افشاگر چینی همه را بهت زده کرد؛ دروغ شاخدار یا پیشرفت باورنکردنی هواوی؟

به گزارش تا بینهایت، افشاگر چینی از فراوری پردازنده 12 نانومتری هواوی در سال 2023 خبر می دهد؛ ادعایی که با درنظرگرفتن تحریم های آمریکا، با منطق جور درنمی آید.

افشاگر چینی همه را بهت زده کرد؛ دروغ شاخدار یا پیشرفت باورنکردنی هواوی؟

به گزارش زومیت، در روز های پایانی سال 2022، هواوی پتنت جدیدی با موضوع اسکنر EUV ثبت و برآورد های زیادی درباره آینده اش ایجاد کرد. اسکنر EUV یکی از تجهیزات مهم تراشه سازی است که صرفاً یک شرکت در جهان می تواند آن را فراوری کند. هم سو با ثبت پتنت هواوی، اکنون یکی از افشاگران در شبکه اجتماعی ویبو می گوید هواوی سال جاری فراوری تراشه های مبتنی بر لیتوگرافی های 12 و 14 نانومتری را آغاز می نماید.

درحال حاضر، سامسونگ و TSMC، دو بازیگر اصلی صنعت تراشه، مشغول فراوری پردازنده های 3 نانومتری هستند. پردازنده های 3 نانومتری پیشرفته ترین نوع تراشه محسوب می شوند و هواوی حتی با فراوری پردازنده 12 نانومتری چندین نسل عقب تر از سایر شرکت ها است؛ بااین حال، ساخت این نوع پردازنده برای شرکتی که با شدیدترین تحریم های آمریکا روبه رو است، دستاورد بزرگی محسوب می گردد.

عددی که در واحد نانومتر بیان می گردد، به ابعاد ترانزیستور های روی تراشه اشاره می نماید. ترانزیستور ها هرچه کوچک تر باشند، پرقدرت ترند و انرژی کمتری مصرف می نمایند. هواوی تا پیش از تحریم شدن، ازطریق یکی از شرکت های تابعه اش، های سیلیکون، تراشه های پیشرفته ای برای گوشی های هوشمند می ساخت؛ اما با تشدید تحریم های آمریکا، های سیلیکون کاملاً فلج شد.

هواوی درزمینه طراحی تراشه سال ها تجربه دارد. احتمالاً این شرکت از تراشه های 12 و 14 نانومتری جدیدش در گجت های پوشیدنی استفاده می نماید. افشاگر ویبو می گوید هواوی به صورت محدود و در قالب پروژه های آزمایشی، استفاده از این تراشه ها را آغاز نموده است.

سه سال پس از تحریم های سخت آمریکا، هواوی پایان توانسته است به روند افزایش عایدی سالانه برگردد. رئیس هیئت مدیره این شرکت از بازگشت به روال معمول و عبور از دوران بحرانی خبر می دهد؛ بااین حال، هواوی همچنان فرسنگ ها با آنچه در سال 2019 بود، فاصله دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2179

به "افشاگر چینی همه را بهت زده کرد؛ دروغ شاخدار یا پیشرفت باورنکردنی هواوی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگر چینی همه را بهت زده کرد؛ دروغ شاخدار یا پیشرفت باورنکردنی هواوی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید