یک پیشنهاد درباره مناسب سازی معابر برای معلولان

به گزارش تا بینهایت، یک فعال و کنشگر مسائل اجتماعی پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان های جدید دولتی و مجتمع های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... گردد.

یک پیشنهاد درباره مناسب سازی معابر برای معلولان

به گزارش خبرنگاران، رسول فلکی در گفت وگو با پانا به مناسبت روز جهانی معلولان (سوم دسامبر مصادف با 12 آذر)، ضمن انتقاد از عدم مناسب سازی معابر شهری برای سهولت رفت و آمد معلولان، توضیح داد: طبق ماده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات، سازمان ها و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، فراوری و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مند از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد. این در حالی است که با وجود تصریح قانونی این امر هنوز به صورت کامل در کشور محقق نشده است و معلولان بسیاری برای تردد در شهرها حتی کلانشهرها با مسائل فراوانی روبروند.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده حدود 10 تا 11 میلیون معلول در سطح کشور وجود دارد، گفت: یکی از شاخصه های سنجش عدالت در مدیریت شهری مناسب سازی و استانداردسازی فضاهای شهری برای استفاده عموم مردم از این فضاها است. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می نماید که بدانیم امروز معلولان بسیاری امکان تردد در فضاهای عمومی شهرها به واسطه مناسب نبودن معابر شهری را ندارند و عملا نمی توانند از این حق بدیهی و قانونی خود استفاده نمایند.

فلکی ادامه داد: البته مناسب سازی معابر شهری صرفا به منظور استفاده معلولان نیست بلکه امروز سالخوردگان بسیاری در کشور زندگی می نمایند که می توانند به واسطه این مناسب سازی معابر به راحتی و بدون یاری دیگران در شهرها تردد نمایند.

پیرشدن جمعیت کشور طی دو دهه آینده دلیل دیگری است که این فعال اجتماعی از آن به عنوان یکی از ضرورت های مناسب سازی معابر شهری نام برد و توضیح داد: فرایند سنی جمعیت و میزان زاد و ولد در کشور نشان می دهد جمعیت ایران در حال پیر شدن است لذا از همین امروز باید به فکر آینده بود و زیرساخت ها و بسترهای تردد آسان و با سهولت را برای پیران آینده کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به شاخصه های مناسب سازی معابر شهری گفت: تعریض پیاده روهای باریک، ممانعت از تردد موتورسیکلت ها، ساماندهی دستفروشان پیاده راه ها، رعایت استانداردهای لازم برای سوار شدن معلولان در وسایل حمل و نقل عمومی و پر کردن چاله های شهری از جمله اقداماتی است که در این زمینه باید برای آن چاره اندیشی گردد.

فلکی با بیان اینکه رضایتمندی همه شهفرایندان از امکانات شهری از جمله استانداردهای بین المللی است که امروزه در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار می گیرد، بهسازی و مناسب سازی معابر شهری را از جمله این استانداردها برشمرد و گفت: بدون تردید مناسب سازی معابر شهری رابطه مستقیمی با شادابی و نشاط اجتماعی معلولان دارد. معلولی که نتواند از خدمات شهری همچون سایر شهفرایندان استفاده کند خواه ناخواه به سمت گوشه نشینی سوق پیدا می نماید و این بدترین حالتی است که می توان برای یک معلول متصور شد، لذا مسئولیت اجتماعی همه سازمان ها و ارگان ها از شهرداری گرفته تا سازمان بهزیستی ایجاب می نماید گام های اساسی در این زمینه بردارند.

معماری ساختمان های سازمان های دولتی و خصوصی از دیگر مصائبی است که فلکی از آن به عنوان یکی از بزرگترین چالش های معلولان در تردد به این سازمان ها یاد کرد و گفت: امروز بسیاری از ساختمان های دولتی قدیمی هستند و از آنجا که فکری برای تردد معلولان نشده است، عملا امکان استفاده معلولان از آنها فراهم نیست. همچنین بسیاری از شرکت های خصوصی از چنین امکانی بی بهره اند و این مسئله معلولان عزیز را در پیگیری کارهای اداری و سازمانی با مسائل فراوانی روبرو نموده است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان های جدید دولتی و مجتمع های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 604

به "یک پیشنهاد درباره مناسب سازی معابر برای معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پیشنهاد درباره مناسب سازی معابر برای معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید