تیم کوک بابت مدیریت اپل در 10 سال گذشته مبلغ 740 میلیون دلار پاداش می گیرد

به گزارش تا بینهایت، تیم کوک، مدیر عامل اپل قرار است به زودی آخرین مرحله از پاداش خود را به اسم مدیر عامل اپل دریافت کند. او 10 سال پیش طی قراردادی جایگزین استیو جابز فقید شد و طی همین قرارداد باید این پاداش را دریافت کند.

تیم کوک بابت مدیریت اپل در 10 سال گذشته مبلغ 740 میلیون دلار پاداش می گیرد

در سال 2009، جابز به صورت موقت از مدیر عاملی شرکتی که خودش تاسیس نموده بود استعفا داد. با توجه به کاهش وزن محسوس او، بسیاری پیش بینی می کردند او به بیماری سختی مبتلا شده باشد.

او به کارمندان اپل گفته بود که در ماه ژوئن بازمی شود و از تیم کوک به اسم جایگزین خود نام برده بود. اما بازگشت جابز خیلی به درازا نکشید و پس از آن هم مدت کوتاهی در سمت مدیر عاملی باقی ماند. انتها در اوت 2011 او کاملا از این مقام استعفا داد و مجددا از تیم کوک به اسم گزینه جانشینی خود نام برد.

با وجود تمام تردیدهایی که در ابتدا مطرح شده بود، پس از یک دهه می بینیم که اعتماد جابز به تیم کوک و انتخاب او به اسم مدیر عامل به خوبی جواب داده و اکنون اپل حتی از بزرگترین شرکت های نفتی دنیا هم باارزش تر است.

با توجه به گزارشی که بلومبرگ در هفته جاری منتشر نموده است، مدیر عامل فعلی اپل به زودی 5 میلیون سهم از سهام این شرکت را به اسم پاداش دریافت خواهد نمود که ارزش فعلی آن 740 میلیون دلار است.

کوک برای اینکه بتواند چنین پاداشی را دریافت کند باید به گونه ای شرکت را مدیریت می کرد تا بازگشت سرمایه سهام اپل در سه سال گذشته بتواند حداقل دو سوم از بازگشت سرمایه سهام های حاضر در S&P 500 را پشت سر بگذارد. طبق قراردادی که کوک به اسم مدیر عامل با اپل امضا کرد، او در صورت تحقق این موضوع می تواند حداکثر مبلغ ذکر شده در قرارداد را به اسم پاداش دریافت کند.

کمتر از دو ماه پس از استعفا از سمت مدیر عاملی، جابز به علت ابتلا به سرطان پانکراس درگذشت. در ابتدا، مدیران اپل برای هر حرکتی به این فکر می کردند که اگر استیو بود چه کار می کرد؟، اما کوک در طول این سال ها با مدیریت بی نقص خود توانست همه چیز را به برترین شکل به پیش ببرد.

البته که او اقداماتی هم انجام داد که با ایده های جابز در تضاد بود، مانند افزایش ابعاد نمایشگر گوشی ها. بعلاوه با اضافه کردن اپل پنسل و کیبورد به برخی نسخه های آیپد، کاربرد این تبلت ها را به طور کل متحول کرد.

در دوران مدیریت کوک، سهام اپل رشدی 1100 درصدی را تجربه کرد که آن را به اولین کمپانی آمریکایی عرضه شده به صورت عمومی با ارزش بیش از یک تریلیون دلار تبدیل کرد. این اتفاق در سال 2018 رخ داد، اما تنها دو سال زمان احتیاج بود تا اپل یک تریلیون دلار دیگر بر ارزش خود بیافزاید به رکورد 2 تریلیون دلار برسد.

البته در دوران مدیریت او تمامی محصولات اپل پیروز ظاهر نشدند. پد شارژر بی سیم ایرپاور با وجود معرفی، هیچ گاه به بازار عرضه نشد. اسپیکر هوشمند هوم پاد هم پیروزیت چندانی کسب نکرد و عملکرد نسخه مینی آن کمی بهتر است. اما این به هیچ وجه به معنی ناکارآمد بودن کوک نیست؛ حتی استیو جابز افسانه ای هم در پروژه نیوتون با شکست روبرو شد.

تحت مدیریت کوک 60 ساله، این کمپانی اپل واچ و ایرپادها را معرفی کرد که اکنون پرفروش ترین محصولات در رده خود به تعداد می آیند. بعلاوه در سال های آینده با دو هدست متفاوت روبه رو می شویم که پاسخ اپل به گوگل گلس و هدست های واقعیت ترکیبی خواهند بود.

آقای مدیر عامل با تمرکز به جا بر سرویس های اپل توانست در این بخش هم این غول آمریکایی را به یک شرکت پیش رو در زمینه های مختلف تبدیل کند. اپل موزیک، اپل تی وی پلاس، اپل نیوز پلاس، اپل آرکید و اپل فیتنس پلاس تنها بخشی از این سرویس های پرطرفدار هستند. این بخش با تمرکز به ارائه خدمات متفاوت به حدود یک میلیارد کاربر آیفون در دنیا، سود خوبی را نصیب اپل می نماید.

بعلاوه این کمپانی سال گذشته و هم زمان با معرفی آیفون 12 از ویژگی تازهی به اسم مگ سیف رونمایی کرد که امکان اتصال لوازم جانبی مختلف به گوشی به صورت مغناطیسی را به کاربران ارایه می نماید و پتانسیل خوبی برای درآمدزایی از فراوری و فروش لوازم جانبی خواهد داشت.

با توجه به آینده درخشانی که برای اپل متصور هستیم، بعید است تیم کوک به این زودی به فکر کناره گیری از سمت مدیریت این شرکت باشد. او در مارس 2019 گفته بود که محصولات تازه اپل هوش از سرتان خواهند برد و معین است برنامه منسجمی برای آینده شرکت تحت کنترلش دارد.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1764

به "تیم کوک بابت مدیریت اپل در 10 سال گذشته مبلغ 740 میلیون دلار پاداش می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم کوک بابت مدیریت اپل در 10 سال گذشته مبلغ 740 میلیون دلار پاداش می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید