سانسورهای عجیب سریال میدان سرخ و فیلم مبارک

به گزارش تا بینهایت، تهران (پانا) - سانسورهای عجیب سریال میدان سرخ و فیلم مبارک یک بار دیگر موضوع سانسور را به رسانه ها کشانده است.

سانسورهای عجیب سریال میدان سرخ و فیلم مبارک

به گزارش شهروند، این روزها دو اتفاق مهم یک بار دیگر موضوع سانسور- آن هم سانسورهای بی علت و بی منطق و بی کارکرد- را در فضای مجازی سر زبان انداخته است: اتفاق عجیب و البته خنده داری که در اولین قسمت سریال میدان سرخ شاهدش بودیم- و تقریبا هم زمان با آن هم فیلم مبارک با بازی الناز شاکردوست را به نوعی شگفت انگیز و ناگهانی در رسانه های اجتماعی مطرح نمود. موضوعی که البته منحصر به این دو نمونه نیست- و بی شک در هر فیلم یا سریالی که به خصوص از تلویزیون پخش می شود، می توان رد پای این پدیده نامیمون را دید.

میدان سرخ

در قسمت نخست سریال میدان سرخ که به تازگی به شبکه نمایش خانگی آمده، بینندگان شاهد اتفاق بامزه ای بودند- که سروصدای بسیاری به پا کرد و واکنش های بی پایانی را سامان داد. یک نقض غرض کامل- که با سانسور موهای مهتاب کرامتی از طریق افزودن به روسری این بازیگر آغاز شد و البته در ادامه به واکنش های طنزآمیز کاربران و انتشار و مقایسه گسترده تصاویر اصلی و تصاویر سانسور شده میدان سرخ انجامید- که بی تردید نهادهای مجری این سانسور خواهانش نبودند!

سانسور موهای مهتاب کرامتی و در واقع روسری سازی برای این بازیگر که در یکی از سکانس های سریال نو میدان سرخ به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی رخ داد، حتی از سوی رسانه ها و روزنامه های رسمی هم مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته- که اغلب بر این باورند که این سریال پرستاره که با بازی حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، بهاره افشاری، رضا یزدانی و لیندا کیانی جلوی دوربین رفته، بیش از اینکه به خاطر ممیزی اعمال شده مورد تنبیه قرار گرفته باشد، از این اتفاق به نام یک ابزار تبلیغاتی در جهت مطرح نمودن نامش- آن هم در همان اولین قسمت- سود جسته است.

این روزنامه ها همچنین انگشت روی این موضوع گذاشته اند که نباید وجود امکان فتوشاپ کردن و تصحیح تصاویر تبدیل به یک ابزار آزارنده شود. ترمیم پوشش مهتاب کرامتی و نمایش چهره سانسور شده این بازیگر در سریال میدان سرخ اما آزارنده و بی فایده جلوه می کند.

مبارک

دیگر جنجال رسانه ای مربوط به سانسور زمانی رقم خورد که در پخش تلویزیونی فیلم عروسکی مبارک ساخته محمدرضا نجفی حدود 20دقیقه از حضور و بازی الناز شاکردوست- که پیشتر مجوز نمایش گرفته و در سینما هم به نمایش درآمده بودند، حذف شد. البته بخشی از تصاویر این بازیگر هم شامل روتوسکوپی شده بود- که این هم مانند مورد مهتاب کرامتی واکنش های تند کاربران فضای مجازی را موجب شد.

حذف نزدیک به 20 دقیقه از بازی یک بازیگر اتفاقی نیست که در سکوت برگزار شود. در مورد فیلم مبارک هم اندک زمانی بعد از این اتفاق، خبر در فضای مجازی پیچید و دست به دست شد و انتقادهایی را در پی داشت.

این اتفاق البته مانند سانسورهای سریال میدان سرخ در سکوت مطلق مجریان ممیزی برگزار نشد و مدیر شبکه امید سیما در گفت وگو با خبرگزاری صبا درباره علت حذف این 20دقیقه بحث انگیز از این فیلم رئال انیمیشن توضیحاتی داد- و حذف حدود 25 دقیقه از این فیلم یک ساعت ونیمه را مربوط به نحوه پوشش الناز شاکردوست نام کرد.

این مدیر تلویزیونی درباره علت ممیزی دوباره اثری که مجوز وزارت ارشاد را دارد، گفت که چارچوب های سینما و صداوسیما با یکدیگر فرق دارد و در ادامه هم افزود که به نام یک مدیر شبکه، سیاست گذار نحوه اصلاحات نیستم: مثلا در بحث نمایش آلات موسیقی؛ ما جشنواره موسیقی فجر را داریم، نمایش سازها در شبکه نمایش خانگی و سینما هم مشکل و مانعی ندارد، ولی تلویزیون استانداردهای خود را برای نمایش موسیقی و آلات آن دارد و این استانداردها در دست مدیران شبکه ها نیست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1803

به "سانسورهای عجیب سریال میدان سرخ و فیلم مبارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانسورهای عجیب سریال میدان سرخ و فیلم مبارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید