علاوه بر داستان، نظریه هم بخوانید
به گزارش تا بینهایت، محمدرضا شمس در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) به علت سابقه طولانی و پرکاری که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد، کتاب های تخصصی و داستانی متنوعی را به مخاطبان معرفی نموده است که عبارت اند از: کتاب های تخصصی بازی متن و تصویر و درآمدی بر روینمودهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک اثر ماریا نیکولایوا و کتاب های داستانی بیشه زار کیت و پسری که با پیراناها شنا کرد نوشته دیوید آلموند، کمی تا قسمتی معمولی به قلم باربارا دی، قصه گوی جنگل سیاه اثر کریستین مک کی هایدکر، خالی نوشته اعظم مهدوی، من مترسکم ولی می ترسم به قلم احمد اکبرپور و وقت قارقار اثر بابک صابری.
وی درباره اینکه چرا کتاب بازی متن و تصویر را پیشنهاد می نماید گفت: خانم ماریا نیکولایوا یکی از برجسته ترین نظریه پردازان ادبیات کودک و نوجوان است. نظریه های او تأمل برانگیز و بسیار کاربردی هستند؛ زیرا ما در ایران در زمینه داستان های تصویری، کتاب مناسبی چاپ ننموده و به بازار عرضه ننموده ایم. این کتاب، منبع بسیار خوبی برای نویسندگانی است که می خواهند داستان تصویری بنویسند؛ چون به آنها شناخت کافی می دهد. آنها ابتدا با داستان تصویری و تفاوت آن با داستان تصویردار یا مصور آشنا می شوند و پی می برند که نقش تصویر و متن در چنین آثار چیست. بعلاوه کتاب های بسیاری را که در این زمینه در خارج از ایران چاپ شده است هم خواهند شناخت.
شمس درباره کتاب درآمدی بر روینمودهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک هم اضافه کرد: این اثر، جزو کتاب هایی است که ضروری است دوستان نویسنده، دست اندرکاران ادبیات یا هر شخصی که به نوعی در صنعت نشر کار می نماید آن را بخواند؛ زیرا بسیار کتاب جامع و کاملی است.
این نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان از دلایل معرفی داستان ها و رمان هایی که در ابتدای مطلب ذکر شد هم برایمان گفت. محمدرضا شمس ضمن اشاره به دو داستان بیشه زار کیت و پسری که با پیراناها شنا کرد، قلم دیوید آلموند را قوی دانست و شرح داد: دیوید آلموند یکی از نویسندگان بزرگ و مطرح دنیاست که برنده جایزه هانس کریستین آندرسن است. بیشه زار کیت جزو اولین نوشته های اوست که رمانی است بسیار زیبا و پر از حادثه، نکات مجذوب نماینده و لحظه های ناب که شما را با ترس و دلهره آشنا می نماید. این داستان با اسطوره ها و داستان های قدیمی پیوند دارد و نویسنده خط داستانی خیلی قوی و روایت بسیار مجذوب نمایندهی را برای این اثر فراهم نموده است. قصه های متعددی در این کتاب است که برخی هایشان خیلی واقعی به نظر می آیند؛ مثل قصه ای که درباره آدم های نخستین است و زنی در پی بچه اش می گردد و ناگهان در همان لحظه زندگی شخصیت اصلی داستان هم حضور دارد و با هم گفت وگو می نمایند.
وی ادامه داد: پسری که با پیراناها شنا کرد از داستان های نو آلموند است. در این داستان نوع روایت کاملا فرق می نماید و امروزی می گردد. نویسنده در جاهای مختلف داستان، مخاطب را به همراهی دعوت می نماید تا کاری را با هم انجام دهند. از این نظر صمیمتی در اثر ایجاد می گردد که روایت را مجذوب نماینده نموده است.
محمدرضا شمس درباره کتاب قصه گوی جنگل سیاه شرح داد: این اثر، یک رمان فانتزی جانوری است که نشان می دهد نویسنده در زندگی جانوران دقت و کنکاش نموده و آنها را می شناسد؛ زیرا تصویرهایی که به مخاطب ارائه می دهد، توصیف هایی که می نماید و دیالوگ هایی که به کار می برد خیلی دقیق هستند و انگار واقعا آن حیوان دارد صحبت می نماید. داستان به زبان حیوانات نزدیک است؛ به این علت که اگر می خواهد فاصله ای را بگوید با دم یا شاخ حیوان معین می نماید. نویسنده کتاب، به جزئیات کارش فکر نموده است و این مسئله می تواند درسی باشد برای نویسندگان امروز ما که می خواهند داستان جانوری بنویسد تا ببینند چقدر دقت عمل و ریزه کاری در این آثار وجود دارد.
این نویسنده درباره داستان های تألیفی پیشنهادی اش نیز نکاتی ارائه داد. او داستان خالی را یک داستان عاطفی خواند و بیان نمود: در این داستان، بچه ای مادرش را از دست داده است و جای خالی او به یک شخصیت تبدیل می گردد. خانم اعظم مهدوی به خوبی از عهده این سوژه برآمده و یک داستان تأثیرگذار نوشته است.وی درباره دو کتاب تألیفی دیگر نیز گفت: کتاب من مترسکم ولی می ترسم آقای احمد اکبرپور جزو کارهای لطیف و قشنگ است. داستان های زیادی درباره مترسک ها نوشته شده است؛ ولی این داستان به علت نگاه لطیف و شاعرانه نویسنده با تمام آثار دیگر فرق دارد. وقت قارقار اثر آقای بابک صابری را هم من دوست دارم و توصیه می کنم مخاطبان آن را بخوانند؛ چون نگاه نویی به داستان و مسئله مدرسه دارد. به نظرم او از نویسندگانی است که این مسائل را به خوبی درک می نماید.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران