عملکرد برندهای مختلف در انتشار اندروید 12 چگونه بوده است؟

به گزارش تا بینهایت، تقریبا 4 ماه از انتشار نسخه متن باز اندروید 12 می گذرد و طی این مدت تعدادی از گوشی های پرچم دار پیروز به دریافت جدیدترین نسخه اندروید شده اند. با این حال، برخلاف سال های گذشته شرکت های مختلف در این زمینه عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده اند و همچنان شمار زیادی از گوشی های مهم این آپدیت را دریافت نکرده اند. ضمناًً تعداد زیادی از برندها زمان بندی مشخصی برای انتشار آپدیت اندروید 12 ارائه نداده اند و بعضی گوشی ها بعد از دریافت این آپدیت چندین مرتبه با مسائل زیادی روبرو شده اند.

عملکرد برندهای مختلف در انتشار اندروید 12 چگونه بوده است؟

با وجود سرعت پایین انتشار اندروید 12، در این مطلب به عملکرد شرکت ها در این زمینه می پردازیم. اگر حال و حوصله خواندن ادامه این مقاله را نداریم، به طور خلاصه باید بگوییم که سامسونگ بار دیگر پیروز شده بهترین عملکرد را ارائه دهد و در این میان چند برند معروف هم همچنان در این زمینه با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می نمایند.

سامسونگ

سامسونگ در بیشتر منطقه ها دنیا One UI 4.0 را برای گوشی هایی مانند گلکسی S21، نوت 20، گلکسی S20، نوت 10، گلکسی S10، زد فولد 3، زد فلیپ 3، گلکسی A52 و حتی S7 و S7 پلاس منتشر نموده است. روی هم رفته چندین گوشی و تبلت سامسونگ اندروید 12 را زودتر از مان معین شده دریافت نموده اند.

البته در این میان باید به مسائل زد فولد 3 و زد فلیپ 3 بعد از دریافت این آپدیت هم اشاره کنیم که برای کاربران این دو گوشی دردسرهای زیادی را ایجاد کرد. اما سامسونگ خیلی زود با انتشار یک آپدیت نو پیروز شد این مسائل را رفع کند و به غیر از این موضوع، فرایند انتشار آپدیت اندروید 12 برای گوشی های سامسونگ با مشکل خاصی روبرو نشده است. در مجموع نسبت به سال گذشته، سامسونگ در این زمینه سرعت بسیار بیشتری پیدا نموده و همین موضوع با استقبال کاربران روبرو شده است.

اوپو

اوپو در زمینه اندروید 12 عملکرد خوبی داشته است و تا حالا 15 گوشی این شرکت نوترین نسخه اندروید را دریافت نموده اند. بر اساس زمان بندی ارائه شده از طرف این شرکت، نسخه بتای ColorOS 12 در نیمه نخست امسال برای دیگر گوشی های واجد شرایط منتشر می گردد و این شرکت در کل به برنامه معین شده پایبند بوده است.

باید خاطرنشان کنیم این آپدیت های عمدتا برای کاربران ساکن کشورهای آسیایی منتشر شده و مثلا در اروپا، فقط گوشی های فایند X3 پرو و A73 اندروید 12 را دریافت نموده اند. با وجود اینکه گفته می گردد این شرکت می خواهد حضور خود را در بازار اروپا افزایش دهد، اما ظاهرا این بازار اهمیت چندانی برای این شرکت ندارد.

نوکیا

شرکت HMD Global به دلیل عملکرد ضعیف برای انتشار اندروید 11 با نقدها زیادی روبرو شد و اولین آپدیت ها در ژانویه 2021 از راه رسیدند. بعد از موکول شدن آپدیت بعضی گوشی ها به فصل تابستان و پاییز، این شرکت رسما بیان کرد که گوشی پرچم دار نوکیا 9 هیچ آپدیتی دریافت نخواهد نمود. به دلیل همین عملکرد ضعیف، بعضی امیدوار بودند که این شرکت با افزایش سرعت انتشار اندروید 12 از کاربران خود دلجویی خواهد نمود.

روی هم رفته این شرکت نسبت به سال گذشته عملکرد بسیار بهتری داشته است. تا حالا گوشی های نوکیا X20، X10 و G50 نسخه پایدار اندروید 12 را دریافت نموده اند و چندین گوشی دیگر هم به زودی نسخه نو اندروید را دریافت می نمایند. اما برخلاف سال گذشته، HMD این بار زمان بندی معینی برای آپدیت گوشی های خود منتشر ننموده است. در کل بار دیگر باید از بهبود عملکرد این شرکت برای انتشار آپدیت تمجید کنیم. لازم به ذکر است در حالی که معمولا دیگر شرکت ها آپدیت گوشی های گران قیمت خود را در اولویت قرار می دهند، خوشبختانه HMD برای گوشی های ارزان خود هم با سرعت زیادی این آپدیت را منتشر می نماید.

گوگل

شرکت گوگل توسعه دهنده سیستم عامل اندروید است و به همین دلیل کاربران گوشی های پیکسل مانند همواره انتظار داشتند که این گوشی ها خیلی سریع اندروید 12 را دریافت نمایند. اول از همه باید بگوییم که گوگل این بار یک ماه دیرتر از همواره نسخه متن باز اندروید را منتشر کرد و چند هفته بعد از آن، این نسخه نو راهی گوشی های پیکسل شد. در این میان، طی ماه های گذشته پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با مسائل نرم افزاری متعددی روبرو شده اند که این مسائل صدای کاربران را درآورده است.

مدتی قبل، یکی از آپدیت های نو اندروید مسائلی را برای دریافت سیگنال ایجاد کرد و بعضی کاربران ناچار شدند گوشی خود را به طور کامل ریست نمایند. اما آپدیت ماه ژانویه که به تازگی منتشر شده، ظاهرا بسیاری از این مسائل را رفع نموده است. امیدواریم گوگل برای اندروید 13 این اشتباهات را تکرار نکند.

شیائومی

همانطور که احتمالا می دانید، شیائومی از جمله شرکت هایی است که نسخه نو رابط کاربری خود را با دو نسخه اندروید توسعه می دهد. برای MIUI 13 هم همین رویکرد تکرار شده و به همین دلیل بعضی گوشی ها در ابتدا MIUI 13 مبتنی بر اندروید 11 را دریافت می نمایند. طبق اعلام این شرکت، گوشی هایی مانند شیائومی می 11، شیائومی 11T پرو و ردمی نوت 10 پرو مکس به زودی MIUI 13 را دریافت می نمایند اما دقیقا معین نیست که چه تعداد از این گوشی ها از اندروید 12 هم بهره مند می شوند. MIUI 13 از نظر گرافیکی مجذوب نماینده تر از نسل قبلی خود است ولی معلوم نیست که چه زمانی به دست کاربران می رسد.

وان پلاس

در حال حاضر فقط دو گوشی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو آپدیت OxygenOS 12 را دریافت نموده اند. همین آپدیت هم به دلیل داشتن باگ های متعدد با انتقادهای زیادی روبرو شده است. در این میان، 15 گوشی دیگر هم باید اندروید 12 را دریافت نمایند که از بین آن ها فقط وان پلاس 8 اخیرا نسخه بتای اندروید 12 را دریافت نموده است. این شرکت هم هیچ زمان بندی معینی برای آپدیت گوشی های خود ارائه نداده است.

باید خاطرنشان کنیم وان پلاس برای آپدیت اندروید 11 هم عملکرد خوبی نداشت و مثلا وان پلاس 7 و 6 بعد از ماه ها تاخیر این نسخه را دریافت کردند. روزی روزگاری OxygenOS یکی از مجذوب نماینده ترین رابط های کاربری بود اما حالا تا حد زیادی به ColorOS اوپو شباهت پیدا نموده است. ماه ها قبل خبر ادغام OxygenOS و ColorOS اعلام شد. اگرچه چنین کاری منجر به افزایش سرعت آپدیت گوشی های وان پلاس می گردد، اما کاربران این گوشی ها با تجربه نرم افزاری متفاوتی روبرو خواهند شد.

ال جی و مایکروسافت

ال جی ماه ها قبل به طور کامل از بازار موبایل خارج شد ولی مدتی قبل گوشی ال جی وینگ آپدیت اندروید 12 را دریافت کرد. چند روز قبل هم گوشی تاشوی مایکروسافت Duo از اندروید 11 بهره مند شد که همین موضوع با سخره کاربران روبرو شده است. ال جی وعده داده که 8 گوشی این شرکت آپدیت اندروید 12 را دریافت خواهند کرد و در این میان قرار است آپدیت اندروید 13 برای دو گوشی ال جی وینگ و ال جی ولوت هم منتشر گردد. اما در این زمینه برنامه معینی منتشر نشده و با توجه به اینکه این شرکت دیگر در بازار موبایل حضور ندارد، مطمئنا برای انتشار این آپدیت ها عجله ای نخواهد داشت. با توجه به کند بودن مایکروسافت در این زمینه، احتمالا سال آینده اندروید 12 برای نسل دوم گوشی تاشوی سرفیس duo ارائه می گردد.

سخن آخر

همانطور که می بینید، بیشتر این شرکت ها تازه به صورت جدی فرایند انتشار آپدیت اندروید 12 برای گوشی های خود را شروع نموده اند. اگرچه معمولا گوشی های پرچم دار این آپدیت را زودتر دریافت می نمایند، اما باید ببینیم شرکت های مختلف در زمینه گوشی های میان رده و پایین رده چه عملکردی از خود نشان می دهند. در این مطلب می توانستیم به برندهایی مانند ایسوس، سونی و ریلمی هم بپردازیم ولی در نهایت باید ببینیم آیا این شرکت ها در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان می دهند یا اینکه کاربران خود را ناامید خواهند کرد؟

در هر صورت سامسونگ بار دیگر نشان داده که موضوع آپدیت گوشی ها برای این شرکت اهمیت زیادی دارد و حتی برای گوشی موبایلی که حدود دو سال قبل عرضه شده، به سرعت آپدیت نو ارائه می نماید. بعضی بر این باور هستند که سامسونگ به لطف بودجه و متخصصان متعددی که در اختیار دارد، می تواند چنین کاری انجام دهد و بعضی دیگر به ارتباط نزدیک گوگل و سامسونگ اشاره نموده اند که به این شرکت اجازه می دهد فرایند توسعه آپدیت های موردنظر را زودتر شروع کند. دلیل این فزونی هرچه که باشد، باید ببینیم آیا برای اندروید 13 و نسخه های بعد از آن رقبای سامسونگ می توانند در این زمینه به این شرکت نزدیک شوند یا نه.

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2039

به "عملکرد برندهای مختلف در انتشار اندروید 12 چگونه بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد برندهای مختلف در انتشار اندروید 12 چگونه بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید