نگاهی به دیدگاه های زبان شناسانه استالین در مارکسیسم و مسائل زبان شناسی

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران ، در سال های آخر عمر استالین، جزوه ای با عنوان مارکسیسم و مسائل زبان شناسی از وی چاپ شد که مطالب آن شامل مصاحبه هایی بود که با روزنامه پراودا درباره زبان و زبان شناسی نموده بود.

نگاهی به دیدگاه های زبان شناسانه استالین در مارکسیسم و مسائل زبان شناسی

اهمیت این اثر به میزان ای بود که مایکل هلیدی در مقالات کتاب زبان در دنیا در حال تغییر به دیدگاه های استالین درباره نظام دستوری و ذخیره واژگان پایه اشاره نمود و البته در دعوای زبان شناسانه ای که استالین با نیکولای مار داشت، بیشتر از مار جانبداری کرد.

کتاب تازه انتشارات کتاب بهار به نام مارکسیسم و مسائل زبان شناسی ترجمه محمدرضا اصلانی، ترجمه نسخه انگلیسی آن جزوه است، ضمن اینکه در انتهای کتاب، ترجمه مقاله ای از مایکل اسمیت با عنوان پیوستگی صورت ها، زبان، ملت، استالین به پیوست آمده که از نظر موضوعی کامل کننده مطالب است.

به اعتقاد استالین، زبان از اساس با روساخت فرق دارد. زبان محصول این زیرساخت یا آن زیرساخت و یا زیرساختی کهنه یا تازه در جامعه ای فرضی نیست، بلکه محصول کل دوران تاریخی جامعه و تاریخ زیرساخت ها در طول چند قرن است. زبان را طبقهه اجتماعی خاصی به وجود نیاورده، بلکه محصول کل جامعه، همه طبقات اجتماعی آن و کوشش صدها نسل است. زبان برای برآورده کردن نیازهای یک طبقه اجتماعی خاص نیست، بلکه باید نیازهای کل جامعه و همه طبقات اجتماعی را برآورده کند. دقیقاً به همین علت زبان یگانه ای برای کل جامعه به وجود می آید که در میان تمام اعضای آن جامعه زبان مشترک همه است. از این نظر، نقش کاربردی زبان به عنوان وسیله مراوده میان مردم فقط به یک طبقه و زیان رساندن به سایر طبقات نیست، بلکه باید به طور مساوی به کل جامعه و تمام طبقات اجتماعی خدمت کند.

کتاب مارکسیسم و مسائل زبان شناسی، اثر یوسیف استالین با ترجمه محمدرضا اصلانی در 102 صفحه و به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب بهار راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1836

به "نگاهی به دیدگاه های زبان شناسانه استالین در مارکسیسم و مسائل زبان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دیدگاه های زبان شناسانه استالین در مارکسیسم و مسائل زبان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید