چشم انتظاری 34 ساله مردم هزار سنگر برای موزه مقاومت

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران - گروه استان ها: حماسه مردمان شهر هزار سنگر باآنکه در وصیت نامه پیرمراد ملت و بنیان گذار انقلاب اسلامی و تقویم ملی ثبت شده است اما جای موزه مقاومت و مشاهیر در این شهر خالی است.

چشم انتظاری 34 ساله مردم هزار سنگر برای موزه مقاومت

در بهمن ماه 1360، سنگفرش های شهر آمل مزین به خون پاک جوانانی شد که جانشان را درراه دفاع از آرمان هایشان به کف دست گرفته بودند و به استقبال فجری دیگر برای انقلاب رفته بودند.

در این روز همه شهر، سنگر و آمل شهر هزار سنگر شد، سنگربندی ها آغاز شد، از زن و مرد و پیر و جوان همگی با آوردن شن و گونی اقدام به سنگر سازی و نبرد سنگر به سنگر کردند تا آنجا که آمل به شهر هزار سنگر لقب گرفت.

اتحادیه کمونیست های ایران که از چندی قبل تر از آن برای مقابله با انقلاب شکل گرفته بود، در تلاش بودند تا با تسخیر، آمل، مازندران و ایران را به زانو درآورد. بیش از 100 نفر از اعضای اتحادیه کمونیست های ایران، در اول بهمن 1360 از مقر خود در جنگل به سمت شهر آمل به راه افتادند و با توجه به برف سنگینی که آمل و اطراف آن را پوشانده بود، عبور از رودخانه های متعدد با طناب صورت گرفت.

حماسه ششم بهمن واقعه عظیمی بوده که حضرت امام (ره) در وصیت نامه سیاسی- الهی خود از آمل یادکرده است، مردم آمل به صورت خودجوش و بدون فرمانده وارد میدان شدند و این حضور مردم بود که این حماسه بزرگ را ماندگار و جاویدان کرد.

اگرچه در تقویم ملی کشور روز ششم بهمن به عنوان حماسه ملی مردم آمل ثبت شده اما هنوز ابعاد این حماسه تاریخی مستور و مهجور باقی مانده و نیاز است تا در متون درسی و دانشگاهی بیشتر به این حماسه ماندگار پرداخته شود.

سال هاست که مردمان شهر هزار سنگر در آرزوی ساخت موزه مقاومت و مشاهیر در این شهر هستند و احداث آن علاوه بر اعتبار، لنگ چند صد متر زمین مانده است.

مدیرکل نشر آثار و حفظ ارزش های دفاع مقدس مازندران در مصاحبه با خبرنگاران بابیان اینکه در آمل به دنبال ایجاد موزه ای بنام مشاهیر و حماسه ششم بهمن و جنگل هستیم، اعلام نمود: چندین جلسه در استانداری و شهرستان آمل برگزار کردیم و نتایج جلسات براین شد تا زمینی را شهرداری آمل در اختیار اداره کل حفظ ونشرآثار دفاع مقدس قرار دهد.

سردار عبدالله ملکی شرح داد: شهرداری آمل زمینی را در اختیار اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس قرارداد و این زمین در حاشیه رودخانه هراز بوده و باید آب منطقه ای مازندران سند زمین را صادر کند که این امر هنوز توسط اداره کل آب منطقه ای صورت نگرفت.

سردار ملکی بابیان اینکه آیین کلنگ زنی موزه مشاهیر و فرهنگ سرا مقاومت آمل لغو شده است، گفت: طبق توافقات اجرا شده قرار بود این مراسم امروز عصر با حضور آیت آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه برگزار شود که لغو شده و طبق صحبت های اجرا شده با فرمانداری آمل مقرر شد این مراسم در دهه فجر با حضور استاندار مازندران به اجرا درآید.

ساخت موزه مشاهیر و حماسه ششم بهمن آمل باهدف زنده نگه داشتن این حماسه جاویدان ومردمی در راستای حفظ و پایداری انقلاب اسلامی به نسل های آینده است و احداث آن یکی از مطالبات به حق پیشکسوتان و حماسه سازان سال 60 در این شهر هست که امیدواریم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت نیز در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به حماسه ششم بهمن سال 60 مردم آمل، گفت: این حماسه مردم آمل بسیار ارزشمند بوده که حضرت امام (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود از مردم شهرستان آمل یادکرده است.

سردار مهدی محمدی فر با اعلام اینکه برای حماسه ششم بهمن مردم آمل باید کارهای فرهنگی خوبی صورت بگیرد، اضافه نمود: باید این کاره ای فرهنگی صورت بگیرد تا در راستای پاسداشت حماسه اقدامات مثمر ثمری را صورت دهیم.

وی بابیان اینکه امروزه با تهدیدات نرم روبه رو هستیم و ضرورت دارد با ابزار لازم مقابل نفوذ دشمنان ایستادگی کنیم، اذعان داشت: اگر حماسه آمل واز این دست حماسه ها در کشور نبود ممکن بود انقلابی وجود نداشت که باید درراستای مطرح کردن این حماسه ها گام هایی برداریم.

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز درباره ساخت پارک موزه آمل می گوید: هماهنگی های لازم با شرکت آب منطقه ای مازندران برای واگذاری حدود پنج هزار مترمربع زمین موردنیاز حدفاصل بین پل 12 چشمه تا پل پنجم این شهر به شهرداری آمل، این شهرداری زیرساخت های لازم را برای اجرایی شدن این پارک موزه فراهم خواهد کرد.

وی در مصاحبه با خبرنگاران اضافه نمود: پس از واگذارشان زمین به شهرداری آمل انتظار است تا در کمتر از یک ماه آینده به این مراسم زیرساخت های لازم را برای اجرایی شدن فراهم کند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز باید در این مدت نقشه و فرایند اجرایی ساختمان موزه حماسه ششم بهمن آمل را برای اجرا به شهرداری آمل قرار دهد.

وی اضافه نمود: با توجه به تنظیم بودجه سال 95 دستگاه های اجرایی انتظار دیگر از اداراتی که درزمینهٔ احداث این موزه دخیل هستند، بودجه موردنیاز برای تسریع در اجرای موزه حماسه ششم بهمن آمل اختصاص دهند.

در تاریخ ششم بهمن ماه سال 1360، مردم انقلابی آمل با مقاومت حماسی خود، حمله مهاجمین را سد کرده و به شکست کشاندند، آن ها ظرف 10 ساعت مقاومت و ایثار جانانه، در هر 15 دقیقه یک شهید تقدیم کردند.

به بیان دیگر، مردم آمل در هریک ربع ساعت، یک تن از بهترین جوانان خود را قربانی دادند تا توانستند فضای شهر و محیط اطراف آن را از لوث وجود و حضور عناصر ملحد، فاسد و مزدور اجنبی پاک و به خون پاک شهیدانشان عطرآگین کنند و ساخت پارک موزه راهی برای حفظ و پاسداشت حماسه مردمان شهر هزار سنگر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 807

به "چشم انتظاری 34 ساله مردم هزار سنگر برای موزه مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انتظاری 34 ساله مردم هزار سنگر برای موزه مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید