کوچکترین شاسی بلند بنز (GLA) چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش تا بینهایت، همواره برای موفقیت به انقلاب نیاز نداریم! گاهی اصلاح رویه های کلی ما را زودتر به مقصد می رساند. بنز هم این را فهمیده و پس از شش سال حضور در بازار جهانی و فروش بیش از یک میلیون دستگاه، پایان نسل اول مرسدسGLA را بازنشسته نموده تا دومین نسل آن را با اصلاحات اساسی وارد میدان کند. در نگاه اول این خودرو ممکن است فیس لیفت نسل اول به نظر برسد اما به محض ورود به درون کابین متوجه تغییرات گسترده اجرا شده روی آن نسبت به قبل خواهید شد.

کوچکترین شاسی بلند بنز (GLA) چه ویژگی هایی دارد؟

این خودرو که در کلاس کراس اوورهای نیمه لوکس و کامپکت قرار گرفته است، کوچک تر از دو سری GLC و GLB است و از موتورهای کوچک چهار سیلندر و توربو بهره می برد. شاسی بلند GLA که در نسل قبل در نسخه AMG به تعدادی اندک وارد ایران شد، فروش خوبی در اروپا داشته و سود مرسدس بنز در کوچک ترین رده ها را افزایش داد. حالا در نسل جدید با اصلاحات در بخش طراحی بیرونی و تغییر کامل معماری داخلی، می رود تا به عنوان مدل 2021 شانس خود را در بازارهای دنیای از نو تجربه کند. بنز که بزرگ ترین سهامدار بازار محصولات لوکس طی یک قرن اخیر در دنیا است، کوشش دارد با مدل GLA رودرروی لکسوس UX و ب.ام.و x1 بایستد اما آیا می تواند؟ باید دید مرسدس بنز GLA جدید چه در چنته دارد؟

ابعاد

ابعاد کلی نسل دوم GLA نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته، این خودرو 15 میلی متر نسبت به قبل کوتاه تر بوده اما فاصله بین دو محور آن 28 میلی متر رشد داشته است . بارزترین تغییر، افزایش ارتفاع نسل دوم این خودرو بوده، چراکه به لطف رشد 10 سانتی متری قد، ارتفاع کلی آن به 1610 میلی متر رسیده است. تغییر در ابعاد، تاثیر مستقیمی روی فضای داخل کابین داشته و حال سرنشینان ردیف عقب نسل دوم GLA فضای آرنج، شانه و پای بیشتری نسبت به قبل دارند. جایگاه های ردیف عقب این خودرو قابلیت تا شدن به صورت 40/20/40 را داشته و تا 14 سانتی متر قابلیت حرکت به جلو و عقب را دارند. ضمن اینکه تکیه گاه جایگاه ها در ردیف دوم نیز قابل تنظیم بوده تا ضمن به ارمغان آمدن راحتی بیشتر سرنشینان، بتوان وسایل با ابعاد مختلفی را در فضای بار قرار داد.

در مورد سرنشین جلو و راننده نیز باید اظهار کرد که آنها از فضای آرنج، شانه و سر بیشتری نسبت به قبل بهره می برند اما فضای پا برای آنها مقداری کاهش یافته است. افزایش 10 سانتی متری ارتفاع نسل دوم GLA باعث شده تا این خودرو بالاخره استایل کراس اوور مانندی به خود بگیرد و دیگر مشابه یک هاچ بک لیفت شده نباشد. مرسدس برای اینکه حس کراس اوور بودن این خودرو بیشتر از قبل گردد، عرض هر دو اکسل جلو و عقب را 46 میلی متر نسبت به قبل افزایش داده است.

قوای فنی و ساختار مهندسی

نسخه پایه مرسدس GLA که با پسوند 250 شناخته می گردد، به صورت جلو محرک بوده و به یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ مجهز شده است. این پیشرانه قادر به فراوری بیشینه قدرت 221 اسب بخار و بیشینه گشتاور 350 نیوتن متر است و نیروی فراوریی آن توسط یک جعبه دنده هشت سرعته دو کلاچه اتوماتیک به محور جلو منتقل می گردد. این نسخه قادر است طی 8.8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن نیز 209 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

با پرداخت مبلغ بیشتر امکان سفارش همین نسخه به صورت تمام چرخ محرک نیز وجود داشته که آنگاه پسوند فورماتیک (4Matic)نیز به نام آن اضافه خواهد شد. اگر به دنبال نسخه ای قدرتمندتر هستید، تریم AMG GLA 35 برای تان مناسب خواهد بود؛ چراکه قلب تپنده آن یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ بوده که قادر به فراوری بیشینه قدرت 302 اسب بخار و بیشینه گشتاور 400 نیوتن متر است. نیروی فراوریی پیشرانه توسط یک جعبه دنده هشت سرعته به هر چهار چرخ منتقل شده و این نسخه را قادر ساخته طی پنج ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن نیز روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

تجهیزات رفاهی

مرسدس به صورت آپشنال پکیج آفرود را روی این خودرو نصب می نماید که دارای سیستم کمکی پایین آمدن از تپه و همچنین نمایش انیمیشن خودرو در نمایشگر و نورپردازی ویژه در بیراهه نوردی خواهد بود. در اروپا نسخه پایه دیگری نیز برای GLA در دسترس است، این تریم GLA 200 نام داشته که به یک پیشرانه 1.33 لیتری توربو که توسط رنو طراحی شده، مجهز است. این پیشرانه بهینه قادر به فراوری بیشینه قدرت 161 اسب بخار و بیشینه گشتاور 250 نیوتن متر بوده که نیروی آن توسط یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می گردد. مجهزترین نسخه این کراس اوور کامپکت نیز تریم GLA 45 و GLA 45 S بوده که هر دو به یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مجهز شده اند. نسخه اول و ضعیف تر قادر به فراوری بیشینه قدرت 380 اسب بخار و بیشینه گشتاور 480 نیوتن متر بوده اما نسخه قدرتمندتر S قادر به فراوری بیشینه قدرت 416 اسب بخار و بیشینه گشتاور 500 نیوتن متر است.

منبع: دیوار
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 638

به "کوچکترین شاسی بلند بنز (GLA) چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین شاسی بلند بنز (GLA) چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید