گشت و گذار در عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا

به گزارش تا بینهایت، اگر به شهر کیف (Kiev) پایتخت کشور اوکراین در اروپا سفر کنید، ممکن است حدس نزنید عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا در این شهر واقع شده است. با وجود جاذبه های مهمی مانند کلیساهای جامع، دروازه های شهر و پارک مجسمه ها (گردشگاه چشم نواز)، کمتر کسی به این فکر می افتد که گشت و گذاری در زیر آن ها داشته باشد.

گشت و گذار در عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا

شاهکار مهندسی

شبکه متروی کیف سه خط با پوشش مسافت بیش از 60 کیلومتر و 52 ایستگاه و 2 خط در حال راه اندازی دارد. در سال 2016 نزدیک به نیم بیلیون نفر با این مترو جا به جا شدند؛ با این حال این ارقام در مقایسه با نحوه ساخت مترو بسیار کم است. به عنوان سومین سیستم مترو ساخته شده در اتحاد جماهیر شوروی سابق، این مترو به نظر می رسد یک شاهکار واقعی از مهندسی است. با وجود تپه های بسیار در سراسر شهر، خطوط مترو در عمق زیاد و بدون برخورد با رودهای اصلی به خوبی جای گذاری شده اند.

ایستگاه آرسنالنا (Arsenalna) در خط سیاتوشینکو-برووارسکا (Sviatoshynsko-Brovarska)، عمیق ترین ایستگاه مترو جهان شناخته می گردد. آرسنالنا با عمق 105 متر، معادل یک آسمان خراش 32 طبقه است. برای تصور بهتر این عمق فرض کنید اگر مجسمه آزادی را بر محور عمودی زمین فرو ببرید، باز هم بیش از دوازده متر فضای خالی بالای آن می ماند. یک پله برقی به سمت سکوهای قطار وجود دارد و 5 دقیقه کامل طول می کشد که به بالا یا پایین بروید. درست است که هیجان انگیزترین سواری جهان نیست، اما جالب است که بگویید سوار آن شده اید.

عمق عجیب آرسنالنا به دلیل جغرافیای شهر کیف است. ورودی ایستگاه در بالای یک خیابان سراشیبی و بعد از رود دنیپر واقع شده است که کناره های بلند آن، بالاتر از بخش بزرگی از شهر قرار می گیرد. ایستگاه مجاور آرسنالنا، دنیپرو، پیش از عبور از زیر کناره های بلند رود دنیپر، نزدیک به سطح زمین و کناره رود قرار می گیرد. برای جلوگیری از شیب تند، ایستگاه آرسنالنا بر سطح یکسان ساخته شده و در نتیجه ورودی ایستگاه بیش از صد متر بالاتر از کناره های رود قرار گرفته است.

تزئینات مدرن

تزئینات ایستگاه آرسنالنا کمی ساده است، اما ایستگاه های دیگر دکور رنگارنگ تری دارند. یکی از این ایستگاه ها، زولوتی وروتا (Zoloti Vorota) است که در زیر دروازه طلایی، یکی از سه دروازه اصلی کیف واقع شده است. سقف های فوق العاده، طاق های تزئین شده، ستون های مرمری و لوسترهای زیبا این ایستگاه را جذاب نموده اند. چندین ایستگاه در دهه گذشته با دکور مدرن با استفاده از کاشی های مرمر و نورپردازی عالی بازگشایی شدند. دکور بعضی از ایستگاه های قبلی هم بازسازی شد و ستاره های شوروی سابق حذف شد. از سال 2015 اوکراین مشغول پاک کردن نشانه های کمونیسم از کشورش است.

بهترین نکته در خصوص سیستم مترو در کیف، قیمت آن است. اگر شما علاقمند به دیدن چند ایستگاه مترو باشید، می توانید از یک ایستگاه به دیگری با یک بلیت سفر کنید. از جولای 2017، بلیت ها 5 گریونای اوکراین قیمت دارند. هر دلار آمریکا معادل 26 گریونا است و در نتیجه یک سفر با مترو برای شما 19/0 دلار هزینه خواهد داشت. این مبلغ یکی از ارزان ترین مبالغ در حمل و نقل عمومی محسوب می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1053

به "گشت و گذار در عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار در عمیق ترین ایستگاه متروی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید