روزشمار: 9 خرداد؛ فتح اورست برای اولین بار توسط ادموند هیلاری و نتسینگ نورکی

به گزارش تا بینهایت، در 29 می سال 1953 میلادی، اورست، توسط ادموند هیلاری از انگلیس و نتسینگ نورکی از هند فتح شد.

روزشمار: 9 خرداد؛ فتح اورست برای اولین بار توسط ادموند هیلاری و نتسینگ نورکی

قبل از فتح قله اورست برای اولین بار، گروه ها و افراد دیگری برای صعود به قله این کوه تلاش نموده بودند و حتی جان خود را بر سر این راه گذاشتند. در سال 1951 میلادی شیپتن، کوهنورد انگلیسی راهی از جنوب این کوه کشف نمود که صعود بر این قله را ممکن کرد. سال بعد از آن نیز هیئت کوهنوردان سوئیسی تا ارتفاع 8600 متری صعود کردند.

این قله با 8848 متر ارتفاع در سلسله کوه های هیمالیا و در کشور نپال قرار گرفته است. پس از فتح قله اورست در 29 می 1953، گروه های کوهنورد دیگری از سایر کشورها نیز توانستند به قله کوه دست یابند و آن را فتح کردند. با این همه، بلندترین قلّه سلسله کوه های هیمالیا به نام جورج اورست نقشه بردار انگلیسی که در سال 1866 میلادی درگذشت، نامیده شده است. وی در سال 1841 پیروز به کشف قله این کوه شده بود، اما علی رغم 8 بار صعود به قلل هیمالیا، نتوانست به قله ای که خود کشف نموده بود، صعود کند.

در سال 1856 میلادی، در طرح نقشه برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست که در آن زمان با نام قله 15 شناخته می شد، به مقدار 8840 متر گزارش شد. در همین سال، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد. واگ نمی توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چرا که در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام چامولونگما برای قرون متمادی در میان تبتی ها و نپالی ها رایج بود.

ارتفاع قله کوه اورست از سطح دریا معادل 8848 متر (29029 پا) است. این کوه در رشته کوه های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است.

قله اورست توجه بسیاری از کوه نوردان در تمام رده ها را جلب نموده است. از کوه نوردان حرفه ای و مجرب تا کوه نوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا توسط کوه نوردان حرفه ای راهنمایی شوند و صعودی کامل و پیروزیت آمیز را رقم بزنند. با وجودی که جهت استاندارد صعود این کوه، حاکی از عدم احتیاج به تجهیزات و حربه های حرفه ای و سخت است، عوامل خطرآفرین طبیعی از قبیل بیماری ارتفاع، بادهای شدید و آب و هوای نامطلوب نیز وجود دارند.

تا انتهای فصل کوه نوردی سال 2007، 3679 صعود به قله از سوی 2436 نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان 210 نفر را گرفته است که علاوه بر آن هشت نفر نیز بر اثر طوفانی شدید در سال 1996 جان خود را از دست دادند.

اورست کوهی است که قله آن بیشترین ارتفاع از سطح آب های آزاد را داراست. با این حال کوه هایی دیگری نیز وجود دارند که مدعی لقب بلندترین قله های زمین هستند. کوه مانو کیا در هاوایی، کوهی است که اگر ارتفاع آن از پایه آن اندازه گیری شود، بلندترین قله زمین خواهد بود. ارتفاع آن از پایه به 10200 متر می رسد، با وجودی که تنها 4205 متر از آن بالاتر از سطح دریا می باشد.

همچنین به دلیل شکل خاص کره زمین، شعاع کره زمین در استوا بیشترین مقدار است. آتشفشان چیمبورازو در اکوادور، آمریکای جنوبی فقط یک درجه با استوا فاصله دارد در حالی که این مقدار برای اورست 28 درجه است. فاصله قله چیمبورازو از مرکز زمین 6384.4 کیلومتر است و این فاصله برای اورست 6382.3 کیلومتر است که دقیقاً 2168 متر از اورست بیشتر است.

کوه نوردان منبع کسب درآمد توریستی قابل توجهی برای کشور نپال هستند. دولت این کشور تمامی کوه نوردان را مستلزم به پرداخت مبلغ زیادی برای دریافت جواز صعود می کند که این مبلغ چیزی در حدود 25 هزار دلار آمریکا به ازای هر نفر می باشد.

در همین روز:

1. تصرف بندر قُسطَنطنیّه پایتخت امپراتوری روم شرقی توسط ترکان عثمانی (1453 میلادی)

2. اختراع بالگرد توسط سیکورسکی مبتکر لهستانی (1908 میلادی)

3. هواپیمای چنس ووت اف4یو کرسر اولین پرواز خود را انجام داد. (1940 میلادی)

4. زلزله ای به بزرگی 5.8 ریشتر در بولونیا واقع در شمال ایتالیا 28 کشته برجای گذاشت. (2012 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 525

به "روزشمار: 9 خرداد؛ فتح اورست برای اولین بار توسط ادموند هیلاری و نتسینگ نورکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 9 خرداد؛ فتح اورست برای اولین بار توسط ادموند هیلاری و نتسینگ نورکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید