تفاوت مهم پاسخ به واکسن کرونا در جوانان و کهنسالان

به گزارش تا بینهایت، یک مطالعه آزمایشگاهی تازه که از طریق تیمی از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان انجام گرفت، نشان می دهد که ظاهرا افراد مسن آنتی بادی های کمتری در برابر کروناویروس تازه در بدن خود دارند. یکی از نویسندگان ارشد این تحقیق که استادیار میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی OHSU هم هست، می گویند افراد مسن و قدیمی به طور بالقوه مستعد ابتلا به انواع مختلف بیماری ها هستند.

تفاوت مهم پاسخ به واکسن کرونا در جوانان و کهنسالان

وی معتقد است که با وجود کاهش پاسخ آنتی بادی در افراد مسن، واکسن باز هم به مقدار کافی موثر است تا از عفونت و بیماری شدید در بیشتر افراد در هر سنی جلوگیری کند. همچنین خبر خوب این است که واکسن های تولید شده واقعا قوی هستند.

این تیم تاکید می کنند هرچه افراد بیشتری واکسینه شوند، ویروس کمتر در میان افراد گردش می کند و در نتیجه زمینه جهش و قدرت گیری آن کاهش می یابد. افراد مسن کاملاً ایمن نیستند زیرا گرچه آنها واکسینه شده اند ولی افراد اطراف آنها از جمله خانواده و نزدیکانشان هم باید واکسینه شوند تا بتوان از سلامتی آنها اطمینان حاصل کرد. در سرانجام این مطالعه، نتیجه قطعی و مهمی که بدست آمد این است که همه باید برای محافظت از جامعه و حصول اطمینان از سلامت جمعی، واکسینه شوند.

برخی از استان ها در آمریکا استقبال کمتری از دریافت واکسن کرده و جمعیت زیادی از آن به ویژه افراد کهنسال برای دریافت واکسن اعلام حضور نکرده اند. از سویی دیگر برخی از منطقه ها، دچار کمبود واکسن بوده و داوطلبان دریافت آن، دست خالی مانده اند. همین امر فرایند بهبود همگانی و توقف قطعی گردش ویروس را با اخلال روبرو کرده است.

محققان دو هفته پس از دوز دوم واکسن Pfizer ، پاسخ ایمنی را در خون 50 نفر از دریافت کنندگان این واکسن مقدار گیری کردند. آنها شرکت کنندگان را در گروه های سنی مختلف دسته بندی کرده و سپس سرم خون خود را در لوله های آزمایش در معرض ویروس SARS-CoV-2 نوع شدید و نوع P.1 که به نام گاما هم شناخته می شود و منشاء آن برزیل است، قرار دادند.

جوانترین گروه -که همگی در حدود 20 سالگی بودند- در مقایسه با مسن ترین گروه افراد بین 70 تا 82 سال، پاسخ آنتی بادی را تقریباً هفت برابر افزایش دادند. در حقیقت، نتایج آزمایشگاهی نشان دهنده پیشرفت خطی واضح از کوچکترین محدوده سنی به بزرگترین آن است: هرچه شرکت کننده جوانتر باشد، پاسخ آنتی بادی قوی تر است. بدیهی است که افراد مسن نسبت به افراد جوان تر مستعد ابتلا به انواع مختلف ویروس هستند.

این در حالی است که نتایج یک بررسی تحقیقاتی دیگر در همین زمینه تصدیق می کند که واکسن همچنان در بیشتر افراد مسن پاسخ های ایمنی قوی در مقایسه با عفونت طبیعی ایجاد می کند، حتی اگر این پاسخ ایمنی از پاسخ همتایان جوان تر آنها کمتر باشد. واکسیناسیون در این گروه ممکن است بین ابتلا به بیماری شدید و نوع خفیف آن ، تفاوت ایجاد کند و همچنین احتمال انتقال SARS-CoV-2 به شخص دیگر را کاهش می دهد.

منبع: HindustanTimes/ جولای 2021

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1746

به "تفاوت مهم پاسخ به واکسن کرونا در جوانان و کهنسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت مهم پاسخ به واکسن کرونا در جوانان و کهنسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید