قرار دادن سنسور جدید MIT در درون گیاه برای اندازه گیری سطح آرسنیک خاک

به گزارش تا بینهایت، محققان MIT سنسوری برای گیاهان توسعه داده اند که بدون آسیب زیان آور درون گیاه قرار گرفته و سطح آرسنیک خاک را اندازه گیری می نماید.

قرار دادن سنسور جدید MIT در درون گیاه برای اندازه گیری سطح آرسنیک خاک

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، محققان Singapore-MIT Alliance for Research and Technology (بازوی تحقیقاتی MIT در سنگاپور) پیروز به ساخت نوعی سنسور نوری برای گیاهان شدند که وجود عنصر سمی آرسنیک در خاک را تشخیص داده و سطح آن را اندازه گیری می نماید.

محققان می گویند ساخت سنسور مورد بحث مزایای قابل توجهی نسبت به روش های سنتی اندازه گیری آرسنیک در محیط داشته و استفاده از آن برای نظارت بر زمین کشاورزی و ایمنی غذا حائز اهمیت است. آرسنیک (Arsenic)، یک عنصر شیمیایی شبه فلز و سمی است که در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله برنج، سبزیجات و برگ های چای یافت می گردد. از آرسنیک و ترکیبات آن به عنوان آفت کش استفاده شده و برای سلامت انسان و همچنین اکوسیستم ضرر دارد.

قرارگیری طولانی مدت در معرض آرسنیک اثرات مخرب متعددی بر سلامت انسان از جمله سیستم قلبی عروقی می گذارد و می تواند مسائلی همچون دیابت، اختلال های مادرزادی، مسائل پوستی و سرطان بوجود آورد. آرسنیک برای گیاهان نیز مضر بوده و سبب اختلال در رشد آنها و از بین رفتن محصولات کشاورزی می گردد. سطح آرسنیک خاک می تواند در نتیجه فعالیت هایی مثل معدن کاری و ذوب فلزات افزایش پیدا کند.

سنسور توسعه داده شده توسط مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، تغییرات در سطح آرسنیک زمین را با تابش نور (خاصیت فلوئورسانس) نمایش می دهد. این سنسور بدون آسیب زیان آور به گیاه درون بافت آن قرار گرفته و نظارت آسان تر بر میزان آرسنیک جذب شده توسط گیاهان را امکان پذیر می نماید. به گفته محققان قراردادن سنسورها درون گیاهان می تواند این موجودات زنده را به ناظران آرسنیک در محیط زیست خودشان تبدیل کرد.

روش های کنونی برای نظارت بر سطح آرسنیک زمان بر بوده و به تجهیزات بیشتری احتیاج دارد، بنابراین اختراع سنسور مذکور پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به شمار می رود. MIT اشاره می نماید که این سنسورها در نوع خود اولین هستند و نسبت به روش های سنتی اندازه گیری آرسنیک مزایای بیشتری دارند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1411

به "قرار دادن سنسور جدید MIT در درون گیاه برای اندازه گیری سطح آرسنیک خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار دادن سنسور جدید MIT در درون گیاه برای اندازه گیری سطح آرسنیک خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید