با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید

به گزارش تا بینهایت، گوارانا یک گیاه بومی برزیل و حوضه آمازون است. میوه گوارنا تقریبا به مقدار یک دانه قهوه به رنگ قرمز است که درون آن یک هسته سیاه با پوسته ای به رنگ سفید واقع شده است. گوارنا سرشار از آنتی اکسیدان ها، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است و قرن هاست که در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می گردد.

با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید
گوارانا یک گیاه بومی برزیل و حوضه آمازون است. میوه گوارنا تقریبا به مقدار یک دانه قهوه به رنگ قرمز است که درون آن یک هسته سیاه با پوسته ای به رنگ سفید قرار گرفته است.

گوارنا سرشار از آنتی اکسیدان ها، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است و قرن هاست که در طب سنتی برای لاغری و کاهش وزن، تقویت حافظه و درمان خستگی مزمن استفاده می گردد.

منبع غنی آنتی اکسیدان هاگوارنا حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن یاری نموده و احتمال ابتلا به پیری زودرس، بیماری های قلبی و سرطان راکاهش می دهند.

سلامت قلبگوارنا به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به بهبود گردش خون در بدن یاری نموده و با جلوگیری از لخته شدن خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که گوارنا ممکن است اکسید کلسترول بد خون را کاهش داده و با جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان ها به سلامت قلب یاری کند.

ضد باکتری قویگوارنا حاوی مقادیر بسیار بالای کافئین و تانن است که دارای خواص ضد باکتری قوی در برابر اشرشیا کلی و استرپتوکوکوس موتانس (عامل پوسیدگی دندان ها) هستند.

سلامت چشم هاگوارانا حاوی ترکیباتی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه نموده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم را کاهش می دهد. 1

کاهش اضطراب در افراد مبتلا به سرطانتحقیقات به تازگی نشان داده اند که استفاده از گوارانا باعث بهبود اشتها و جلوگیری از کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان می گردد. اما اثرگذاری آن بسیار کم می باشد.

بهبود عملکرد ذهنییک سری تحقیقات تازه در افراد سالم نشان داده اند که استفاده تک دوز از عصاره گوارانا به بهبود سرعت تفکر و یک سری جنبه های حافظه یاری می نماید اما سایر تحقیقات نشان داده است که استفاده از گوآرانا باعث بهبود عملکرد ذهنی در بزرگسالان و افراد مسن نمی گردد.

بهبود کارایی در ورزشتحقیقات نشان داده اند که استفاده تک دوز از محصولات حاوی گوارانا، ویتامین ب ، ویتامین سی و مواد معدنی به اندازه کمی باعث بهبود عملکرد افراد ورزشکار آموزش دیده می گردد.

کاهش وزنبه نظر می رسد که استفاده از گوارانا به همراه ماته و دامیانا باعث افزایش کاهش وزن می گردد.

یک سری تحقیقات در حال آنالیز نیز نشان داده اند که استفاده از گوارانا در ترکیب با افدرا و کمپلکسی از 17 نوع ویتامین و مواد معدنی به همراه یک رژیم کم چرب و ورزش باعث کاهش وزن تقریبی 2.7 کیلوگرم در 8 هفته می گردد. اما اثربخشی گوارانا به تنهایی تعیین نمی باشد. 2

تسکین درددر زمان قدیم گورانا به عنوان مسکن نیز مورد استفاده بوده است و این خاصیت تسکین درد، به علت داشتن کافئین زیاد است.

کافئین به گیرنده های آدنوزین متصل شده (A1 ،A2a که در تحریک احساس درد نقش دارند)، آن ها را مسدود می نماید و باعث کنترل درد می گردد.

کاهش احساس خستگیگوارانا به عنوان ماده ای در نوشیدنی های انرژی زا مورد استفاده است. این ماده منبع عالی کافئین است که به حفظ تمرکز و افزایش انرژی ذهنی یاری می نماید.

در حقیقت دانه های گوارانا می توانند 4 تا 6 برابر قهوه کافئین داشته باشد.کافئین با مسدود کردن آدنوزین، باعث کاهش خواب آلودگی و افزایش آرامش مغز می گردد.

گوارانا بدون عوارض جانبی قابل توجه می تواند خستگی های روانی ناشی از سرطان را کاهش دهد.

استفاده از مکمل های حاوی گوارانا در یک دوره کوتاه مدت، برای مقابله با خستگی ناشی از شیمی درمانی در خانم هایی که مبتلا به سرطان پستان بوده اند، اثر بخش است.

بهبودظاهر پوستاستفاده از گوارانا به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی در صنعت آرایشی به عنوان یک ترکیب در کرم های ضد پیری، لوسیون ها، صابون ها و محصولات مراقبت از مو رایج است.

کافئین موجود در گوارانا باعث افزایش جریان خون در پوست می گردد. بعلاوه آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا آسیب های پوستی مربوط به سن را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

مواد آرایشی حاوی گوارانا در بهبود سفت شدن پوست و به حداقل رساندن چین و چروک اطراف چشم موثر هستند. 3

کاهش اسهال مزمن و درمان یبوستاین گیاه در قرن ها به عنوان یک تونیک طبیعی معده برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال مزمن و یبوست مورد استفاده قرار گرفته است.

خواص ضد اسهالی این گیاه ممکن است به علت وجود تانن ها یا آنتی اکسیدان های گیاهی موجود در آن باشد.

تانن ها این خاصیت را دارند که می توانند بافت ها را به هم را متصل نمایند.

بنابراین سبب ضد آب شدن دیواره های دستگاه گوارش شده و از این رو، مقدار آب در روده را محدود نموده و در نتیجه اسهال را درمان می نمایند.

از سوی دیگر، گوارانا غنی از کافئین است که ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند.

کنترل دیابتدیابت یک بیماری مزمن است که این روز ها به شدت در حال رشد است.

آمار ها نشان می دهد تعداد کسانی که در سال 2017 به دیابت دچار شده اند، نسبت به سال گذشته، افزایش 12 درصدی داشته است.

در این بیماری در ترشح هورمون انسولین اختلال ایجاد می گردد و همین موضوع افزایش مقدار قند خون را به همراه دارد چرا که انسولین مقدار قند خون را کنترل می نماید.

خبر خوب این است که خواص گوارانا می توانند عملکردی مشابه با انسولین داشته باشند و به همین علت مقدار قند خون بدن را در سطح استانداردی نگه دارند.

جلوگیری از سرطانهمان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این میوه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها یکی از مهم ترین موادی هستند که می توانند به شما در جلوگیری از سرطان یاری نمایند.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد سرطان رادیکال های آزاد هستند که با اکسیده کردن سلول های سالم بدن، در آنها جهش ایجاد نموده و بافت های سرطانی را بوجود می آورند.

آنتی اکسیدان ها می توانند فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی نمایند و از همین طریق احتمال ابتلا به سرطان را به صورت قابل توجه ای کاهش بدهند. 4

پی نوشت:

1.www.coca.ir

2.www.sibooye.com

3.www.darukade.com

4.www.delgarm.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1859

به "با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص دارویی گیاه گوارانا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید