AMD در حال توسعه پردازنده&zwnj ARM برای رقابت با تراشه M1 اپل است

به گزارش تا بینهایت، اپل با رونمایی و استفاده از تراشه M1 در مک ها تکان شدیدی را در صنعت پردازنده های کامپیوتر ایجاد کرد. همان گونه که می دانید تراشه M1 اپل با وجود قدرت بسیار بالا مصرف انرژی بسیار کمی را دارد. با توجه به این موضوع آیا پردازنده ARM دیگری وجود دارد که بتواند با این تراشه ساخت اپل رقابت کند؟

AMD در حال توسعه پردازنده&zwnj ARM برای رقابت با تراشه M1 اپل است

به تازگی شایعه هایی منتشر شده اند که نشان می دهند پردازنده ARM جدید AMD برای رقابت با این تراشه جدید اپل آماده است. این اطلاعات توسط یکی از افشاگران اطلاعات مربوط به سخت افزار به نام Mauri QHD در توییتر منتشر شده است.

این شخص همچنین مدعی شده است که AMD در حال توسعه دو نسخه از این پردازنده جدید است. یک نسخه دارای حافظه رم داخلی و نسخه دیگر بدون حافظه رم داخلی. همچنین به نظر می رسد که نمونه های اولیه از این پردازنده آماده هستند.

در گذشته شرکت AMD در رابطه با امکان فراوری پردازنده های ARM هم تحقیقاتی را انجام داده است. برای نمونه در سال 2014 خبر هایی منتشر شدند که نشان می دادند این شرکت در حال توسعه پردازنده ی 64 بیت ARMv8 با اسم رمز K12 است. این شرکت در سال 2016 از پردازنده K12 Core رونمایی کرد.

در آن موقع به نظر می رسید که راهنمایی این پروژه توسط طراح پردازنده های AMD یعنی جیم کلر (Jim Keller) انجام می شد. اما بعد ها توسعه ای این پروژه متوقف شد. در ماه می (اردیبهشت ماه) سال جاری یکی از افشاگران اطلاعات به نام Komachi Ensaka برنامه آینده شرکت AMD درباره پردازنده هایش را منتشر کرد. در این اطلاعات جدید پردازنده ARM به نام K12 FFX به چشم می خورد که تاریخ رونمایی از آن در بازه ی سال های 2017 تا 2022 در نظر گرفته شده است.

  • بهترین پردازنده های AMD که می توان در سال 2020 خریداری کرد

جالب است بدانید که مدیر عامل AMD یعنی لیسا سو (Lisa Su) در ماه ژانویه (دی ماه) در CES 2021 حاضر خواهد شد و اطلاعاتی را درباره پردازنده های Zen 3 رایزن 5000 برای دستگاه های قابل حمل، پردازنده های دارای واحد گرافیکی با اسم رمز Cezanne، پردازنده های سرور Epyc Milan و به احتمال زیاد واحد گرافیکی RDNA-2 برای دستگاه های قابل حمل ارائه خواهد داد. به نظر می رسد که تا زمان برگزاری این رویداد باید صبر کنیم تا ببینیم در آن موقع صحبتی از پردازنده K12 خواهد شد یا نه.

  • هر آنچه باید درباره پردازنده اپل M1 بدانید

البته هنوز زود است که بخواهیم این شایعه تازه منتشر شده را جدی بگیریم. اما با توجه به سابقه AMD در فراوری پردازنده K12 Core و قدرت ثابت شده مک های جدید دارای چیپست M1 می توانیم انتظار داشته باشیم که شایعه های منتشر شده درباره ی این پردازنده ARM حقیقت داشته باشند.

همان گونه که می دانید AMD با رونمایی از پردازنده های جدید و رقابت با اینتل توانسته است بر سلطه این شرکت در فراوری پردازنده های کامپیوتر سرانجام دهد. همچنین نتایج نظرسنجی استیم نشان می دهد که در حدود %25 کاربران از پردازنده های ساخت AMD استفاده می نمایند. با توجه به این موضوع، رونمایی از یک پردازنده ARM توسط AMD می تواند اقدام زیرکانه ای توسط این شرکت باشد.

  • پردازنده (CPU) چیست و چه کارهایی را انجام می دهد؟

منبع: Techspot

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1353

به "AMD در حال توسعه پردازنده&zwnj ARM برای رقابت با تراشه M1 اپل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AMD در حال توسعه پردازنده&zwnj ARM برای رقابت با تراشه M1 اپل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید