درآمد 40 میلیارد دلاری ایران از کشف میدان گازی ارم

به گزارش تا بینهایت، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به کشف میدان گازی ارم در جنوب استان فارس گفت:این میدان 19 هزار میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

درآمد 40 میلیارد دلاری ایران از کشف میدان گازی ارم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رضا دهقان در مراسم اعلام کشف میدان جدید گازی به نام ارم گفت: این میدان گازی که ارم نامگذاری شده، در جنوب استان فارس واقع شده است. تابستان سال گذشت حفاری آن شروع شد و بعد از پردازش اطلاعات این میدان، حجم مناسبی از گاز و میعانات در آن کشف شده است.

وی اضافه نمود: این میدان 19 هزار میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است، اضافه نمود: این میدان دارای 385 میلیون بشکه میعانات گازی است. اگر یک محاسبه مالی صورت بگیرد، کشف این میدان یعنی 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی است که قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند.

وی با اشاره به کشف میدان گازی ارم اظهار د. اشت: این میدان یک میدان بزرگ و معادل یک فاز پارس جنوبی است، اما چون ما پارس جنوبی را داریم هر چه کشف گردد به چشم نمی آید، اما در کشور های دیگر بسیار جدی است.

وی یادآور شد: در منطقه جنوب فارس زیرساخت های مناسب سطح الارضی داریم که می توان گاز را فرآورش کرد و پس از این پیگیری می گردد که توسعه انجام گردد.

دهقان در ادامه با بیان اینکه اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد گفت: از آن موقع درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش نفت و گاز هستیم در حوزه اکتشاف ما امروز در جایی هستیم که از نظر توان داخلی و دانش فنی و تجهیزات می توانیم اعلام کنیم که خودکفا هستیم و کار توسط شرکت های ایرانی انجام می گردد و شاهد آ ن امضای دو قرارداد لرزه نگاری پروژه های پانیذ و باشت است که امروز انجام شد.

وی با بیان اینکه 75 درصد ذخائر گازی و 20 درصد کل ذخائر نفت بعد از انقلاب کشف شده است گفت: ما در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد متر مکعب منابع گازی در اختیار داریم که به ترتیب در رتبه چهارم و دوم جهان قرار داریم و مجموعا به لحاظ ذخائر هیدروکربوری مقام اول را داریم.

دهقان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف به خودکفایی های خوبی دست یافته ایم، اضافه نمود: اکتشاف اولین زنجیره است و اگر این حلقه نباشد زنجیره ایجاد ارزش در نفت و گاز وجود ندارد بنابراین اهمیت استراتژیک دارد علاوه بر اکتشاف پروژه های توسعه ای و ازدیاد برداشت و نگهداشت نیز در حال حاضر توسط شرکت های ایرانی انجام می گردد مثل پروژه گوره به جاسک که پیمانکار ایرانی اجرا می نماید و 80 درصد تجهیزات نیز ایرانی است واین بیانگر عزم جدی بر حمایت از کالا و دانش ایرانی است و در آینده نیز این حمایت حداکثر خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حجم اکتشاف اجرا شده نشان می دهد که این روند ادامه دارد و کماکان پتانسیل عظیم کشف نشده داریم اظهار داشت: با لرزه نگاری و حفاری و تفسیر اطلاعات به حجم ذخائر و ثروت کشور اضافه می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 470

به "درآمد 40 میلیارد دلاری ایران از کشف میدان گازی ارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد 40 میلیارد دلاری ایران از کشف میدان گازی ارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید