ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی ها

به گزارش تا بینهایت، موزه بزرگ یزد با مشارکت سرمایه گذاران آلمانی در حال ساخت است و بازدیدکنندگان موزهای کشور 15 درصد افزایش یافته است.

ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی ها

مدیر کل موزه ها و اموال منقول و تاریخی کشور با اشاره به رشد 15 درصدی بازدیدنمایندگان موزه های کشور، بیان نمود:

لازمه پیشرفت بیشتر صنعت موزه داری در کشورمان به کارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای پیروز در این زمینه است که ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی ها نیز به همین دلیل دنبال می گردد.

دکتر محمدرضا کارگر با اشاره به فعالیت 60 موزه در کشورمان که در سال گذشته پذیرای 22.5 میلیون بازدیدنماینده داخلی و خارجی بوده اند، گفت:

به طور میانگین 15 درصد افزایش بازدید از موزه ها را در سال گذشته شاهد بودیم ولی این آمار با نسبتی غیر یکسان در موزه ها توزیع و به ایجاد عایدی منجر شده است.

بیش از 100 میلیون بازدیدنماینده از موزه های کشور فرانسه به عنوان یکی از کشوهای پیشتاز صنعت موزه داری، بازدید می نمایند، از مجموع این تعداد بازدیدنماینده، رقم بسیار ناچیزی از آن ها را مردم خود فرانسه شامل می شوند ولی خوشبختانه در کشور ایران، استقبال خوبی از سوی خود مردم ایران از موزه ها می گردد.

کارگر افزود:

البته با این وجود موزه های ایران از ظرفیت های بیشتری برخوردار هستند و باید کوشش کنیم تا هر ایرانی حداقل سالی یک مرتبه از موزه های کشور بازدید نمایند که در این صورت آمار بازدیدنمایندگان موزه ها با جمعیت کشورمان برابری خواهد نمود.

وی یکی از شاخص های مهم در ارزیابی عملکرد موزه ها را تعداد بازدیدنمایندگان فعال آن ها برشمرد. بازدیدنماینده فعال نیز فردی است که بی تفاوت و مانند یک ویزیتور از موزه نگذرد بلکه در حین بازدید، کنکاش، تفکر، تعمق و تبلیغ کند تا از این راه موزه ها مرزی میان بازدیدنماینده های فعال و غیرفعال شوند.

در واقع موزه داری علمی متشکل از سه بخش تجربه، علم و به کارگیری تکنولوژی است لذا در کشورهایی که پیشینه موزه داری بیشتری نسبت به کشورمان دارند، قطعاً تجربه بیشتر و پیشرفت و پیروزیت بیشتری نیز وجود دارد هر چند که ایران نیز در حوزه موزه داری نسبت به سابقه 80 ساله خود، جایگاه خوبی را داراست.

وی لازمه پیشرفت بیشتر در زمینه بروز شدن علم موزه داری را به کارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای پیروز در این حوزه خواند و بیان نمود:

موزه بزرگ یزد که با مشارکت سرمایه گذاران آلمانی در حال ساخت است نیز دقیقاً در همین جهت دنبال می گردد.

این مسئول برگزاری برنامه های مشترک با موزه های دیگر کشورها را نیز نوعی تعامل و تبادل علم و سرمایه در این حوزه برشمرد.

برنامه های مشترک تهران با موزه لوور فرانسه در کشورمان منجر به بازدید 13 هزار دنیاگرد داخلی و خارجی شد.

موزه های ایجاد شده در ایران از بالاترین استانداردهای موجود برخوردار هستند و موزه های قدیمی که با کیفیت پایین تری ایجاد شده اند نیز با ایجاد تحولاتی در بخش محتوایی آن ها در حال به روزرسانی هستند.

اولین موزه خودروهای کلاسیک کشور در یزد به عنوان موزه برتر سال جاری کشور، می تواند با آوردن اشیا و امکانات نو مانند خودرو بعضی افراد شاخص برای نمایش در این موزه، تحولی در این موزه ایجاد کند و حتی باعث جذب بازدیدنمایندگان قبلی نیز گردد.

وی حفظ میراث معنوی و ناملموس در کشورمان را ضروری خواند و گفت:

قطعاً ایجاد فضاهایی با نشاط و مطلوب باعث جذب دنیاگردان می گردد و یزد به عنوان یکی از اهداف و مقاصد دنیاگردان ایران و دنیا نیازمند چنین فضاهایی است.

کارگر با اشاره به این که یزد، شهری شناخته شده در دنیا با جاذبه های مختلف است، ارتقای زیرساخت های اقامتی استاندارد، ایجاد فرهنگ دنیاگرد پذیری با همکاری و مشارکت همه نهادها، اهتمام به محیط زیست و بافت تاریخی شهر را از عوامل مؤثر در افزایش جذب دنیاگردان بیشتر به این شهر خواند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1978

به "ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید