ضرورت تمرکززدایی سرمایه گذاری از مشهد مبتنی بر نیازسنجی

به گزارش تا بینهایت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تمرکز سرمایه گذاری در مشهد مبتنی برنیازسنجی و امکان سنجی نبوده است.

ضرورت تمرکززدایی سرمایه گذاری از مشهد مبتنی بر نیازسنجی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر عصر روز 14 شهریور در همایش بررسی راهکارهای تمرکززدایی سرمایه گذاری گردشگری از مشهد که هم زمان با نمایشگاه گردشگری مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اضافه نمود: در حال حاضر 50 درصد واحد هایحدود اقامتی کشور در مشهد واقع شده است واز280 طرح تاسیسات گردشگری حدود 70 درصد آن ها در این شهر است.

او یاد آورشد: با وجود این که بناهای تاریخی زیادی در استان وجود دارد و101 روستا و 17 شهر دارای بافت تاریخی هستند اما سرمایه گذاری ها در مشهد انجام می شود.

مکرمی فر با اشاره به تغییر رویکرد و احیای بافت های تاریخی روستاها و شهرها استان و نتایجی که این اقدامات داشته است، ادامه داد: در زمان انجام مطالعات مقدماتی بافت تاریخی روستای ریاب گناباد، برخی ها میراث فرهنگی را تحت فشار قرار می دادند که بنای تاریخی آن ها را 20 تا 30 میلیون خریداری کنیم و راضی به احیای بافت نبودند اما اکنون با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی دیگر حاضر به فروش خانه های تاریخی خود نیستند.

او اضافه نمود: در این روستا 9 اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت گرفته اند و با توجه به ثبت جهانی قنات قصبه گناباد رونق خوبی هم دارند،هم چنین در خواف نیز این گونه است و بوم گردی پوریعقوب خواف تا چند ماه دیگر رزرو شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: هدف این است که راهکارهایی را برای فرصت های سرمایه گذاری در شهرستان ها و تمرکز زدایی از مرکز استان را انجام دهیم.

مکرمی فر اضافه نمود: بوم گردی ها در روستاها اشتغال ایجاد و مهاجرت کمتر می شود و ماندگاری زائر در شهرستان ها و در نتیجه استان بیشتر می شود.

او گفت: در خراسان همه سرمایه گذاری ها در مشهد متمرکز شده است در حالی که در تربت جام مجموعه تاریخی شیخ جامی ظرفیت جهانی شدن را دارد و پرونده آن در حال تهیه برای ثبت جهانی است،هم چنین برج رادکان چناران یا نیشابور این گونه است.

مکرمی فر با بیان این که باید با امکان سنجی و نیازسنجی سرمایه گذاری ها به سمت شهرستان های پیرامونی استان هدایت شوند، اظهار کرد: این سرمایه گذاری تنها در یک مجموعه تاریخی و طبیعی نیست، بلکه در کارگاه های صنایع دستی نیز این گونه است.

او اضافه نمود: حدود یک ماه قبل از سند ثبت ملی بسک به عنوان روستای ملی صنایع دستی رونمایی شد، در این روستا 92 خانواده به ابریشم کشی مشغول هستند، در این روستا تولیدات اش یک روزهم در انبارهایش نمی ماند و تولیدات ابریشم در این روستا را پیش خرید می کنند و قبل از تولید هزینه اش را دریافت می کنند.

او هم چنین با اشاره به روستای بزد تربت جام گفت: در روستای بزد تربت جام تمام مردم روستا پارچه بافی می کنند، این روستا 1200 کارگاه پارچه بافی دارد. که همه تولید آن ها پیش فروش می شود.

مکرمی فر اضافه نمود: سرمایه برای کارگاه پارچه بافی 3 میلیون تومان است، هزینه تمام شده هر متر 7 هزار تومان و فروش هر متر 17 هزار تومان است.

او ادامه داد: هم چنین در شهرستان فیروزه معدن اش حدود 2 کیلومتر عمق دارد و این معدن ریل گذاری شده است و آب و واگن و چارسوق دارد و همه ظرفیت های لازم برای گردشگری ژئو توریسم را دارد. و اگر چه می تواند درآمد گردشگری آن از برداشت بالاتر باشد.

او یادآور شد: این معدن از نیشابور تا معدن 17 کیلومتراست ولی 2 کیلومتر جاده اش خاکی است، هم چنین درنزدیکی معدن ملی برای فروش ندارد که برنامه ریزی هایی برای رفع این چالش ها در حال انجام است.

او گفت: ما کاروانسرای مهر سبزوار تاکنون 3 بار مناقصه واگذاری آن فراخوان شده است اما متقاضی نداشته است در حالی که سالانه 9 میلیون مسافر از جاده کنار آن عبور می کنند. این فرصت سرمایه گذاری ها باید احیا شود.

او شرح داد: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون نتوانستیم امکان سنجی درستی انجام دهیم تا ظرفیت ها و قابلیت ها را از مرکز به شهرستان ها تعمیم دهیم،امیداوریم این همایش منشاء و راهکاری برای تمرکززدایی از مرکز به شهرستان های استان باشد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته مشهد از 11 شهریور دایر و تا انتها 15 شهریور پذیرای علاقه مندان است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 35

به "ضرورت تمرکززدایی سرمایه گذاری از مشهد مبتنی بر نیازسنجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تمرکززدایی سرمایه گذاری از مشهد مبتنی بر نیازسنجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید