فهرج، روستایی فوق العاده زیبا در دل کویر

به گزارش تا بینهایت، روستاها چه در دل جنگل های سرسبز شمال باشند یا در دل کوهستان های سنگی یا حتی در کویر تفته جنوب باز هم مملو از زندگی هستند و مخاطبان خاص خود را دارند. با ما همراه باشید برای آشنایی با روستای تاریخی فهرج در استان یزد.

فهرج، روستایی فوق العاده زیبا در دل کویر

به گزارش خبرنگاران از نمناک، روستای فهرج از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد، در 22 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در جهت جاده یزد-بافق قرار گرفته است. این روستا از سطح دریا 1270 متر ارتفاع دارد و آب وهوای آن نیمه بیابانی است. روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته محدود می گردد.

تاریخچه روستا فهرج

قدمت روستای فهرج به پیش از اسلام مربوط است. آثار به جا مانده در فهرج، موید قدمت و پیشینه تاریخی آن است. از جمله آن آثار می توان به مسجد جامع تاریخی روستا اشاره نمود که بنای آن به دوره قبل از اسلام منسوب است. بعضی منابع، قدمت روستای فهرج را در حدود پنج هزار سال ذکر نموده اند. این روستا در گذشته های دور، دروازه الیساتیس و یکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاریخی یزد قدیم بوده است.

وجه تسمیه

نام روستا نیز به قبل از اسلام مربوط است. نام اولیه آن فرافر بوده است که با گذشت زمان، در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به پهره یا پهرشت و پس از آن به فهرج تغییر یافته است.

مردم فهرج به زبان فارسی با لهجه یزدی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد روستا فهرج

زراعت، باغداری، دامداری و فعالیت های معدنی، مشاغل عمده مردم روستای فهرج هستند. فهرج شاخص ترین روستای استان در مورد کشت گلخانه ای است. محصولات عمده زراعی و باغی روستا شامل گندم و جو، ارزن، ماش، پسته، انگور، هلو، زردآلو و آلوچه است.

دامداری نیز در روستا فهرج رونق دارد و انواع لبنیات و گوشت در آن فراوری می گردد. قالی بافی و ریسندگی از دیگر فعالیت های مردم این روستاست.

روستای کویری فهرج با بافت مسکونی نیمه متمرکز، به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در میان دشت استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه ها عمدتا شامل خشت، گل، آجر و آهن است. مسجد جامع در کانون روستا واقع شده و پیرامون آن را بافت مسکونی قدیمی روستا دربرگرفته است

جاذبه های گردشگری روستای فهرج

روستای دشتی فهرج، با معماری سنتی، آثار تاریخی بسیاری دارد و جلوه های یک روستای کویری را به نمایش گذاشته است. از مهم ترین جاذبه های تاریخی این روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج

این مسجد بزرگ دو شبستان تابستانی و زمستانی دارد. منار گلی مسجد از شاخصه های اصلی آن به شمار می آید که از فاصله دور قابل مشاهده است.

ستون های مسجد، بزرگ و مستحکم است و تزیینات معماری آن در ظرافت گچبری ها و سقف بلند آن انعکاس یافته است.

قدمت مسجد جامع فهرج به نیمه اول قرن اول هجری می رسد. ساختمان اصلی بنا از آثار دوره ساسانیان است که با ورود اسلام (خلافت عمر) به مسجد تبدیل شده است.

آب انبار حسینیه

قدمت این آب انبار به دوره های پیش از اسلام مربوط است و در حاشیه آن مراسم تقدیس آب برگزار می شده است. پس از اسلام نیز، این آب انبار مورد استفاده قرار گرفته است. در مدخل ورودی آن بر کتیبه ای سنگی به خط نسخ این جمله منقور شده است:

بسم الله الرحمن الرحیم وقف نمود توفیق آثار آقا محمد جواد ولد مرحوم آقا ابوتراب بافقی تمامی بیست و پنج اصله درخت توت ماکوبی واقعه در قریه فهرج به مقام باغ عمارت که مومنین و مسلمین از آن خورده ثواب آن را به روح کثیرالفتوح شاه نجف و شاه شهید و امام غریب و حضرت عباس قربت نمایند.

جاذبه های گردشگری فهرجمسجد علاقبندی (علی قوندی)

این مسجد تاریخی که متاسفانه خرابه هایی از آن به جا مانده است، گچبری های بسیار زیبایی دارد.

مجموعه تاریخی شهدای فهرج

این مجموعه کوچک در دو کیلومتری روستا واقع شده و آثار و ابنیه تاریخی متعددی در پیرامون آن وجود دارد. بعضی از آثار به جا مانده دره پیرامون آن را قبور اوایل دوره اسلامی و بعضی دیگر را به دوره های قبل از اسلام مربوط می دانند.

تکیه علاقمندی

بقایای به جا مانده از این اثر تاریخی که به قرن اول هجری مربوط است، به صورت متروکه درآمده است.

قلعه فهرج

قدمت این قلعه تاریخی به قرون 10 و 11 هجری قمری منسوب است و چشم انداز بسیار جذاب و زیبایی دارد.

مردم شناسی روستای فهرج

از مراسم ویژه این روستا می توان به برگزاری مجالس جشن و شادی در اعیاد ملی و مذهبی و مراسم نخل برداری و نخل گردانی در عاشورا اشاره نمود.

روستای تاریخی فهرج

موسیقی محلی در مراسم مختلف شادی و غم در میان مردم روستا صندلی ویژه ای دارد. موسیقی این روستا با سازهای بادی دهنی و نوعی ساز شبیه سه تار نواخته می گردد.

مردم فهرج از پوشاک متنوعی استفاده می نمایند. اغلب مردان دستار یزدی بر سر می نهند. شلوارهای پاچین دار و ترمه های رنگارنگ از پوشاک عمومی زنان و دختران فهرجی به شمار می رود.

صنایع دستی روستای فهرج شامل انواع قالی با طرح و نقش قالی های کرمان و خراسان است. در این روستا حدود 600 دار قالی وجود دارد. ریسندگی، بافندگی و فراوری گونی و برزنت نیز در روستای فهرج رواج دارد.

جاذبه های گردشگری فهرج

از انواع غذاهای رایج روستای فهرج می توان به انواع آش های محلی مانند آش جو، ماش و سوپ اشاره نمود. مردم فهرج از گیاهان دارویی و طبیعی نوشیدنی های گرم و سرد از قبیل شربت شاتره، خاکشیر و چای آویشن تهیه می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1343

به "فهرج، روستایی فوق العاده زیبا در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرج، روستایی فوق العاده زیبا در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید