تداوم فرایند نزولی بانک ها

به گزارش تا بینهایت، شکور علیشاهی تحلیلگر بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت: فرایند شاخص صنعت بانکداری، نزولی برآورد می گردد. این شاخص طی هفته گذشته حدود 21 درصد ریزش داشت و از محدوده 9 هزار و 100 واحد به محدوده 7 هزار و 139 واحد رسید. مهم ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، شکسته شدن محدوده حمایتی 7 هزار و 500 واحد به سمت پایین بود. در حال حاضر این سطح قیمتی که قبلا به عنوان حمایت مهم از آن صحبت به میان می آمد، به سطح مقاومتی مهمی تبدیل شده است که شاخص صنعت بانکداری برای عبور از آن به سمت بالا با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

تداوم فرایند نزولی بانک ها

با توجه به شرایط صنعت بانکداری بازار و آنالیز تکنیکال سایر صنایع به نظر می رسد حرکت نزولی تا محدوده 5 هزار و 150 واحد نیز ادامه داشته باشد. البته محدوده هایی که به آن ها حمایت می گوییم می توانند مانع ریزش بیشتر قیمت ها شوند که قدرتمند ترین این محدوده ها عبارتند از 6 هزار و400 واحد و 5 هزار و 870 واحد، این محدوده های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند هستند و امید بسیار زیادی برای متوقف کردن ریزش بیشتر قیمت ها هستند. در این میان حمایت هایی با قدرت کمتر نیز وجود دارند که فرایند نزولی را با مشکلاتی روبه رو خواهند کرد.

در حال حاضر شاخص صنعت بانکداری در محدوده بسیار مهم 6 هزار و 900 واحد تا 7 هزار واحد واقع شده است. فرایند نزولی کوتاه مدت که شیب بسیار زیادی داشت، شکسته شده و با توجه به حضور شاخص صنعت بانکداری در منطقه اشباع فروش که ناحیه ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت ها به آن منطقه می رسیم، احتمال خاتمه ریزش قیمت ها یا حداقل اصلاحی در فرایند نزولی وجود دارد.

اصلاح قیمتی در یک فرایند نزولی به معنای تشکیل فرایند صعودی در میان مدت یا بلند مدت نیست و تنها نوساناتی رو به بالا به شمار می آید که ممکن است. توجه داشته باشید که خاتمه ریزش بازار به معنای حرکت صعودی نخواهد بود. برای اینکه از تبدیل فرایند نزولی به فرایند صعودی مطمئن شویم، علاوه بر شکسته شدن محدوده های خط فرایند نزولی کوتاه مدت و میان مدت به سمت بالا، شاخص صنعت بانکداری باید از محدوده 8 هزار و 750 واحد با حجم زیاد، به سمت بالا عبور کند.

هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز احتمال وقوع سناریوی کاهش قیمت ها از احتمال اتفاق ا فتادن سناریوی افزایش قیمت ها بیشتر است، اما در سناریویی بسیار محتمل شاخص صنعت بانکداری می تواند تا محدوده 8 هزار و 100 واحد افزایش داشته باشد و به اصطلاح فرایند نزولی خود را اصلاح کند. در این جهت مقاومت7 هزار به عنوان سطح مقاومتی مهم، می تواند مانع افزایش بیشتر قیمت ها گردد.

در سناریویی با احتمال کمتر، شاخص صنعت بانکداری محدوده های 8 هزار و 100 واحد و 9 هزار و 800 واحد را به سمت بالا شکسته و به دنبال فتح قله قبلی یعنی 10 هزار و 900 واحد است. شاخص صنعت بانکداری در جهت حرکت به سمت سقف تاریخی خود، مقاومت 10 هزار و 300 واحد می تواند به عنوان ناحیه مقاومتی مانع از تشکیل فرایند صعودی میان مدت گردد. برای تشکیل فرایند صعودی بلند مدت و تشکیل قله های جدید در حال حاضر نمی توان اظهارنظر کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1308

به "تداوم فرایند نزولی بانک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم فرایند نزولی بانک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید