چند نکته برای بدرقه نوروز و به در کردن سیزده

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران/سمنان فرمانده یگان حفاظت متابع طبیعی استان سمنان با اشاره به لزوم توجه ویژه به حفاظت از طبیعت زیبای بهاری در روز طبیعتث بر ضرورت رعایت اخلاق طبیعت گردی در روز 13 فروردین تاکید کرد.

چند نکته برای بدرقه نوروز و به در کردن سیزده

علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به روز طبیعت از هم استانیها خواست در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بیش از پیش در حفظ طبیعت این نعمت بزرگ الهی در همه مناسبت ها بکوشند .

وی شرح داد: مردم هرگونه خبر در زمینه پیشگیری از تخریب، تصرف و حریق به عرصه های منابع طبیعی، صید و شکار غیر مجاز را به طور شبانه روزی و فقط با گرفتن شماره تلفن 1504 و یا باتلفن139، 1540 (ستاد خبری یگان حفاظت) به اطلاع مسئولین ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و ادارات حفاظت محیط زیست استان سمنان برسانند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه سیزده بدر به تعبیری عام روز طبیعت نام گرفته اظهار کرد: سال های مدیدی است که مردم ایران زمین در روز 13فروردین شوق زیستن و تفرج یک روزه در دامان پر مهر طبیعت را گرامی داشته و این روز را در آغوش سبزه های تازه رسته سپری می کنند.

وی گفت: کارکنان اداره کل و شهرستانهای تابعه در این روز در ورودی مکان های جنگلی، مرتعی، تفرجگاه ها و پارک های جنگلی این استان بیش از 10 هزار تراکت و بروشورو کیسه زباله و بسته های شکلات در خصوص اهمیت حفاظت از مراتع، جنگلها و اراضی ملی وعرصه های منابع طبیعی واستفاده بهینه از فضای منابع طبیعی، اراضی ملی در بین مردم به خارج از شهرها و تفرجگاه ها عزیمت کرده توزیع می کنند.

ابوطالبی گفت: نیروهای یگان حفاظت اداره کل و شهرستانهای تابعه با همکاری اداره کل حفاظت و محیط زیست استان جهت اطلاع رسانی ترویجی و آموزشی بر حفاظت از اراضی ملی و عرصه های منابع طبیعی فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان این که در روز سیزده نوروز هر سال خانواده های ایرانی در چهار گوشه این خاک پهناور به آغوش طبیعت رفته و بار دیگر پروردگار را صمیمانه شکرگزاری می کنند افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از عموم هم استانیهای عزیز و گرامی درخواست می کند هنگام پناه بردن به طبیعت در روز سیزده بدر رعایت اخلاق طبیعت گردی را به همنوعان خود توصیه کنند.

طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با یادآوری اینکه این اداره کل سفارش دارد با رعایت هنجار های زیست محیطی و بویژه توجه به شعار بنیادین اخلاق طبیعت گردی این روز را به فرصتی جهت آشتی با طبیعت قرار دهند نه تخریب آن افزود: باید با سرلوحه قرار دادن این شعار جهانی طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم مانع از تخریب وآلودگی طبیعت کشور در روز سیزده نوروز شویم.

ابوطالبی اظهار کرد: متاسفانه همه ساله سیزده بدر به دلیل حضور ناگهانی میلیون ها نفر در عرصه های طبیعی موج گسترده ای از تخریب و آلودگی به جای می گذارد که جبران پیامد های ناگوار آن اگر نگوییم ناممکن اما دست کم اینکه بسیار سخت و پر هزینه است.

وی ادامه داد: این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل ها، مراتع و عرصه های منابع طبیعی را در بر می گیرد، زیرا این عرصه ها بسیار گسترده بوده و از سوی دیگر همچون پارک های ملی ومناطق حفاظت شده دارای ورودی های معین جهت کنترل حجم مسافران ورودی نیست.

چند نکته مهم برای جلوگیری از آسیب به طبیعت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر این که منابع طبیعی تجدید شونده از نعمت های بزرگ خدادادی هستند که حفاظت از این منابع ارزشمند و ثروت عمومی، وظیفه ملی ودینی همه ماست گفت: یکی از عواملی که باعث از بین رفتن این منابع می شود آتش سوزی و استفاده نادرست از طبیعت درایام نوروز به ویژه روزطبیعت (سیزده بدر) است که علاوه بر تخریب فضای سبز، باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های نادر گیاهی می شود.

ابوطالبی برای تداوم سر سبزی و حفاظت از منابع طبیعی استان و پیشگیری از ایجاد حریق در مراتع و پارکهای جنگلی، حفظ و حراست از منابع طبیعی توصیه کرد: از روشن کردن آتش در مراتع و پارک های جنگلی بخصوص مناطقی که دارای خار و خا شاک هستند جدا خوداری شود، برای تهیه غذا از وسایل گاز سوز صحرایی (پیک نیک) استفاده کنند، از کندن گیاهان، بوته ها وگلهای طبیعی به منظور حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن خود داری شود.

وی توصیه کرد: در صورت ضرورت و نیاز به آتش، ابتدا محوطه را از خار و خاشاک پاکسازی، سپس از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند و از ریختن زباله در طبیعت جدا خودداری شود.

وی خاطر نشان کرد: از انداختن ته سیگار روشن در حاشیه جاده ها و پارکهای جنگلی و مراتع خودداری کنید و با دیدن کمترین دود و آتش در صورت امکان آن را خاموش کنید و در غیر این صورت با تلفن 1504یا 139و با شماره 1540 تماس گرفته معینات دقیق منطقه را به پاسگاه ویژه منابع طبیعی اطلاع دهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2055

به "چند نکته برای بدرقه نوروز و به در کردن سیزده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته برای بدرقه نوروز و به در کردن سیزده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید