رونمایی چین از بزرگ ترین تلسکوپ نوری آسیا ، نسخه مشابه جیمز وب روی زمین (تور ارزان چین)

به گزارش تا بینهایت، چین اخیرا از بزرگ ترین تلسکوپ اپتیکال خود رونمایی نموده که نسخه زمینی تلسکوپ فضایی جیمز وب است.

رونمایی چین از بزرگ ترین تلسکوپ نوری آسیا ، نسخه مشابه جیمز وب روی زمین (تور ارزان چین)

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، دانشگاه پکن تصمیم گرفته است که بزرگ ترین تلسکوپ نوری را در آسیا بسازد. هدف این پروژه که EAST نامگذاری شده، ساخت یک تلسکوپ اصلی با دیافراگم 6 متر تا سال 2024 است. این آینه تا سال 2030 تا 8 متر بزرگتر خواهد شد.

طبق بیانیه دانشگاه پکن، این تلسکوپ قابلیت های رصد چین در نجوم نوری را تا حد زیادی بالا می برد. عنوان EAST که مخفف Expanding Aperture Segmented Telescope است، نام مناسبی است چرا که این تلسکوپ تبدیل به اولین تلسکوپ نوری در سطح دنیای در نیم کره شرقی زمین خواهد شد.

یا مناسب است زیرا این مرکز تبدیل به اولین تلسکوپ نوری در سطح دنیای در نیمکره شرقی خواهد شد. تاسیسات پیش رفته رصد در نیمکره غربی در مکان های اطراف مائونا کیا در هاوایی، آتاکاما در شیلی و جزایر قناری در سواحل شمال غربی آفریقا قرار دارند.

فاز اول پروژه EAST ساخت آینه ای متشکل از 18 قطعه آینه شش ضلعی است که به آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا شباهت دارد و درست مثل آینه این تلسکوپ، قطر آینه EAST هم حدود 6 متر است.

اما برخلاف جدیدترین تلسکوپ فضایی که در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین در دومین نقطه لاگرانژ خورشید-زمین می چرخد، EAST در نزدیکی شهر لنگهو در استان چینگهای در فلات تبت در ارتفاع حدود 4200 متر ساخته می گردد.

فاز دوم، حلقه ای متشکل از 18 قطعه شش ضلعی دیگر را به دور آینه اضافه می نماید و تا سال 2030 قطر آن را به حدود 8 متر افزایش می دهد. دانشگاه پکن تخمین می زند که این پروژه بین 500 تا 600 میلیون یوان (69 تا 84 میلیون دلار) هزینه داشته باشد. چینگهای نیوز ماه گذشته گزارش داد که کار روی این پروژه به طور منظم در حال پیشرفت است.

علم نجوم نقش مهمی در فناوری و توسعه اجتماعی ایفا می نماید و جایزه نوبل فیزیک 2020 به دانشمندانی اعطا شد که سیاهچاله را در مرکز کهکشان راه شیری با استفاده از تلسکوپ های نوری قدرتمند از جمله تلسکوپ های دوقلوی کک در بالای مائونا کیا و تلسکوپ VLT در صحرای آتاکامای شیلی کشف کردند.

EAST بعلاوه پیشرفتی بزرگ برای قابلیت های نجومی چین است. این کشور بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم دنیا به نام FAST را ساخته و میخواهد رصدخانه فضایی بزرگی به نام Xuntian را هم در اواخر سال 2023 راه اندازی کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2193

به "رونمایی چین از بزرگ ترین تلسکوپ نوری آسیا ، نسخه مشابه جیمز وب روی زمین (تور ارزان چین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی چین از بزرگ ترین تلسکوپ نوری آسیا ، نسخه مشابه جیمز وب روی زمین (تور ارزان چین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید