همه چیز درباره واحد سرایداری در ساختمان های مسکونی

به گزارش تا بینهایت، واحد سرایداری از نیازهای مهم ساختمان و برج های امروزی است و بیشتر ساختمان های تهران و شهرهای عظیم به ویژه ساختمان هایی که دارای واحدهای آپارتمانی زیادی هستند، دارای یک اتاق سرایدار هستند. اهمیت سرایدار ساکن ساختمان و احداث سوییت یا اتاق سرایدار در مجتمع های ساختمانی و برج ها در حدی است که برای احداث این واحد در ساختمان ها، دستورالعمل کتبی و قانون صادر شده است.

همه چیز درباره واحد سرایداری در ساختمان های مسکونی

جهت دریافت خدمات طرح الاچیق ساده با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

بر اساس ماده 34 قانون تملک ساختمان، احداث سوییت یا اتاق سرایداری در برج و همچنین ساختمان هایی که بیش از 5 طبقه یا 10 واحد دارند الزامی است. بر اساس این قانون، سوییت سرایدار باید در طبقه منفی یک قرار داشته باشد و دارای شرایطی مطلوب زندگی باشد.

این قانون به خوبی اهمیت وجود چنین واحدی را در ساختمان و همچنین فعالیت چنین فردی را در ساختمان و برج ها نشان می دهد. اما واحد سرایداری باید دارای چه ویژگی هایی داشته باشد؟ آیا می توان واحد سرایداری را به شخص دیگری فروخت یا اینکه این واحد را از ساکنان ساختمان خریداری کرد؟ اصلا قوانین و مقررات مربوط به این واحد چیست؟ در خصوص همه این سوالات در مطلب امروز بخوانید.

چرا واحد سرایداری این قدر مهم است؟

واحد سرایداری در ساختمان و برج ها یکی از ملزومات است. سرایدار وظیفه نگهداری و نظافت ساختمان را داشته و به دلیل اینکه ممکن است شب هنگام به وجود وی احتیاج باشد، باید واحدی برای اقامت وی یا خانواده اش در ساختمان وجود داشته باشد.

بر اساس آنچه که در قانون آمده است، بین مدیر ساختمان و سرایدار باید قرارداد کار و سکونت منعقد گردد و در مقابل اجاره بهای واحد سرایداری، سرایدار باید تمام وظایف خود که عبارت است از نگهبانی از ساختمان و مراقبت در حفظ امنیت ساختمان و واحدها، نظافت راهرو و پله ها، لابی، پارکینگ ها، آسانسور، پشت بام، محوطه بیرونی ساختمان و تمام مشاعات عمومی ساختمان، برف روبی حیاط، راه عبوری پارکینگ ها و محوطه بیرونی ساختمان در فصول سرد سال، آبیاری باغچه ها و مراقبت از فضای سبز ساختمان، مراقبت از آسانسور، تاسیسات گرمایشی و برقی و تجهیزات ساختمان، جمع آوری کیسه زباله ساکنین از درب منازل در ساعت تعیین شده توسط مدیر، اجرای دستورات مدیر ساختمان و… را انجام دهد.

ویژگی های واحد سرایداری

همان طور که قبلا گفتیم ساختمان هایی که بیش از 10 واحد مسکونی در آنها وجود دارد، ملزم به احداث واحد سرایداری هستند. اما واحد سرایداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ به صورت کلی یک واحد سرایداری باید شرایط زندگی راحت را برای سرایدار و خانواده اش فراهم کند. به صورت کلی یک واحد سرایداری باید دست کم 40 متر مساحت داشته باشد، سیستم تهویه هوای مناسب، پنجره های متناسب و موقعیت نورگیر داشته باشد. اگر چه در تهران و شهرهایی که از لحاظ اقلیمی شبیه به تهران هستند، واحد سرایداری در طبقه منفی یک احداث می گردد؛ اما در بعضی از شهرستان ها و به ویژه مناطق گرم و خشک، احداث واحد سرایداری در طبقات زیرزمین ممنوع است.

همچنین واحد سرایداری باید دارای سرویس بهداشتی و حمام باشد و ورودی جداگانه و مستقل از موتور خانه داشته باشد. به صورت کلی واحد سرایداری باید به شکلی باشد که امکان زندگی راحت و بدون زحمت برای سرایدار و خانواده اش فراهم گردد.

قرارداد اجاره واحد سرایداری شامل چه بخش هایی است؟

بر اساس ماده 37 قانون تملک ساختمان، سرایدار مکلف است در ایام تعطیلات و به ویژه تعطیلات عید نوروز به صورت تمام وقت در ساختمان حاضر بوده و نگهبانی از ساختمان را بر عهده گیرد. همچنین سرایدار مجاز به سکنی دادن افرادی غیر از افراد ذکر شده در قرارداد اجاره نیست. سرایدار مجاز خواهد بود با هماهنگی و موافقت مدیر در سال به مدت ده روز و با معرفی فرد جایگزین به مرخصی برود. همچنین مدت قرارداد اجاره سرایدار سه ماه بوده که در صورت رضایت مدیر و ساکنین از عملکرد سرایدار، برای دوره های سه ماهه، توسط مدیر قابل تمدید است.

در بخش های دیگر این قانون آمده است که هر ساله در مجتمع، مبلغی برای تقدیر از زحمات سرایدار تعیین می گردد که در صورت رضایت مدیر از عملکرد سرایدار به صورت ماهانه و از محل شارژ قابل پرداخت خواهد بود. علاوه بر این انجام فعالیت های شغلی سرایدار و حضور و غیاب وی در ساختمان باید با مدیر هماهنگ شده به صورتی باشد که لطمه ای به وظایف وی وارد نگردد. انجام امور شخصی ساکنین نیز جزو وظایف سرایدار نیست و واگذاری امور شخصی ساکنین به سرایدار از قبیل نظافت منزل، نظافت اتومبیل، خرید و یاری در جابجایی وسایل و نظایر آن به شرط آنکه خدشه ای به وظایف اصلی سرایدار وارد نکند و با توافق بین طرفین برای جبران زحمات سرایدار، بدون مانع است.

در مقابل سرایدار متعهد می گردد که در صورت عدم رضایت مدیر از عملکرد وی، حداکثر ظرف مدت 15 روز نسبت به تخلیه سوییت سرایداری اقدام کند. در غیر این صورت موضوع به وسیله مراجع قانونی و نیز به اجرا گذاشتن چک تضمین پیگیری خواهد شد.

آیا می توان واحد سرایداری را فروخت؟

واحد سرایداری جزو مشاعات ساختمان است و در نتیجه برای هر کاری باید طبق قانون مشاعات عمل گردد. به عنوان مثال شما نمی توانید 3 متر از حق مشاعات خود از حیاط یک خانه را به فروش برسانید. البته استثنی هایی در این زمینه وجود دارد. بعضی از وکلا بر این باورند که اگر تمام سکنه راضی باشند، می توانند اجازه فروش واحد سرایداری را بدهند و مبلغی که حاصل از فروش است بین اعضا تقسیم گردد. با این حال، گروهی دیگر از وکلا می گویند که در صورت فروش واحد سرایداری به شخص دیگر، اشخاص جدیدی که به این ساختمان نقل مکان می نمایند با ساختمانی روبرو می شوند که فاقد واحد سرایداری است و واحد سرایداری آن توسط ساکنان قبلی ساختمان به فروخته شده است و این به معنی پایمال شدن حق ساکنان جدید ساختمان است.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 918

به "همه چیز درباره واحد سرایداری در ساختمان های مسکونی" امتیاز دهید

35 کاربر به "همه چیز درباره واحد سرایداری در ساختمان های مسکونی" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره واحد سرایداری در ساختمان های مسکونی"

1 دیدگاه

بی نشان 3 خرداد 1400

1 هر ساختمان باید بر اساس شرایط خود ساختمان تعیین تکلیف شود نه همه به یک شکل
بنده در ساختمانی سرایدار هستم که 3 بلوک 12 طبقه جمعا 118 واحده 3 درب ورودی جداکانه ویک درب پارکینگ داره حیاط 1000متری دوطبقه پارگینگ جمعا 3000متر3 نفر نگهبان ویک مدیر داخلی داره با توجه به توضیحات داده شده شما الان هئیت مدیره بنده رو تحت فشار قرار داده که شما باید تمام کارهایی که شما توضیح داده شده را به تنهایی انجام دهم
در حال حاضر الان من فقط نظافت وجمع آوری زباله هارا از درب منازل انجام میدهم ولی با توضیح شما الان تمام کارهای توضیحی شمارا از بنده میخواهن که اصلا عملی نیست هرچه میگوییم شدنی نسیت درجواب نمیتونی به سلامت
خواهشا در بعضی از موارد دقت لازمه را مبذول نمایید تا عده ای به زحمت نیوفته
3 مجتمع فوق به 3 نظافتچی ویک سرایدار جهت جمع آوری زباله وتمیز کردن لابی ها واسانسورها پس از جمع آوری زباله که خودش میشه 9 طبقه نظافت و3 عدد آسانسوروچک کردن خرابی های روزانه نیاز داره

پاسخ به بی نشان
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید