تور ارمنستان ارزان: آشنایی کامل با موزه های ارمنستان؛ سفری به گذشته تا عصر معاصر ارمنی ها

به گزارش تا بینهایت، تابستان آمد و فصل داغ سفرهای خارجی آغاز شد. چه مقصدی بهتر از سرزمین خوش آب وهوا و پر جاذبه ارمنستان وجود دارد؟ ارمنستان از انتخاب های محبوب ما ایرانی ها برای سفرهای خارجی است، البته قیمت نسبتا مقرون به صرفه سفر به ارمنستان در این موضوع بی تاثیر نبوده و باعث جذب بیش تر مسافران به سرزمین ارمنی ها شده است. بعد از یک ایروان گردی جانانه، چیزی بیشتر از گردش و بازدید از مکان های تاریخی لذت بخش وخاطره انگیز نخواهد بود. از برترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری که به زبان خاموش معروف هستند، جایی بهتر از رفتن به موزه های ارمنستان وجود ندارد.

تور ارمنستان ارزان: آشنایی کامل با موزه های ارمنستان؛ سفری به گذشته تا عصر معاصر ارمنی ها

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

با رفتن به موزه های ارمنستان علاوه بر اینکه با بناهای چشم گیر و کم نظیر ارمنستان آشنا می شوید، فرصتی دست نیافتنی برای لمس و درک فرهنگ و تاریخ این کشور دارید. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ضمن یک سفر کوتاه به دیار ارمنی ها با تک تک موزه های ارمنستان آشنا خواهیم شد.

دلیل معروفیت موزه تاریخ ارمنستان چیست؟

مجموعه ای از بزرگ ترین کلکسیون آثار تاریخی مربوط به قبل از ظهور مسیح تا به امروز، تاریخی بودن موزه، وجود آثار تاریخی ارزشمند و موقعیت مکانی خوب از علل معروفیت این موزه به شمار می فرایند.

موزه هنرهای معاصر ارمنستان چه تماشای هایی دارد؟

به طور کلی 5 گالری در موزه هنرهای معاصر کافسجیان وجود دارد. در هر یک از این بخش ها آثار با ارزشی چون اثرهای جرارد کافسجیان (بنیان گذار موزه کافسیان)، آثار هنری تعدادی از هنرمندان (پاول ترنکا، ایوان ماره، جارومیر ریباک و …)، آثار نقاش مشهور ارمنی گریگور خانجیان، آثار گوناگونی از هنرمندان ارمنی و بیش از ده ها اثر مدرن شیشه ای دیده می شود.

آدرس موزه هنرهای معاصر کجاست؟

آدرس موزه هنرهای معاصر 10 Tamanyan St, Yerevan 0009, Armenia

معروف ترین موزه های ارمنستان کدام است؟

از مشهورترین موزه های این کشور، موزه تاریخ ارمنستان، موزه هنرهای معاصر ارمنستان، موزه اریبونی، موزه خانه آرام خاجاتوریان، موزه ماتناداران، موزه نسل کشی ارامنه، موزه و گالری ملی ارمنستان و موزه هنرهای ایروان هستند.

1- موزه تاریخ ارمنستان؛ از ارزشمندترین موزه های ارمنستان

پروژه ساخت یکی از خارق العاده ترین موزه های ارمنستان در سال 1919 میلادی در شهر ایروان شروع شد و چندی طول نکشید، موزه تاریخ ارمنستان در سال 1921 میلادی افتتاح شد. موزه تاریخ ارمنستان از پرآوازه ترین موزه های ارمنستان و جاذبه های تماشای این کشور به شمار میرود که اغلب گردشگران تور ارمنستان از خبرنگاران بدون شک از این موزه تاریخی تماشا می نمایند. موزه تاریخ در میدان جمهوری ایروان جای گرفته است و ساختمان و کل مجموعه به دولت تعلق دارد؛ بعلاوه هزینه نگه داری از آثار موزه و سایر امور بر عهده دولت ارمنستان است.

اینجا مکانی است که از بدو ورود به آن، تاریخ کهن ارمنستان با شما سخن می گوید. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها دنیایی از هنر را در خود جای داده اند. آثار موجود در موزه تاریخ ارمنستان به صورت تخصصی در بخش های قوم شناسی، نیوماتیک، تاریخ مدرن، باستان شناسی و مجموعه آنلاین تفکیک شده اند. خلاصه کلام، اگر می خواهید در مجموعه ای تاریخی و علمی پا بگذارید، موزه تاریخ ارمنستان یک مجموعه بسیار غنی است. در این موزه بیش از 400 هزار اثر ملی و تاریخی در معرض دیدگان قرار گرفته که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

اگر بخواهیم شما را با آثار موجود در این موزه آشنا کنیم، بی شک تا پاسی از شب باید چشم تان گرم خواندن باشد. از آثار موزه تاریخ ارمنستان می توانیم به وجود سنگ های ارزشمند، زیورآلات تاریخی، ظروف قدیمی، مجسمه ها، کتیبه های باستانی، آلات موسیقی و قالیچه های با نخ طلا اشاره کنیم.

امکان بازدید از این موزه با پرداخت هزینه ای برای همه آزاد است. موزه تاریخ ارمنستان برای ملیت گردشگرانش ارزش قائل است و برای آشنایی کامل بازدیدنمایندگان با پرداخت هزینه ای، راهنمای زبان های انگلیسی، ایتالیایی، ارمنی، روسی و فرانسوی در نظر گرفته است. اگر عشق آشنایی با سرزمین موزه و آثار ارمنستان را دارید، یک کتابخانه حضوری و آنلاین برای خرید کتاب از این موزه وجود دارد.

موزه تاریخ ارمنستان روی گوگل مپ

4Republic Square, Yerevan, Armenia

2- موزه سرگی پاراجانف از بی نظیرترین موزه های ارمنستان

در سال 1988 میلادی یکی از سرشناس ترین هنرمندان ارمنی یک ساختمان برای نمایش آثار خود در یکی از کوچه پس کوچه های ایروان بنا کرد. سرگی پاراجانف کارگردان ارمنی در مدت زمان برپایی موزه اش، 64 نمایشگاه در شهرهای مختلفی ازجمله تهران، مسکو، لندن، پاریس، کانادا، توکیو و روم برگزار نموده است.

در طی زمان قسمت هایی به موزه سرگی اضافه شده، به طور کلی در دو طبقه آثاری از نقاشی، کلاژ، عروسک سازی و… از سرگی پاراجانف و دیگر هنرمندان در این موزه نگه داری می شود.

موزه سرگی پاراجانف از ارزشمند ترین موزه های ارمنستان به شمار میرود. هر زمان که دل تان هوس یک موزه گردی کند، این موزه می تواند یک حال وهوای به یادماندنی به شما منتقل کند. سرگی پاراجانف در طول سال های حیاتش به هر دیاری که سفر می کرد، اشیا و آثاری همراه با خودش به ایروان می برد و به کلکسیون رویای اش اضافه می کرد. تا به امروز چیزی حدود 1500 قطعه ازجمله مجسمه ها، متعلقات شخصی پاراجانف، اثرهای سه بعدی، طراحی ها، عروسک ها، وسایل شخصی و … در این موزه نگه داری می شود.

نقطه به نقطه از این موزه یاد و خاطراه این هنرمند را زنده نگه داشته و همچنان با گذشت چند دهه از فوت این فیلمساز، بزرگی و هنر او نزد ارمنی ها و گردشگران ستایش می شود. در حال حاضر بخشی از این موزه به عنوان فروشگاه اینترنتی قرار گرفته که با چاپ تصویر این هنرمند روی وسایل می توانید به رسم یادگار محصولاتی مانند لباس و کیف همراه با خود ببرید.

موزه سرگی پاراجانف روی گوگل مپ

Dzoragyugh Street 15 16 | off Proshyan Street, Yerevan 0013, Armenia

3- موزه هنرهای معاصر کافسجیان ارمنستان

محال است به ایروان بروید، ولی از موزه های ارمنستان آن هم موزه کافسیان بازدید نکنید. از برترین موزه های ارمنستان که برای هر سن وسالی می تواند مجذوب کننده و خاطره انگیز است، می توان به موزه هنرهای معاصر ارمنستان اشاره نمود. همه چیز این موزه رنگ وبوی خاصی دارد و بنای چشم نواز بیرونی موزه خبر از آثار تماشای موزه را می دهند.

این موزه به لطف آثار باشکوه و گران قدری که دارد، یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایروان به شمار می آید. مجسمه های غول پیکری که در محوطه بیرونی موزه ساخته شده اند، جنس شان از سنگ آهک است و ظاهر مجذوب کننده شان، هر فردی را به سمت این موزه می کشاند.

این موزه در سال 2009 در مرکز ایروان کنار یکی از معروف ترین آبشارهای شهر بنا شد. در موزه کافسجیان مجموعه آثاری از هنر مدرن ارمنستان واقع شده است. بدون شک پس از ورود به موزه محو زیبایی، معماری و اثرهای موجود در کافسیان خواهید شد. این موزه که با نام های کافسیان، کافسجیان و کافسچیان شناخته می شود، پنج گالری برای نمایش آثار در خودش جای داده است.

در هر یک از این بخش ها آثار گران مایه و منحصربه فردی چون اثرهای جرارد کافسجیان (بنیان گذار موزه کافسیان)، آثار هنری تعدادی از هنرمندان (پاول ترنکا، ایوان ماره، جارومیر ریباک و …)، آثار نقاش مشهور ارمنی گریگور خانجیان، آثار گوناگونی از هنرمندان ارمنی و بیش از ده ها اثر مدرن شیشه ای به چشم می خورد.

با دور شدن از گالری باغ عقاب به یکی از پرطرفدارترین بخش های موزه کافسجیان می رسید؛ در این بخش در طول سال گالری ها و نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود که اگر خوش شانس باشید، می توانید از این تالار بازدید کنید.

موزه هنر معاصر کافسیچیان روی گوگل مپ

10 Tamanyan St, Yerevan 0009, Armenia

4- موزه ماتناداران از قدیمی ترین موزه های ارمنستان

دوست دارید به بزرگ ترین مجموعه دست نوشته ارامنه در دنیا سفر کنید؟ اکنون به اتفاق هم به تاریخ ارامنه سری می زنیم. مجموعه ای وسیع از دست نوشته ها و کتیبه های تاریخی در موزه ماتناداران محافظت می شود که برخی از این آثار به زمان قرون وسطی تعلق دارند. اگر علاقه مند به تماشای آثار کهن و دست نوشته های تاریخی ارمنی هستید، نظیر آن را فقط در موزه ماتناداران می توانید ببینید.

معماری موزه ماتناداران به قدری باشکوه ساخته شده که به طور حتم، این اصالت و جلال از تاریخ ارمنستان به او ارث رسیده است. هنگام ورود به موزه، مجسمه بزرگ سنگی نظرتان را به خودش جلب می نماید.

احتمالا از آشنایی با این مجسمه شگفت زده خواهید شد، اگر بدانید مخترع الفبای ارمنی در مقابل تان قرار گرفته است. افتتاح این موزه تاریخی به سال 1959 میلادی مربوط می شود؛ اوایل آثاری کمی در موزه وجود داشت، ولی به مرور زمان به آثار مجموعه افزوده شد تا هم اکنون موزه ماتناداران میزبان بیش از 17 هزار کتاب و دست نوشته است.

در کنار آثار گران قدر این مجموعه، روایت های معتبری از تاریخ و فرهنگ مردم کشورهای همسایه ازجمله ایران، روسیه، قفقاز و… را در خود جای داده است. موزه ماتناداران برای آن دسته از افرادی که امکان رفتن به ارمنستان را ندارند، نمایشگاهی مجازی از ماتناداران ترتیب می دهد.

موزه ماتناداران روی گوگل مپ

53 Mesrop Mashtots Ave, Yerevan 0009

5- موزه نسل کشی ارامنه

یکی از عناصر تشکیل دهنده تاریخ هر سرزمینی به جنگ های آن کشور اختصاص دارد. موزه نسل کشی ارامنه یادگاری تاثیرگذار و نمونه ای شاخص از جنگ ها و بی رحمی های روزگاران گذشته در ارمنستان است که به وسیله عثمانی ها (کشور ترکیه کنونی) صورت گرفت.

این موزه از پراهمیت ترین موزه های ارمنستان به شمار می رود که یک واقعه تلخ از تاریخ ارمنی ها را روایت می نماید. در این موزه مدارک و شواهدی در پی نسل کشی ارامنه وجود دارد که مشاهده آن ها سرگذشت این واقعه را به همگان به نمایش می گذارد.

کمی دورتر از شهر ایروان بر روی یکی از تپه های سبز شهر موزه نسل کشی ارامنه ارمنستان ساخته شده است. موزه در سال 1976 بنا شد، ولی در نهایت در سال 1967 میلادی فعالیت رسمی اش را شروع کرد. این موزه از مهم ترین نقاط گردشگری ارمنستان به شمار میرود که سالانه میلیون ها بازدیدنماینده قدم به این موزه می گذارند. طراحی بنای این موزه با شکل مدرن و منحصربه فردش می تواند لقب یکی از زیباترین موزه های ارمنستان را از آن خود کند.

موزه نسل کشی ارامنه روی گوگل مپ

Tsitsernakaberd Hwy, Yerevan, Armenia

6- موزه خانه شارل ازناوور از تماشای ترین ها

در قلب شهر ایروان یکی از جدیدترین موزه های ارمنستان واقع شده که مقصدی فراموش نشدنی برای گردشگران تور ارمنستان است. این موزه در سال 2011 به وسیله شارل ازناوور خواننده معروف ارمنی-فرانسوی با حضور رئیس جمهور فرانسه و ارمنستان صورت گرفت. بعد از گذشت شش سال، پروژه موزه شارل ازناوور به وسیله رئیس جمهور ارمنستان افتتاح شد.

ابتدا طی چند سال اول از این مکان به عنوان نمایشگاهی برای نمایش دادن آلبوم های موسیقی، صفحه های گرامافون، پوسترها، جوایز و عکس های شارل ازناوور شناخته می شد، سپس این نمایشگاه به موزه شارل ازناوور تغییر نام داد. ساختمان موزه با طراحی امروزی و لوکس چیزی از زیبایی کم ندارد. نمای موزه ازناوور در غروب آفتاب بسی تماشایی است و با روشن شدن لامپ های تزیینی از دور همانند یک تکه از خورشید می درخشد.

موزه شارل ازناوور روی گوگل مپ

Antarain St, Yerevan,

7- موزه مردم نگاری ارمنستان

اگر هوس ارمنستان گردی به سرتان آمده، به روستای آراکس که در 10 کیلومتری استان آرماویر واقع شده بروید. همواره روستاها بوی اصالت و آداب ورسوم اصیل هر منطقه را می دهند. بعد از یک روستاگردی لذت بخش سری به موزه مردم نگاری ارمنستان بزنید. موزه مردم نگاری از قدیمی ترین موزه های ارمنستان محسوب می شود که در سال 1987 شروع به کار نمود. مردم نگاری یک موزه دولتی است.

نمای قرمزرنگ موزه مردم نگاری در کنار طاق های قامت بلندش از زیبایی های چشم نواز این بنا حساب می شوند. درب ورودی موزه با ظاهر حیرت انگیزی که دارد، میل به عکاسی هر بازدید نماینده ای را بیدار می نماید. با ورود به فضای داخلی موزه با نمایی تمام از سنگ روبرو می شوید. با قدم نهادن در موزه مردم نگاری، گویی سوار ماشین جادو شده و به قرن های پیش سفر نموده اید. معماری داخلی به تبعیت از طراحی بیرونی با نمای طاق بندی ساخته شده اند.

موزه مردم نگاری ارمنستان روی گوگل مپ

State Ethnographic Museum Sardarapat, M5, Araks,

8- موزه تاریخ ایروان از موزه های ارمنستان

راستش را بخواهید موزه های ارمنستان همگی ارزش تماشا دارند، پس در لیست ایروان گردی خود حتما نام موزه تاریخ ایروان را قرار دهید. موزه تاریخ ایروان قدمت ساخت بالایی دارد که ساخت آن به سال 1931 میلادی برمی شود. البته تا به امروز تغییرات چشم گیری برای نمای آن انجام شده است.

آثار و اشیا تاریخی و باستانی تا چشم تان می بیند، در موزه تاریخ ایروان اثر تاریخی دیده می شود و تعداد آن ها حدود 94 هزار شی است. اگر دوست دار عکاسی و آثاری ازقبیل نقاشی هستید، بازدید از این موزه برای شما مجذوب کننده خواهد بود.

موزه تاریخ ایروان روی گوگل مپ

1/1 Argishti St, Yerevan 0010،

9- موزه اریبونی سمبل فرهنگ ارمنستان

اگر بگویند پاتوق دوست داران تاریخ، موزه اریبونی است، تعجب نکنید. این موزه شامل گنجینه ای از آثار ارزشمند است که هر کدام از این اثرها داستانی پشت چهره شان نهفته دارند که ما از آن بی خبریم. جای جای موزه اریبونی نشان از تاریخ و دیرینه ارمنستان می دهد. سنگ نوشته ها و مجسمه های این موزه با مهارت هنرمندان آن موقع به برترین شکل حکاکی و ساخته شده اند که زیبایی آن ها حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

این موزه در سال 1985 بر روی قلعه ای تاریخی همزمان با 2750 سالگی شدن شهر ایروان افتتاح شد. در موزه اریبونی هر آنچه به تاریخ ارمنستان ربط داشته باشد، به وضوح می توانید ببینید. از آثار این موزه آثار تاریخی، زیورآلات باستانی، ظروف قدیمی و… به شمار می فرایند.

موزه اریبونی ارمنستان

38 Erebuni St, Yerevan 0020

10- موزه خانه آرام خاچاتوریان (خاچاطوریان)

عاشق ودلباخته های موسیقی کجا هستید که می خواهیم یک موزه تماشای مربوط به موسیقی به شما معرفی کنیم. موزه خانه آرام خاچاتوریان یکی از موزه های محبوب ارمنستان است که یک کلکسیون تمام عیار از موسیقی دان مشهور، آرام خاچاتوریان در این موزه واقع شده است. پس از مرگ این آهنگساز پرآوازه، دولت تصمیمات لازم را برای تبدیل خانه این هنرمند به موزه اتخاذ کرد.

گنجینه ای نفیس از آلات موسیقی این هنرمند ازقبیل پیانو، دست نوشته ها، هدایا و تعدادی از وسایل شخصی اش در این موزه واقع شده است. نمای این موزه از بیرون با پنج قوس بزرگ مزیین شده که معماری بی نظیری از خود خلق نموده است. این موزه 5 طبقه دارد که طبقه اول آن یک سالن مجهز برای برگزاری جشن ها و کنسرت های مختلف است.

موزه خانه آرام خاچاطوریان روی گوگل مپ

3 Zarobyan St, Yerevan 0009

چرا باید از موزه های ارمنستان بازدید کنیم؟

اگر یادتان باشد گفتیم، موزه ها زبان خاموش یک سرزمین هستند؛ باید با بازدید و مواظبت از این مکان ها تاریخ را همواره بیدار نگه داشت. موزه ها به خوبی بدون اینکه زبان ما را بفهمند، با چشم هایمان ارتباط برقرار می نمایند. اگر از موزه های ارمنستان بازدید نموده اید یا قرار است بزودی به شهر ارمنی ها سفر کنید، نظرات و حال وهوای خود را بعد از بازدید از این موزه ها با کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2024

به "تور ارمنستان ارزان: آشنایی کامل با موزه های ارمنستان؛ سفری به گذشته تا عصر معاصر ارمنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: آشنایی کامل با موزه های ارمنستان؛ سفری به گذشته تا عصر معاصر ارمنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید