ایران ششمین سازنده تجهیزات نیروگاهی جهان است

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران: مدیرعامل شرکت مپنا گفت: ایران پس از کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی در جهان است.

ایران ششمین سازنده تجهیزات نیروگاهی جهان است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، عباس علی آبادی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از ژنراتور 173 مگاواتی توسعه یافته توسط مپنا در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: گروه مپنا با ارتقای توربین های گازی و ژنراتورهای موجود اقدام مهمی در ارتقای راندمان این تجهیزات برداشته و پیروز شدیم توان ژنراتورهای موجود را بدون تغییر در ساختمان اصلی آن از 160 مگاوات به 173 مگاوات تبدیل کنیم.

وی افزود: با بهره گیری از این ژنراتورهای توسعه یافته، راندمان تولید به میزان 13 مگاوات اضافه می شود و اگر در نیروگاهی 100 ژنراتور از این نوع به کار گرفته شود، بدون افزایش مصرف سوخت، افزایش 1300 مگاواتی تولید برق را رقم می زند.

علی آبادی از رساندن توان ژنراتورهای موجود به 185 مگاوات در فاز دوم این طرح توسعه خبر داد و گفت: با ایجاد سازمان مناسب مهندسی و به کارگیری ظرفیت های تحقیقاتی بومی اقدام به ارتقای راندمان توربینهای نیروگاهی کرده ایم.

مدیرعامل مپنا راندمان 33 درصدی را زیبنده مهندسی مکانیک کشور ندانست و اذعان داشت: جهان به دنبال دستیابی به راندمان 50 درصدی در واحدهای سیکل ساده است.

وی ادامه داد: در واحدهای ساده موجود از هر 100 واحد انرژی صرف شده 35 درصد و در واحدهای سیکل ترکیبی 50 درصد برق تولید می شود.

کلنگ بزرکترین کارخانه ساخت پره های توربین بادی خاورمیانه به زمین خورد

علی آبادی با بیان اینکه برق مهمترین زیر ساخت توسعه هر کشوری است، گفت: با وجود اقدامات اجرا شده، نظام های بالادستی و تعیین کننده این صنعت نواقص زیادی دارد که مهمترین آن اقتصاد دولتی است.

به گفته این کارشناس صنعت برق کشور، اقتصاد این صنعت برای دوام و پایداری باید اصلاح شود و هر دولتی که روی کار خواهد آمد باید این امر را در دستور کار قرار دهد.

همزمان با رونمایی از ژنراتور ارتقا یافته در گروه مپنا، در شهر کرج کلنگ احداث نخستین کارخانه تولید پره های توربین 2.5 مگاوات بادی در کشور بر زمین زده شد.

مجتبی گلی، مجری این پروژه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در زمستان سال جاری این کارخانه آغاز به تولید محصول می کند.

به گفته این مدیر اجرایی، این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید پره های توربین بادی در خاورمیانه خواهد بود.

صرفه جویی 10 میلیارد دلاری مصرف گازوئیل با تبدیل نیروگاهها به سیکل ترکیبی

مدیرعامل مپنا در این مراسم با اشاره به اینکه به دنبال تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی برای افزایش تولید برق بدون استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی هستیم، گفت: به موازات توسعه واحدهای سیکل ترکیبی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر همچون باد را برای تولید برق هدفگذاری کرده ایم.

علی آبادی گفت: وقتی ایران در تولید پیچیده ترین توربین های گازی در رده های نخست جهان است، در ساخت این پره های توربین های بادی با مسئله ای روبرو نخواهیم بود.

مدیرعامل مپنا با بیان این که امروز بخش عمده ای از برق کشور با سوخت مایع تولید می شود، شرح داد: قیمت تمام شده برق از این طریق بسیار گران است و در صورت راه اندازی واحدهای سیکل ترکیبی سالانه 10 میلیارد دلار در مصرف گازوییل کشور صرفه جویی خواهد شد.

علی آبادی در خصوص حضور مپنا در پروژه های پارس جنوبی گفت: توانسته ایم در فازهای مختلف پارس جنوبی نیاز داخلی صنعت نفت کشور را با بهره گیری از توان داخلی تأمین کنیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 318

به "ایران ششمین سازنده تجهیزات نیروگاهی جهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ششمین سازنده تجهیزات نیروگاهی جهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید