تور ارزان دبی: کاوشگر امید امارات فصل بهار را در مریخ به تصویر کشید

به گزارش تا بینهایت، آژانس فضایی امارات داده های تازه و جالب توجهی از مأموریت کاوشگر امید منتشر نموده است که بخشی از آن ها فصل بهار را در مریخ نشان می دهند.

تور ارزان دبی: کاوشگر امید امارات فصل بهار را در مریخ به تصویر کشید

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

امارات حالا با کاوشگر امید (الأمل) یک مسافر در سیاره سرخ دارد. امید نخستین فضاپیمایی بود که در پنجره پرتاب سال 2020 راهی مریخ شد و کاوشگرهای تیان ون-1 (Tianwen-1) چین و پشتکار (Perseverance) آمریکا به فاصله کمی از آن پرتاب شدند.

این کاوشگر که برای آنالیز سطوح بالایی و پایینی جو مریخ در مدار این سیاره قرار گرفته است، بلافاصله پس از ورود شروع به ثبت داده های علمی درباره میزان گازهای موجود در جو فوقانی سیاره کرد که شامل هیدروژن، اکسیژن و کربن مونواکسید می گردد.

امارات متحده عربی اکنون اشتراک گذاری این داده ها را با مراکز علمی سراسر دنیا شروع نموده و بعلاوه بیش از 110 گیگابایت داده های این مأموریت را به صورت عمومی در دسترس قرار داده است تا به درک بیشتر از سطح مریخ یاری کند.

داده های جمع آوری شده به وسیله این مدارگرد نشان می دهد که سطح اکسیژن و البته کربن مونواکسید در مریخ بیش از حد انتظار است. تصاویر تازه بعلاوه تصور ما را از چگونگی رفتار و برهم کنش گازهای جوی سیاره به چالش می کشد و به گفته تیم مأموریت در هفته های آینده داده های بیشتری هم از این یافته ها منتشر خواهد شد.

در این داده های تازه، یک عکس تماشایی، فصل بهار را در نیمکره شمالی مریخ نشان می دهد و در سمت چپ آن، کوه های تارسیس (Tharsis Montes) که سه آتشفشان بزرگ هستند، به وضوح دیده می گردد.

هسا المطروشی (Hessa Al Matroushi) دانشمند ارشد مأموریت مریخ امارات گفت: این مشاهدات ویژگی هایی کاملا غیرمنتظره را در بر دارد و معتقدیم که اثر زیادی بر مدل های فعلی ما از اتمسفر مریخ و درک ما از رفتار آن خواهد داشت زیرا تا به امروز ساختارهایی به این بزرگی و پیچیدگی را پیش بینی ننموده بودیم.

طبق داده های فعلی جو سیاره مریخ بسیار رقیق و در حال از بین رفتن است به طوری که خروج اکسیژن و هیدروژن، وجود حیات را غیرممکن می سازد و به همین علت هم پرواز بالگرد نبوغ در این جو رقیق یک مأموریت چالش برانگیز است.

اکنون پژوهش های اجرا شده بر اساس داده های کاوشگر امید به ایجاد مدل دقیق تری از جو مریخ و برهم کنش آن با تابش خورشیدی یاری می نماید. این داده ها بعلاوه می تواند در معین اینکه چرا سیاره بهرام که زمانی سیاره ای سکونت پذیر بوده، در حال از دست دادن جو خود است، یاری نمایند.

مشاهدات امید بعلاوه از میزان غیرمعمول تلاطم جوی به علت چگالی بالای اکسیژن حکایت دارد. جاستین دیگان (Justin Deighan) معاون علمی مأموریت امید گفت: ما انتظار داشتیم یک ساختار تقریبا یکنواخت از اکسیژن را در طول موج 130.4 نانومتر، در سراسر سیاره مشاهده کنیم اما در بخش هایی با تغییرات پیش بینی نشده 50 درصدی و بیشتر روبه رو هستیم.

او اضافه نمود: تیم علمی هم اکنون در حال اصلاح مدل های خود است تا تفسیری قوی از این یافته ها ارائه دهد. این یافته ها چالش برانگیز هستند و دقیقا همان اهداف علمی است که مأموریت برای آن طراحی شده است.

این یافته ها به یاری سه ابزار علمی کاوشگر امید به دست آمده است. در حالی که طیف سنج فرابنفش که ذرات در حال فرار از سیاره را میزان می گیرد، طیف سنج فروسرخ هم تصاویری در طول موج های گوناگون فروسرخ ثبت می نماید.

بعلاوه یک دوربین با وضوح بالا با نام تصویربردار اکتشافی تا به امروز صدها تصویر از این سیاره ثبت نموده است و با استفاده از فیلترهای خاص به دانشمندان اطلاعاتی مانند میزان یخ در جو، ذرات کوچک یخ آب، طوفان های ازون و گردوغبار داده است.

لازم به ذکر است مأموریت امید بخشی از برنامه فضایی بلندمدت امارات محسوب می گردد و این کشور میخواهد مأموریت هایی به ماه و دیگر اجرام منظومه شمسی هم انجام دهد.

عکس کاور: فصل بهار در مریخ از نگاه کاوشگر امید امارات

Credit: UAE Space Agency

منبع: UAE NN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2080

به "تور ارزان دبی: کاوشگر امید امارات فصل بهار را در مریخ به تصویر کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: کاوشگر امید امارات فصل بهار را در مریخ به تصویر کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید