چین یک ماده معدنی نو در ماه کشف کرد

به گزارش تا بینهایت، دانشمندان چین با مطالعه نمونه های جمع آوری شده از ماه به وسیله فضاپیمای چانگ ای 5، یک ماده معدنی نو در قمر زمین کشف کردند.

چین یک ماده معدنی نو در ماه کشف کرد

دسامبر 2020 بود که کاوشگر چانگ ای-5 (Change-5) چین با حدود 1731 گرم نمونه سنگ و خاک ماه به زمین بازگشت. حالا نتایج مطالعه اجرا شده روی یکی از این نمونه ها باعث کشف ماده معدنی تازه ای شده است.

به گفته دانگ یائوتونگ (Dong Baotong) معاون سازمان انرژی اتمی چین (CAEA) این ماده معدنی نو چانگ ای سایت-وای (Changesite-Y) نام گرفته است. او در این باره اضافه نمود: این کشف یکی از دستاوردهای علمی بزرگ چین در زمینه علوم فضایی محسوب می گردد و پژوهش قدرتمندی است که با همکاری های بین صنعتی و بین شغلی در زمینه هوافضا و هسته ای ممکن شده است.

Changesite-(Y) یک کانی فسفات در کریستال ستونی است که در ذرات بازالت ماه یافت شده است. از 140 هزار ذره نمونه ماه، پژوهشگران مؤسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن با استفاده از روش های پیچیده مانند پراش پرتو ایکس، یک ذره تک بلوری را با شعاع حدود 10 میکرون شناسایی، تجزیه وتحلیل و تفسیر کردند تا در نهایت توانستند ماهیت تازه آن را تأیید نمایند.

اکنون کمیسیون نامگذاری و طبقه بندی مواد معدنی نو چین (CNMNC) و بعلاوه انجمن بین المللی کانی شناسی (IMA) هم ماده Changesite-(Y) را به عنوان یک ماده معدنی نو طبقه بندی نموده اند.

این ششمین ماده معدنی تازه ای است که به وسیله انسان روی ماه شناسایی شده است و بدین ترتیب چین به عنوان سومین کشور کاشف مواد معدنی ماه، در کنار آمریکا و روسیه قرار می گیرد.

در این کشف تازه، محققان چندین نهاد دیگر چین هم از جمله آموزشگاه علوم این کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت منابع طبیعی، مشارکت داشتند. این همکاری ها نتایج قابل توجهی برای افزایش درک بشر از روند شکل گیری و تکامل ماه و بعلاوه معین بهینه ترین روش ها برای استفاده از منابع آن دارد.

عکس کاور: ساختار بلوری ماده معدنی تازه

Credit: Beijing Research Institute of Uranium Geology

منابع: Interesting Engineering, CGTN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2126

به "چین یک ماده معدنی نو در ماه کشف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین یک ماده معدنی نو در ماه کشف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید