آمریکا برای توسعه شبکه 5G از شرکت های غربی رقیب هواوی یاری می گیرد

به گزارش تا بینهایت، در حال حاضر شرکت هواوی عنوان بزرگترین فراوری کننده تجهیزات شبکه های مخابراتی را در اختیار دارد و بسیاری از کشورهای برای راه اندازی و توسعه شبکه 5G از این شرکت چینی یاری گرفته اند. اما داستان درباره آمریکا کمی متفاوت است؛ پس از جنگ تجاری آمریکا و چین و به تبع آن متهم شدن هواوی به یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا، دولت ترامپ همیشه سعی کرد از شرکت های غربی رقیب در توسعه شبکه 5G ایالات متحده یاری بگیرد.

آمریکا برای توسعه شبکه 5G از شرکت های غربی رقیب هواوی یاری می گیرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

تجهیزات شبکه هواوی با کیفیت بالا و قیمت مناسب خود در سطح دنیا شناخته شده هستند، اما این شرکت به روابط نزدیک با دولت کمونیستی چین نیز مشهور است و همین موضوع باعث شده تا مقامات آمریکایی درباره استفاده از تجهیزات و محصولاتش نگران باشند. آن گونه که مقامات دولت ترامپ در سال گذشته میلادی مدعی شدند، فراوریات هواوی به در پشتی مهجز هستند که امکان نفوذ و جمع آوری اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران و ارسال آن ها به پکن را فراهم می نماید. البته کمپانی چینی همیشه این اتهام را رد نموده است.

در ماه نوامبر، FFC که مدیریت صندوق خدمات دنیای (USF) را برعهده دارد، هواوی را از دریافت پول از این صندوق منع کرد. این صندوق هر سال مبلغی معادل 8.5 میلیارد دلار را برای تامین اینترنت در مناطق روستایی و کم درآمد آمریکا صرف می نماید. اگرچه این نهاد در نام خود از عنوان دنیای استفاده نموده است، اما منبع مالی آن هزینه ای است که به صورت ماهانه در قبض مشترکان آمریکایی محاسبه می گردد. همچنین، FCC در نظر دارد تا اپراتورهای محلی را ملزم کند هرگونه تجهیزات و فراوریات هواوی را از شبکه های 3G و 4G خود حذف نمایند. طبق محاسبات این نهاد، انجام این کار به دو سال زمان و حدود 1.89 میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد.

اما آمریکا به ممنوعیت فعالیت هواوی در خاک خود راضی نشده و از متحدانش نیز درخواست نموده است تا در توسعه شبکه های نسل پنجم خود از تجهیزات این شرکت استفاده ننمایند. با وجود این که کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن از هشدار آمریکا تبعیت کردند، اما آلمان و بریتانیا از همکاری خود با هواوی در توسعه شبکه های 5G خبر می دهند. پیش از این ، بوریس جانسون (نخست وزیر بریتانیا) پس از اعلام هشدار از سوی آمریکا، این پرسش را مطرح نمود: راهکار های جایگزین چیست؟

در سوی دیگر، فرانسه اعلام نموده می تواند نسل بعدی شبکه های خود را با یاری نوکیا و اریکسون توسعه دهد و از این دو شرکت اروپایی به عنوان جانشین هواوی نام برده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، اکنون ایالات متحده نیز فهرستی از چند شرکت را تهیه نموده است که می توانند به عنوان جایگزین هواوی به این کشور در تامین تجهیزات شبکه نسل پنجم یاری نمایند.

برنامه راهبردی دولت ترامپ این است که سازمان های مخابراتی و شرکت های فناوری آمریکا در همکاری با یکدیگر از استانداردهای مهندسی جدیدی رونمایی نمایند که به توسعه دهندگان بخش نرم افزاری شبکه های 5G اجازه دهد تا کدهای خود را روی سخت افزار فراوری شده توسط هر شرکتی اجرا نمایند. این اقدام می تواند تا حد زیادی استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه های 5G آمریکا را کاهش دهد. لارنس کودلو، مشاور مالی کاخ سفید، از شرکت های مایکروسافت، دل و AT&T به عنوان شرکای دولت در این طرح نام برده است. او درباره این طرح می گوید:

در ماه اکتبر و چند ماه پس از اعلام قرار دریافت هواوی در فهرست وزارت بازرگانی آمریکا، دولت ترامپ متوجه شد که هیچ یک از فراوری نمایندگان آمریکایی تجهیزات رادیویی به انتقال سیگنال از گوشی های تلفن همراه و برج های مخابراتی احتیاج نداشتند. مقامات دولت آمریکا در جلسات متعدد با کمپانی هایی آمریکایی سیسکو و اوراکل، از این دو شرکت درخواست کردند تا به جمع شرکت هایی بپیوندند که در زمینه توسعه 5G با دولت همکاری دارند؛ اما هر دو شرکت اعلام کردند که زمان و سرمایه کافی برای این کار را ندارند. با کنار رفتن این دو شرکت بزرگ و عدم اعتماد ایالات متحده به هواوی به دلیل نگرانی از روابطش با دولت چین، آمریکایی ها به دنبال سرمایه گذاری در نوکیا و اریکسون بودند تا از این طریق بتوانند آن ها را به همکاری ترغیب نمایند.

طبق اعلام آقای کودلو، به نظر می رسد اکنون این برنامه گسترده تر شده است:

او در ادامه و به نقل از مایکل دل، بنیان گذار کمپانی دل، گفت:

اما این طرح آمریکا باز هم نمی تواند با همان قدرت و کیفیت هواوی به پیش برود؛ زیرا گفته می گردد شرکت های اریکسون و نوکیا حداقل یک سال از هواوی عقب تر هستند. با توجه به سرعت رشد و نفوذ شبکه های 5G در عصر حاضر، این عقب ماندگی چندان برای آمریکا جالب نخواهد بود. اولین کشورهایی که بتوانند به شبکه های پر سرعت 5G دسترسی پیدا نمایند، در واقع به سرعت دانلود بالاتر (حداقل 10 برابر بیشتر از سرعت شبکه های 4G) دست پیدا نموده اند و می توانند تکنولوژی ها و صنایع جدید را راه اندازی نمایند.

اندی پرودی، مدیر امنیتی ارشد هواوی در آمریکا، درباره این موضوع ایده ای را مطرح نموده و گفته است:

پرودی معتقد است که بدون حق مالکیت معنوی هواوی، محصولات فراوری شده در آمریکا از نظر عملکرد و اطمینان، یک تا دو سال از نمونه های فراوری شده توسط هواوی عقب تر خواهند بود.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 778

به "آمریکا برای توسعه شبکه 5G از شرکت های غربی رقیب هواوی یاری می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا برای توسعه شبکه 5G از شرکت های غربی رقیب هواوی یاری می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید