شهر تابران توس شهری برای گردشگری تاریخی و فرهنگی به شمار می رود

به گزارش تا بینهایت، ایسنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، شهر تابران توس شهری برای گردشگری تاریخی و فرهنگی به شمار می رود.

شهر تابران توس شهری برای گردشگری تاریخی و فرهنگی به شمار می رود

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: شهر تابران توس با قدمتی بیش از 1200 سال در 24 کیلومتری شمال غرب شهر مشهد و در مسیر جاده بین المللی مشهد به شمال استان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این شهر در طول تاریخ بواسطه حضور و ظهور شخصیت های ادیب، دانشور، عرفا و فلاسفه برجسته ملی و بعلاوه وقایع تاریخی تاثیرگذار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است. وجود شواهد و آثار تاریخی در این شهر نیز خود بیانگر اهمیت آن در تاریخ شهرسازی شمال شرق ایران است.

آرامگاه فردوسی، بنایی مهم در شهر توس

طغرایی اعلام کرد: مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی پربازدید در ایران محسوب می گردد. ارادتی که عموم مردم ایران به این شاعر بزرگ دارند و سایر اماکن و فضاهای فرهنگی واقع در این مجموعه، آن را منحصر بفرد نموده و ظرفیت فوق العاده ای در توریستی فرهنگی ایجاد نموده است. موزه باستان شناسی، کتابخانه تخصصی، رستوران، آرامگاه استاد شجریان و آرامگاه اخوان ثالث از دیگر مکانهای مورد علاقه توریستان و بازدید نمایندگان است.

وی اضافه کرد: بقایای برج و باروی تاریخی این شهر با طولی حدود هفت کیلومتر یک نمونه منحصر بفرد از حصارهای شهرهای تاریخی است که با وجود گذشت بیش از 700 سال نسبتا سالم مانده و گویای بخشی از تاریخ آن است. چهار دروازه این شهر به همراه 102 برج و نیم برج از دیگر ویژگی های این بارو چینه ای و قطور است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از جاذبه های باستان شناسی ویژه این شهر بقایای مسجد مدرسه تابران توس است که در حال حاضر و پس از کاوش باستان شناسی در سالهای اخیر در کنار بنای هارونیه به صورت سایت موزه بازسازی شده و آماده پذیرایی از بازدیدنمایندگان است. این مسجد و مدرسه با قدمتی بیش از 1000 سال قدیمی ترین شواهد باستانی این شهر تاریخی محسوب می گردد.

وی در مورد بنای هارونیه اعلام کرد: بنای بزرگ هارونیه یکی از آرامگاه های آجری مهم در ایران است که در 60 سال گذشته و به همت استادکاران ممتاز بازسازی شده است. این بنا به همراه فضای سبز پیرامونش مکان مناسبی برای بازدیدنمایندگان است.

ظغرایی اضافه کرد: مجموعه ارگ و کهن دژ توس نیز از جمله جاذبه های تاریخی و بسیار مهم شهر تابران توس است. این مجموعه در جریان کاوش های باستان شناسی سالهای اخیر مورد شناسایی دقیق قرار گرفته است. در صورت ادامه کاوش ها و بازسازی های بقایای عوارض خندق، ارگ و کهن دژ این مجموعه می تواند به عنوان یک سایت موزه بازدید نمایندگان بسیاری را جذب کند.

قبرستان تاریخی سفالقان می تواند یکی از مقاصد دیدنی توس برای توریستان باشد

وی توضیح داد: مجموعه آرامگاه های تاریخی سفالقان در شمال شهر توس نیز با بقایای هفت اثر تاریخی در صورتی که در یک طرح توریستی فرهنگی مورد بازسازی و بازسازی قرار گیرد، می تواند مقصد جالبی برای توریستان در توس باشد. پردیس و پیشخوان توس نیز از جمله مکانهای مناسب برای استراحت توریستان است؛ این فضاها با طراحی سبز و مفرح تاثیر مستقیمی بر جذب بازدید نمایندگان دارد.

طغرایی در مورد ظرفیت های این شهر تاریخی مطرح نمود: یکی از مهمترین ظرفیت های موجود در شهر تاریخی توس، بقایای باستانی این شهر بوده که همچنان در بستر زیر سطحی این شهر مدفون و کاوش باستان شناسی آن ممکن است. در نهایت پس از کاوش های باستان شناسی میتوان این بقایا را در معرض دید توریستان قرار داد.

وی گفت: مجموع این جاذبه ها ظرفیت فوق العاده ای برای تبدیل شدن این عرصه تاریخی به مقصد توریستی بوجود آورده است. در سالهای اخیر در راه رسیدن به این هدف، شهرداری مشهد و وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اقدامات و هزینه های قابل توجهی انجام دادند.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: آنچه که مهم است، استمرار این اقدامات و سایر برنامه هایی است که زمینه حضور توریستان بیشتری را ایجاد می نماید. اجرای برنامه های هنری و فرهنگی، برگزاری جشنواره ها و همایش های ادبی و ورزشی، توسعه بومگردی و تبدیل فضاهای مسکونی به فضاهای اقامتی، نصب یادمان های ملی از شخصیت های برجسته و شاهنامه، ثبت جهانی توس، بازسازی و بازسازی مجموعه کهن دژ و ارگ توس و دیگر برنامه ها می تواند این شهر را به مهمترین شهر توریستی فرهنگی شرق کشور تبدیل کند.

شهر توس راهی برای افزایش اقتصاد توریستی استان

وی در مورد جایگاه شهر تاریخی توس در توریستی مشهد و خراسان رضوی اضافه کرد: پیش بینی می گردد درصورتیکه بتوانیم با برنامه ریزی زمان بندی شده و سرمایه گذاری مناسب، زیرساختهایی را ایجاد و فضاهای مورد احتیاج توریستان را در این منطقه حداقل برای ماندگاری 2 روزه فراهم کنیم، اندازه اقتصاد توریستی مشهد حدود 20 درصد و استان حدود 10 درصد افزایش خواهد یافت.

طغرایی توضیح داد: با توجه به آمار موجود هر سال بیش از 30 میلیون زائر و توریست برای زیارت یا بازدید به مشهد سفر می نمایند. در حال حاضر سالانه حدود 2 میلیون نفر به شهر توس و صرفا برای کمتر از یک روز سفر می نمایند. البته در صورت وجود مراکز فرهنگی، تاریخی و خدماتی انگیزه اقامت توریستان بیشتر و خواهان استفاده از این ظرفیت های توریستی خواهند شد.

وی مطرح نمود: با توجه به اینکه شهر تاریخی توس یک عرصه تاریخی است، به سبب حفاظت از لایه های تاریخی محدودیت هایی در ساخت و ساز تازه در این منطقه وجود دارد. البته در راستای تامین احتیاجهای توریستان در زمینه رفاه و اقامت، راهکارهای عملی متعددی قابل اجراست؛ مانند استفاده از ظرفیت های موجود و تبدیل فضاهای ساخته شده به مراکز خدماتی تازه از جمله تبدیل خانه های قدیمی به بومگردی و ایجاد چند مجموعه یا شهرک توریستی و فرهنگی خارج از عرصه و در مجاورت شهر تاریخی.

طغرایی ادامه داد: در سالهای اخیر برنامه هایی در زمینه افزایش کیفیت توریستی در شهر توس اجرا شده است. احداث بوستان پیشخوان آرامگاه فردوسی و ایجاد دسترسی های ماشین رو در این شهر تاریخی از جمله این اقدامات است. البته ضروری است برنامه ریزان در منظره آینده و به مدد مشاوران نسبت به تهیه سند توسعه توریستی اقدام نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2150

به "شهر تابران توس شهری برای گردشگری تاریخی و فرهنگی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تابران توس شهری برای گردشگری تاریخی و فرهنگی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید