انگیزه های دانش آموزان برای استفاده از اینستاگرام

اینستاگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در بین نوجوانان سراسر دنیا است. شناسایی انگیزه های استفاده از اینستاگرام می تواند گام نخست برای توانمند ساختن و هدفمند کردن دانش آموزان در استفاده از این اپلیکیشن باشد.

انگیزه های دانش آموزان برای استفاده از اینستاگرام

به گزارش گروه رسانه های خبرکزاری خبرنگاران، با ارتقای تکنولوژی، ارتباط بین انسان ها تسهیل شده و دیگر فاصله دلیل خوبی برای ارتباط نداشتن نیست. در ابتدا تلفن باعث شد که انسان ها در شهر ها، استان ها یا حتی کشور های مختلف به راحتی با هم صحبت نمایند و در حال حاضر اینترنت این امکان را برای برقراری تماس فراهم ساخته است. شبکه های اجتماعی مختلفی برای ارتباط با انسان ها به وسیله اینترنت وجود دارد که از جمله آن ها می توان به اینستاگرام اشاره نمود. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که به کاربران این امکان را می دهد که عکس ها و ویدیو های خود را به اشتراک بگذراند .

این پژوهش که در ارتباط با آنالیز انگیزه های دانش آموزان در استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام، توسط تیم پژوهشگران متشکل از رقیه صادق زاده(دکتری روانشناسی تربیتی)، فریبرز درتاج(استاد روانشناسی تربیتی) و مرتضی منادی(دانشیار روانشناسی تربیتی) با جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در منطقه دوازده تهران اجرا شده، نشان می دهد: در حال حاضر اینستاگرام سریع ترین شبکه اجتماعی در حال رشد است و امروزه نسبت به فیس بوک دانش آموزان وقت بیشتری را صرف اینستاگرام می نمایند .

در این پژوهش محققان می گویند : یکی از دلایل اصلی استفاده از اینستاگرام، زیرنظر داشتن و شناخت دیگران، ثبت و مستند ساختن لحظات، خوش بودن و خلاقیت است. همچنین بین سطوح بالای فعالیت های اجتماعی(مسافرت، حضور بهم رساندن در رویداد های ورزشی، معاشرت با دوستان و ...) و انگیزه داشتن برای استفاده از اینستاگرام به عنوان وسیله ای برای ثبت و مستند ساختن این لحظات رابطه ای مستقیم وجود دارد .

یافته ها نشان می دهد: رضایتمندی یک حالت ذهنی است و صرفا مربوط به نوع خاصی از رفتار نمی گردد. در واقع رضایتمندی اشاره به رضایت خاطر ذهنی دارد که برگرفته از تجربه استفاده از اپلیکیشن است. رضایتمندی و استفاده افراد مختلف از اینستاگرام بر حسب اعتقادات فردی، ارزش ها و ترجیح ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. احتیاج های اصلی، شکل های گسترده ای از انگیزش برای کسب اطلاعات، اجتماعی شدن، سرگرمی و رهایی از تنش ها هستند .

در ادامه این پژوهش در مورد تشویق دوستان و همسالان آمده است : پس از مصاحبه با دانش آموزان بیشتر آنان علت عضویت خود را عضویت دیگر دوستان و تعریف آنان و نشان دادن ویژگی های این شبکه بیان نموده اند. در واقع فشار و ترغیب همسالان موجب شده بود که آنان هم از این شبکه استفاده نمایند.

در این پژوهش آمده است: اپلیکیشن اینستاگرام می تواند احتیاج های دانش آموزان را رفع کند زیرا که اوقات فراغت آنها را پر می نماید، برای آنها مهیج است و در مجموع حال آن ها را بهتر می نماید؛ بنابر این دانش آموزان اپلیکیشن اینستاگرام را ارزشمند تلقی می نمایند و به استفاده از آن ادامه می دهند .

همچنین در آنالیز های انجام شده معین شده است: انگیزه افراد در استفاده از اینستاگرام از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا که هر انسان ارزش ها، اعتقادات و احتیاج های منحصر به فرد خود را دارد. هفت مقوله اصلی از داده های کیفی استخراج شده است که این هفت مقوله مهم و اصلی شامل تازگی و نوظهور بودن، تشویق دوستان و همسالان، در جریان اخبار و اطلاعات قرار داشتن، گذراندن اوقات فراغت، ارتباط با دوستان خود و پیدا کردن دوستان و روابط جدید، ابراز خویشتن و فرار از واقعیت است .

این پژوهش در شماره سی و پنجم فصلنامه مطالعات میان فرهنگی به چاپ رسیده است .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 19 آبان 1398 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 439

به "انگیزه های دانش آموزان برای استفاده از اینستاگرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های دانش آموزان برای استفاده از اینستاگرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید