درمان الگوی طاسی در مردان

به گزارش تا بینهایت، الگوی طاسی مردانه دلیل نگرانی و ناراحتی بسیاری از افراد است. نکات زیر علل و درمان الگوی طاسی مردانه را بیان می نماید.

درمان الگوی طاسی در مردان

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

الگوی طاسی مردانه دلیل نگرانی و ناراحتی بسیاری از افراد است. نکات زیر علل و درمان الگوی طاسی مردانه را بیان می نماید.

طاسی شرایطی است که فرد از ریزش مو رنج می برد. در مردان این حالت به اسم الگوی طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک شناخته می گردد که در آن یک الگوی تعیین تعریف شده است. مو به عقب سر رانده می گردد و خط مو به شکل یک M شکل می گیرد که باعث طاسی جزئی یا کامل می گردد. این الگو در بیشتر مردان در بعضی از مراحل زندگی شان رخ می دهد. این الگو حدود 25 درصد از مردان را در 20 سالگی و دو سوم همه مردان را بعد از 60 سالگی تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا 15 تا 20 سال طول می کشد تا به طور کامل طاس شوند، در حالی که در بعضی موارد، فقط 5 سال طول می کشد. الگوی ریزش مو در زنان متفاوت از آلوپسی آندروژنی است. در آنها، موهای موجود در سراسر سر نازک می گردد، اما خط مو ایجاد نمی گردد. این به طور کلی با افزایش خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است

علل

مو از فولیکول ها که کیسه های کوچک زیر پوست هستند ساخته شده است. از این کیسه ها موها برای حدود 3 سال رشد می نمایند، پس از آن موها ریزش پیدا می نمایند. این فرایند رشد مو، ریزش، و رشد تازه در طول عمر ادامه دارد. بعضی از تعیینه های خاصی که هنگام طاسی رخ می دهد عبارتند از:

فولیکول های مویی که تحت تاثیر قرار گرفته اند در مقایسه با مقدار های معمول کوچکتر می شوند.

موهای که تازه رشد می نمایند نازک تر است، به طوری که مقدار فولیکول ها کاهش می یابند.

ریزش مو خیلی سریع اتفاق می ا فتد، که معمولا در حدود 3 سال به طول می انجامد.

فولیکول های مو کوچک باقی می مانند

این تغییرات ناشی از هورمونهای مردانه، به خصوص تستوسترون است. به طور کلی، سطح تستوسترون در افراد مبتلا به طاسی بیشتر است، اما به دلایل گوناگون، فولیکول های مو مبتلا به ریزش حساس به دی هیدروتستوسترون که هورمون تشکیل شده به وسیله تستوسترون است که باعث می گردد فولیکول های مو کوچک شوند. آلوپسی آندروژنی در مردان با چندین بیماری دیگر مانند بیماری های قلبی عروقی، بزرگ شدن پروستات، دیابت، چاقی و فشار خون بالا مرتبط است. عوامل دیگری که مسئول این بیماری است مسائل مربوط به وراثت و سن هستند.

گزینه های درمان

بدون درمان

بدون درمان برای آلوپسی آندروژنی است که ممکن است ناخوشایند باشد، اما هیچ گونه درمانی ندارد،

دارو

دو دارو برجسته که به مبارزه با طاسی و پیشگیری از رریزش مو یاری می نماید. یکی از آن ها فیناستراید است که معمولا نام تجاری پروپسیا نامیده می گردد و دیگری مینوکسیدیل است که معمولا با نام تجاری روجاین شناخته می گردد. فیناستراید، دارو خوراکی، است که مانع از فراوری دی هیدرو تستوسترون می گردد. که نتایج فوری قابل مشاهده نیست و حدود 4 ماه برای مشاهده نتیجه طول می کشد. از سوی دیگر، مینوکسیدیل یک درمان موضعی است که شما باید روی پوست سر اعمال کنید. افرادی که از آن استفاده نموده اند می گویند که به سادگی فرایند ریزش مو را به تاخیر می اندازد.

جراحی سرپایی

این درمان بسیار گران است و مقدار موفقیت فرق دارد. قبل از انجام چنین درمانی، مشاوره با متخصص لازم است. بعضی از تکنیک هایی مانند پیوند مو، شکاف پوستی تحت اسم این درمان قرار می گیرند.

مو مصنوعی

اگر هیچ کدام از گزینه های بالا کار آمد نبود و شما در خصوص عمل جراحی پوست سر تردید دارید، نگران نباشید زیرا هنوز یک راهکار سنتی برای آن وجود دارد و آن این است که از مو مصنوعی بهره ببرید.

هیچ کس نمی خواهد طاس گردد مو یک ویژگی مهمی از بدن ما است. توصیه می گردد برای جلوگیری از ریزش مو به طور منظم ورزش کنید غذای سالم بخورید و در صورتی که با الگوی طاسی مردانه روبرو شدید، شیوه مناسب درمان را انتخاب کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1828

به "درمان الگوی طاسی در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان الگوی طاسی در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید