دیدار از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در تور مالزی

به گزارش تا بینهایت، کشور مالزی پر از جاذبه های متعددی است که برای بازدیدکنندگان و توریست ها، همیشه جاذبه ای برای عرضه دارد. دین بیشتر مردم مالزی، اسلام است بنابراین یکی از بهترین موزه ها به نام موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در این کشور خودنمایی می نماید. خبرنگاران در ادامه معرفی جاذبه های کوالالامپور که هر گردشگری باید به دیدن آن ها برود، به سراغ این موزه آمده است. موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور با الهام گیری از معماری اسلامی کشورهای مختلف دنیا نشانه و نماد خوبی از بناهای اسلامی برای گردشگران است. بسیاری از آثار ارزشمند اسلام به همراه منابعی برای آشنایی بیشتر با هنرهای اسلامی در این موزه نگهداری می شوند. اگر می خواهید بیشتر با موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور و آثار نگهداری شده و فضاهای مختلف آن آشنا شوید، تا انتهای مطلب را بخوانید.

دیدار از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در تور مالزی

آشنایی کلی با موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی در تور کوالالامپور یا به طور مخفف (IAMM) در شهر کوالالامپور مالزی واقع شده است. این موزه همانند یک سفیر فرهنگی در ناحیه جنوب شرقی مالزی عمل می نماید. موزه هنرهای اسلامی را می توان مهم ترین منبع برای آشنایی با هنرهای ظریف و زیبای اسلامی دانست. این موزه دقیقا در قلب شهر کوالالامپور قرار گرفته و درهای خود را از سال 1998 به روی عموم گگردده است. در این موزه کلکسیون بسیار بزرگی از هنرها و صنایع دستی اسلامی دیده می گردد. هر یک از این آثار در 12 گروه طبقه بندی شده و به صورت 12 مجموعه برای تماشای بازدید گنندگان نگهداری می شوند.

برنامه های موزه کوالالامپور

این موزه را می توان به عنوان نماد و سمبلی از سازمان و بنیاد البخاری دانست که به حفظ فرهنگ، تاریخ و میراث اسلامی تا به امروز کوشیده است. شاید بتوان در این دنیایی که در حال دور شدن از یکدیگر و شاید در برخی نقاط در حال فروپاشی است، نقش موزه ها را بسیار مهم و جدی دانست. این موزه ها هستند که نشان دهنده آداب و فنون، تاریخ و البته نگهدارنده میراث هنر و فرهنگند. به همین منظور از مهم ترین کارهایی که موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور انجام می دهد برگزاری نمایشگاه های متعدد درون موزه و یا خارج از کشور است. با این کار مردم بیشتری با فرهنگ و هنر اسلامی آشنا شده و به نوعی ترویج یادگیری این هنرها را دنبال می نماید. هنرهایی مانند خوشنویسی، خطاطی، نقاشی های مینیاتور و تذهیب، گره چینی، کاشی کاری و بسیاری دیگر را در این موزه می توانید یاد بگیرید و حتی کلاس بروید.

قسمت های مختلف موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

یکی از پر بازدید ترین جاذبه ها در مالزی، موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور است که می توان آن را به عنوان بزرگترین موزه در منطقه جنوب شرقی آسیا هم دانست. در این موزه آثار هنری و صنایع دستی اسلامی از سرتاسر دنیا اسلام جمع شده تا برای بازدید تماشاگران کلکسیون و مجموعه خوبی باشد.

محل قرار گیری موزه کوالالامپور

این موزه شگفت انگیز با آثار خیره نماینده اش، در حاشیه دریاچه باغی و درون زمینی به اندازه 227 هکتار واقع شده است و تنها 5 دقیقه از مسجد ملی کوالالامپور و رصدخانه ملی پیاده روی دارد.

از زیباترین و شاهکار های موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور می بایست ابتدا به گنبد آبی فیروزه ای بسیار زیبای آن اشاره نمود. گنبدی که با دیدنش به یاد گنبدهای مساجد ایرانی می افتید. پس از آن دیوار های شیشه ای سرتاسری که نور طبیعی را به درون ساختمان راهنمایی می نمایند، زیبایی آن را بیشتر نمایان می نمایند. درون بنا و در زیر گنبد با هنر کار معماران و هنرمندان مختلف تزئین شده و الگوهای تزئینات معماری اسلامی در آن استفاده شده است.

فضای نمایشگاهی و سالن این موزه، 30 هزار متر مربع مساحت و وسعت دارد. به همین دلیل مکان خوبی را برای به نمایش گذاشتن آثار و هنرهای اسلامی فراهم نموده است. در موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور بیش از 7000 هزار اثر مشهور اسلامی جای گرفته است. نمایشگاه های دائمی آن، در دو طبقه فوقانی قرار داشته که به صورت موضوعی هر نمایشگاه را تفکیک نموده اند. این 12 موضوع را نام برده ایم:

آثار مهم درون موزه کوالالامپور

از مهم ترین و دیدنی ترین آثاری که در موزه هنرهای اسلامی مالزی وجود دارد، پارچه دور کعبه یا همان کیسوا (Kiswa) که مربوط به سال 1964 است را در این موزه پیدا خواهید نمود. این پارچه نفیس پوشاننده در خانه خدا یعنی کعبه در مکه بوده که هر ساله عوض می گردد.

از دیگر آثار نفیس و با ارزشی که در موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور می توانید از آن ها دیدن کنید، کتاب های دعا مربوط به قرن هفدهم میلادی است. بخش معماری هم بسیار دیدنی است. در این بخش می توانید ماکت هایی از بهترین بناها و مساجد سراسر دنیا را ببینید. برای ساخت این ماکت ها، حتی به جزئی ترین قسمت ها هم دقت شده است. در این مجموعه ماکتی از کل بنای مقدس مسلمانان یعنی بنای مسجد الحرام در مکه واقع شده است. همچنین مسجد بزرگ شیان در چین نیز در میان ماکت های مساجد اسلامی دیده می گردد. از دیگر قسمت های جذاب در این موزه، تماشای ماکت مسجد جامع اصفهان است.

امکانات متعدد و رستوران درون موزه

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور همچنین دارای امکانات و فعالیت های جانبی مانند کتابخانه بچه ها، جلسات داستان سرایی هر شنبه و همچنین کلاس های آموزشی هنر و صنایع دستی است. بازدیدنمایندگان پس از خاتمه بازدید خود در موزه هنر اسلامی مالزی، می توانند به رستوران موزه رفته و استراحت نمایند. در این رستوران می توانید از غذاهای مصری، اردنی، ترکیه ای و خلیج فارسی لذت ببرید.

فروشگاه موزه

فروشگاه موزه، در طبقه اصلی و همکف واقع شده است، مجموعه قابل توجهی از صنایع دستی و هنرهای تزئینی اسلامی از سراسر دنیا را از این فروشگاه می توانید خریداری کنید. از جمله این وسایل می توان به لوازم التحریر، پیراهن و تی شرت، کتاب، پازل و حتی جواهرات ظریف خاور میانه اشاره نمود. این اشیا بسیار شبیه به وسایلی است که در فروشگاه های ایران، دبی و البته دیگر کشورهای اسلامی یافت می گردد و دیده اید. به طور کلی، موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور یک راه خوشایند برای گذراندن عصری دلنشین و آرام در میان مجمئعه های نفیس و باارزش هنری است. ارائه یک بینش منحصر به فرد و مسحور در دنیا اسلام که کمتر توسط مردم دیده شده، در اینجا نمایان است. بیشتر گروه هایی که با تور مالزی به این شهر سفر می نمایند، برای بازدید از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور بلیت می خرند و ترانسفر دارند.

با این وجود اگر برای اولین بار است که به این شهر سفر نموده اید و راهنما و تورلیدر ندارید به شما پیشنهاد می دهیم که سوار اتوبوس های هاپ آن- هاپ آف کوالالامپور شوید. تور اتوبوسی کوالالامپور، با اتوبوس های دو طبقه و با تهویه مطبوع شما را به دیدن بیش از 40 جاذبه گردشگری کوالالامپور می برد. همچنین راهنمای چند زبانه ای از قبل مهیا شده که به شما راجع به هر جاذبه شرح می دهد.

در میان ایستگاه ها و جاذبه های این اتوبوس ها، موزه هنر اسلامی مالزی هم واقع شده است. در نتیجه به راحتی می توانید به دیدن موزه بروید. اگر با حمل و نقل عمومی قصد رفتن به موزه را دارید، تنها کافیست که خود را تا مسجد ملی مالزی برسانید و از آنجا تا موزه کمی پیاده روی کنید.

نحوه دسترسی به موزه

قطعا بهترین و راحت ترین راه برای دسترسی به موزه، تاکسی است اما اگر بخواهید می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی هم بهره ببرید. پس با سوار شدن به مترو KTM کوموتور و پیاده شدن در ایستگاه قدیمی راه آهن می توانید به راحتی خود را به موزه برسانید.

ساعات بازدید موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

ساعات بازدید از این موزه از ساعت 10 صبح تا 18:00 است.

  • آدرس: مالزی، کوالالامپور، جالان لمباه پردانا
  • Address: Jalan Lembah Perdana, Kuala Lumpur
  • تلفن: 2020 2274 603+

جاذبه های اطراف موزه

یکی از خوبی های مکان قرار گیری موزه این است که دسترسی شما را تا دیگر جاذبه های کوالالامپور آسان می نماید. در نتیجه در برنامه ریزی سفر خود به راحتی و با خیال آسوده می توانید برنامه بازدید یک روز از سفر خود را در این منطقه داشته باشید.

اگر قصد آشنایی بیشتر با هنرهای اسلامی دارید، پس نباید بازدید از مسجد ملی کوالالامپور را از دست بدهید. این مسجد در کنار موزه قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه های اطراف موزه می توان به پارک پرندگان کوالالامپور و پارک پروانه های کوالالامپور اشاره نمود. پارک پرندگان کوالالامپور بزرگترین فضای سرپوشیده برای پرواز پرندگان است.

شانس تماشای این پرندگان زیبا را در نمایشگاه از دست ندهید. در مزرعه پروانه ها، نه تنها می توانید این موجودات شنماینده زیبا را تماشا کنید، بلکه می توانید راجع به زندگی و دگردیسی آن ها بخوانید. یکی دیگر از مکان های مهم برای بازدید، رصدخانه ملی کوالالامپور (Planetarium) است. در اینجا برای تماشای سیاره ها و کهکشان راه شیری به همراه فیلم های و برنامه های آموزشی صف بازدید نمایندگان دیده می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 تیر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 169

به "دیدار از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در تور مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در تور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید