرورش- علوم و توسعه فناوری، حقوق بشر- اقلیت ها و گفت و گوی اجتماعی، مراقبت از خانوده و جمعیت شناسی، مراقبت از روستا، کشاورزی - جنگل بانی و مدیریت آب، محیط زیست، انرژی و معادن، دادگستری، حکومت های محلی، راه و ساختمان و راه و ترابری-، تجارت- گردشگری و ارتباطات، دارایی و اقتصاد وبازرگانی تشکیل شده است.

برنابیچ قبل از کسب اعتماد از نمایندگان برای شروع فعالیت دولت جدید در تشریح برنامه های دولتش ضمن تاکید بر تداوم مالی و سیاسی کشور گفت که دولت شش هدف اصلی را دنبال خواهد کرد.

ادامه مبارزه با شیوع ویروس کووید-19، حفظ منافع صرب ها در کوزوو و ادامه مذاکرات بلگراد و پریشتینا، مبارزه با گروه های جنایی سازمان یافته -مافیا و فساد مالی، حفظ حاکمیت و تمامی ارضی صربستان، حاکمیت قانون و تقویت مالی صربستان اهداف مهم در دولت جدید محسوب می شوند.

وی همچنین از دیگر موارد مهم که دولت جدید می بایستی بر روی آنها تمرکز داشته را از جمله؛ سرمایه گذاری در بخش جهانگردی و گردشگری و حفاظت از محیط زیست، ادامه سرمایه گذاری در انرژی و منابع جدید انرژی، حمایت از کارآفرینی برای جوانان، ارتباط موثر علم، اقتصاد و صنعت، گسترش امور کشاورزی، ادامه بهبود سیستم آموزش و پرورش و علوم و فناوری خواند.

وی در ادامه توضیحات برای خط مشی دولت جدید با اشاره به اقدام پروژه هایی برای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان و پیشرفت مالی کشور و احداث 320 کیلومتر بزرگ راه جدید طی چند سال آینده و همچنین توسعه زیر ساخت های راه آهن و ادامه ساخت خطوط ریلی سریع و احداث فرودگاه های جدید در کشور گفت: با وجود چالش های پیش رو باید صربستان را بعنوان یک کشور آزاد و مستقل که در راستا اتحادیه اروپا واقع شده است، پیش برد.

وی همچنین حفظ روابط با فدراسیون روسیه، چین و دیگر شرکای دیگر صربستان از جمله امارات متحده عربی، هند، ترکیه و برزیل و ایجاد روابط بهتر با آمریکا را از دیگر اقدامات دولت بر شمرد.

نخست وزیر صربستان همچنین یکی از اهداف مهم دولت را عضویت در سازمان تجارت جهانی دانست.

رییس جمهوری صربستان 5 اکتبر امسال (14 مهر 1399) خانم برنابیچ را برای دومین بار متوالی برای تشکیل دولت جدید مامور کرد.

نخستین نشست دوازدهمیین دوره مجلس صربستان ، روز دوشنبه 13 مرداد 1399 با حضور یک نماینده زن محجبه مسلمان از حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر زوکورلیچ مفتی پیشین مشیخیت جامعه اسلامی منطقه سنجاک صربستان برگزار گشت. این مجلس با برقراری سیستم چند حزبی از سال 1991 میلادی تا به امروز دوزادهمین دوره مجلس صربستان است.

دوازدهمین دور از انتخابات پارلمانی صربستان در 21 ماه ژوئن امسال (یکم تیر 1399) برگزار گشت.

در این انتخابات حزب حاکم پیشرو با 188 نماینده بیشترین کرسی، حزب سوسیالیست و حزب وحدت صربستان با 32 نماینده و اتحادیه وطن پرستان صربستان 11 کرسی را در مجلس از آن خود دارند.

همچنین فهرست اتحاد مجارهای ویوودینا با 9 کرسی ، حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر ذوکورلیچ 4 کرسی ، لیست آلترناتیو دمکراتیک آلبانی تبارها 3 کرسی و حزب جنبش دمکراتیک سنجاک به رهبری دکتر سلیمان اوگلیانین 3 کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان حضور دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1284

به "خبرنگاران مجلس صربستان به دولت جدید رای اعتماد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مجلس صربستان به دولت جدید رای اعتماد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید