هواپیمای نروژی رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را شکست!

به گزارش تا بینهایت، پرواز از نیویورک به لندن در 5 ساعت!

شرکت هواپیمایی نروژ رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را به نام خود کسب کرد. این ایرلاین مقرون به صرفه قیمت که به علت پروازهای طولانی مدت و مقرون به صرفهش مشهور است بار دیگر مورد توجه رسانه ها نهاده شد. هواپیمای بوئینگ 787-9 سری دریم لاینر توانست جهت بین نیویورک تا لندن را در 5 ساعت و 13 دقیقه طی کند. این جهت بین قاره ای معمولا 6 الی 10 ساعت طول می کشد. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص جزئیات این خبر بیشتر بدانیم.

هواپیمای نروژی رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را شکست!

رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن

یکی از مسائلی که در خصوص سفر هوایی وجود دارد تاخیرهای ایجاد شده در پرواز است. ممکن است به فرودگاه برسیم و متوجه شویم که به علت شرایط نامساعد جوی یا نقص فنی پروازمان با تاخیر انجام می گردد. یا آنکه در داخل هواپیما هستیم و خلبان اعلام می نماید که دیرتر از زمان مقرر به مقصد خواهیم رسید. تجربه تاخیر و دیر رسیدن در سفر هوایی تجربه ناخوشایندی است که بیشتر مسافران با آن روبرو شده اند. اما تصور کنید که سوار هواپیما شوید و نه تنها دیر و با تاخیر به مقصد نرسید، بلکه بسیار زودتر از ساعت مقرر در فرودگاه مقصد باشید! این اتفاق روز دوشنبه هفته پیش برای مسافران خوش شانس شرکت هواپیمایی نروژ رخ داد. مسافران این پرواز از فرودگاه جان اف کندی حرکت کردند و در کمال شگفتی یک ساعت زودتر از زمان معین شده وارد فرودگاه گاتویک لندن شدند.

شرایط مساعد پرواز

هواپیمای دریم لاینر بوئینگ 787 روز دوشنبه پیش از فرودگاه جان اف کندی نیویورک پرواز کرد و پس از 5 ساعت و 13 دقیقه در فرودگاه گاتویک لندن به زمین نشست. این مدت زمان سریع ترین پرواز یک هواپیمای مسافربری بر فراز آتلانتیک به شمار می رود. این هواپیما دارای 284 سرنشین بود و مسافران وقتی در ساعت 11:44 دقیقه صبح فرودگاه نیویورک را ترک کردند امیدوار بودند در برترین حالت ساعت 10 شب به لندن برسند. اما بادهای موافق قدرتمند بر فراز اقیانوس اطلس باعث شد این هواپیما سرعت بگیرد و با سرعت 776 مایل در ساعت (حدود 1248 کیلومتر در ساعت) به سمت لندن پرواز کند. مسافران و خدمه هواپیما وقتی متوجه شدند که پس از 5 ساعت به لندن رسیده اند بسیار غافلگیر و شگفت زده شدند.

هارولد وان دام، خلبان نروژی این هواپیما می گوید: ما فقط 5 ساعت در آسمان بودیم و اگر ناآرامی های پیش بینی نشده جوی در ارتفاع پایین وجود نداشت می توانستیم این جهت را در زمان کمتری طی کنیم. هواپیمای دریم لاینر 787 تجربه پرواز لذتبخشی را به خلبان می دهد. اما اینکه توانسته ایم با این هواپیما رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را کسب کنیم احساس خیلی خوبی دارد.

باد موافقی که به هواپیمای نروژی یاری کرد به رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن برسد جریان هوا در لایه های بالای اتمسفر است که با سرعت بالا در حرکت هستند. این جریان هوا درواقع نقشی کلیدی در ایجاد و جداسازی توده های هوا و تغییرات ناگهانی آب و هوا دارد. در زمستان و در نیمکره شمالی چون اختلاف دما بین دمای هوای خط استوا و هوای قطب شمال به بیشترین مقدار می رسد این جریان هوا به بیشترین مقدار سرعت خود می رسد.

رکوردهای قبلی

هواپیمای نروژی توانست رکورد قبلی این جهت را که 5 ساعت و 16 دقیقه بود بشکند و این رکورد را به نام خود ثبت کند. رکورد قبلی متعلق به هواپیمای بریتیش ایرویز بود که در سال 2015 توانست این جهت را در 5 ساعت و 16 دقیقه طی کند.

هواپیمایی نروژ از هواپیمای بوئینگ دریم لاینر در دو پرواز روزانه از لندن به نیویورک استفاده می نماید و جالب است بدانید که یک روز قبل از این رکورد، پاسکال نیوولد، خلبان دیگر این هواپیمایی نیز توانسته بود این جهت را در مدت زمان 5 ساعت و 20 دقیقه طی کند.

رکورد سریع ترین پرواز هواپیمای مسافربری

البته این رکورد متعلق به یک هواپیمای مسافربری است و هواپیماهای دیگر در مدت زمان بسیار کمتری این جهت را پیموده اند. به طور مثال هواپیمای مافوق صوت کنکورد توانسته است جهت نیویورک-لندن را در سال 1996 در 2 ساعت و 53 دقیقه طی کند! البته این هواپیماها همانطور که از نامشان تعیین است مافوق صوت هستند و با چنان سرعتی پرواز می نمایند که دیوار صوتی را می شنمایند! بنابراین باعث مسائل بسیاری در روی زمین می شوند. هواپیمای مافوق صوت باعث می گردد شیشه پنجره ها شکسته گردد، دیوارها و سقف خانه ها ترک بردارد و حیوانات اهلی گیح و سردرگم بشوند. به همین علت سفر با هواپیمای مافوق صوت از سال 1973 ممنوع اعلام شد و این نوع هواپیماها جز در ماموریت های خاص اجازه پرواز ندارند.

ناسا هواپیمای مافوق مسافربری صوت می سازد

مسافرانی که از نیویورک به لندن سفر می نمایند همواره از مدت زمان طولانی این سفر ناراضی هستند. البته رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن به وسیله این هواپیمای نروژی می تواند خبر مسرور نماینده ای برای آن ها باشد. اما اگر 5 ساعت پرواز هم به نظرتان طولانی می رسد خبرهای بهتری نیز در راه است: ناسا در سال 2017 اظهار داشت که پیشنهاد ساخت مدل آزمایشی هواپیما مافوق صوتی را قبول نموده که مسائل بسیار کمتری در رابطه با شکستن دیوار صوتی به همراه خواهد داشت.

پیتر کوئن، مدیر پروژه ساخت هواپیمای مافوق صوت مسافربری در مصاحبه ای اظهار داشت: افزایش تقاضا برای سفر هوایی و رشد چشمگیر سفر با هواپیما و افزایش ترافیک هوایی احتیاج به هواپیماهای مجهزتر و سریع تر را ایجاب می نماید. مردم روز به روز بیشتر از هواپیما به عنوان وسیله حمله و نقل استفاده می نمایند و هواپیماهای تازه، مثل هواپیمای مافوق صوت می تواند باعث ارتقا خدمات و رقابت بین شرکت های هواپیمایی بگردد.

منبع: businessinsider.com

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2006

به "هواپیمای نروژی رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را شکست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای نروژی رکورد سریع ترین پرواز نیویورک به لندن را شکست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید