خانه تاریخی شمشیرگرها به نگارخانهچهل طاقچه تبدیل شد

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران، عادل یزدی از چهره های شناخته گردیده هنر مدرن در شیراز به شمار می رود که چند صباحی است با رفتن به بافت تاریخی و بازسازی خانه شمشیرگرها در نزدیکی نارنجستان قوام، موجب گردیده بنایی که سال ها دستخوش تخریب بود، احیا گردد و اکنون به نگارخانه و محلی برای ارایه آثار هنری تبدیل گردد.

خانه تاریخی شمشیرگرها به نگارخانهچهل طاقچه تبدیل شد

این هنرمند با ذوق پیش ازظهر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، می گوید: نام این خانه را که بیش از 28 ماه صرف بازسازی و استحکام آن کردم، چهل طاقچه گذاشتم زیرا 40 طاقچه و 8 سرا دارد.

نگارخانه ای با رویکرد گردشگری هنری در قلب بافت تاریخی

او پیرامون این نگارخانه می افزاید: این بنا که متعلق به دوره قاجاریه است به محلی برای گالری، اقامتگاه و برگزاری کارگاه های هنری در نظر گرفته گردیده و اقامت آرت توریست ها یا گردشگران هنری را ممکن می سازد.

یزدی با بیان اینکه برای هر یک از طاقچه های این نگارخانه داستان و سناریویی در نظر گرفته، عنوان می نماید: دوره های مختلف کاری یا مفاهیم و معانی که در این طاقچه ها ارایه می شوند، بازگو کننده اثری بر اساس هنرمفهومی است.

این نقاش و مجسمه ساز درخصوص مدت زمانی که بازسازی خانه تاریخی شمشیرگرها در محله باغ قوام اختصاص یافته می گوید: تاکنون 28 ماه مشغول کار بودم و هزینه بسیاری برای آن گردیده است.

به گفته یزدی خانه شمشیرگرها، کارگاه هایی برای ساخت شمشیر در دوره خود بوده و مالک آن حرفه شمشیرسازی داشته است.

او با بیان اینکه خانه یادگردیده متعلق به دوره قاجار(1280) است که در عین حال یک الحاقی پهلوی اول(1313) هم دارد، می افزاید: تغییری در نمای بنا به وجود نیاوردم، اما طراحی و معماری داخلی این مجموعه کاملا مدرن سنتی انجام گرفت.

فروردین 1398 تمامی بخش های نگارخانه کامل می گردد

یزدی که پیشینه ای هم در نقاشی دیواری در بخشهایی از فضای شهری شیراز از جمله گذر حافظیه و میدان قصردشت دارد درخصوص بازسازی بخش هایی که هنوز در بنای چهل طاقچه مرمت نگردیده می گوید: از آنجا که بودجه بازسازی این بنا شخصی است روند کار به درازا کشیده، اما تا فروردین ماه 1398 تمامی بخش های نگارخانه کامل می گردد.

این نقاش مدرنیست از بازخورد این فضا در میان هنرمندان و گردشگران هنری ابراز رضایت نموده، می افزاید: تاکنون هیچ تبلیغی برای این نگارخانه نکردم و میراث فرهنگی هم برای این منظور چارتی نبسته، اما هدف این گالری به روز کردن هنر ایرانی و شرقی و شیرازی است و معرفی آن به گردشگران است؛ توریستی که وارد این محله می گردد، دست کم می تواند 20 دقیقه در این مکان توقف نموده و با هنر ایرانی به ویژه شیرازی آشنا گردد که این برای صنعت گردشگری به ویژه آرت توریسم یک موفقیت است.

یزدی همچنین از امکان برگزاری کارگاه های هنری توسط دیگر هنرمندان در این بنای تاریخی خبر می دهد و می گوید: کوشش کردم ورک شاپ هایی داشته باشیم که حداقل های گروهی داشته و فردی نباشد و دارای سمت و سو باشد.

اودر عین حال می افزاید: برگزاری کارگاه های نقاشی، چاپ دستی و حجم در اولویت واقع شده است که مضاف بر این می تواند کارکردی بیرونی داشته باشد احتیاج به زمان بیشتری دارد تا بتوانم تبلیغات کنم و فراخوان بدهم.

یزدی در نگارخانه چهل طاقچه، 8 گالری شخصی دارد که به آثار و مجموعه هایی او طی سالها کار هنری اختصاص یافته است.

14 هزار انگشت که 8 سال ساختن آن به درازا کشید

او درباره اثر مفهومی 14هزار انگشت که در یکی از این گالری ها واقع شده است می گوید: این یک اثر مفهومی(استفاده از اشیا در جهت بیان مفهوم) است که به عنوان امضای شخصی خودم شناخته می گردد و 8 سال ساخت آن طول کشید.

این هنرمند مدرنیست درباره مفهوم این اثر عنوان می نماید: یک داستان مذهبی در ذهن من جرقه ای را ایجاد کرد که بر اساس شب معراج پیامبر اکرم(ص) است؛ ایشان فرشته ای را می بینند که هزاران دست و انگشت دارد و از جبرئیل می پرسند که این فرشته کیست و جبرئیل پاسخ می دهد، این فرشته شمارنده باران است و هر قطره باران که می بارد، حساب و کتاب آنرا دارد؛ این جرقه اولیه ای شد که برای من هویتی فراتر از شکل انگشت شد.

یزدی می گوید: 14هزار انگشت هویت فردی و انسانی و گذر زمان را به همراه داشت که چگونه مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت و دیده می شویم بدین خاطر آغاز به ساختن این تعداد انگشت کردم تا ظرف 8 سال این هنر مفهومی شکل بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 26

به "خانه تاریخی شمشیرگرها به نگارخانهچهل طاقچه تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی شمشیرگرها به نگارخانهچهل طاقچه تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید